Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Gyönyörű csúfságok

Gyönyörű csúfságok

Varga Julis a szerző friss bejegyzései 2011. 12. 14.
Tüzijáték helyett
2022-08-20 13:44:40

Ugyan most elmarad a szokásos nagy augusztus 20-i látványosság, de itt a remek alkalom arra, hogy egy kicsit a

Vedd fel a fonalat!
2021-06-09 13:22:38

Kultúrtörténeti sétánk a kötés és a horgolás művészetét járja körül. Nem túlzás azt állítani

Bálnazsír és nyírfakéreg: a rágógumi kultúrtörténete
2021-05-07 11:50:28

Elképesztő alapanyagokból és különös receptek alapján készítettük a rágót az elmúlt 6000 évben. 

Kis nőnapi virágtörténelem
2021-03-07 17:18:23

Március 8. a nyitott virágüzletek napja lett, mivel a virágárusokat a nőnap miatt csak március 9-től érintik

további bejegyzések a szerzőtől »

Terrence Malick új filmjét úgy várta az itthoni közönség – legalábbis egy része, mondjuk én –, mint a Messiást, főleg azok után, hogy be sem akarták itthon mutatni.

De szerencsére bemutatták. Azóta is próbálom helyrerakni az élményt, és most már egész jól megy. Mondjuk, ebben nagy segítségemre volt az, hogy fogalmam sem volt, hogy mit várjak tőle, így nem kellett csalódnom, se felfelé, se lefelé.

Az Élet fája jó film, komolyan. De nem azért, mert van benne Brad Pitt meg Sean Penn, sőt, nekem utólag ők maradtak meg a legkevésbé. Penn egyenesen bujkál a filmben, csak pár látomásszerű vagy kiragadott pillanatra jelenik meg – az ő szerepe kimerül abban, hogy keretbe helyezze a filmet, amiben voltaképpen nem történik semmi azon kívül, hogy megszületik három fiúgyerek, felnőnek, és valahol elvesztik az ártatlanságukat.


A filmben se a történet, se a párbeszédek nincsenek túlzottan bő lére eresztve: a szereplők nem sokat beszélnek egymással, csak egy-két mondatot hallunk azok közül, amiket egymáshoz intéznek, amelyek utalnak arra, hogy miről lehet szó. A szavakra nem helyeződik túl nagy hangsúly, néhányat leszámítva, amik között ott van az Uram, anyám, bátyám és a szeretet, mert azok viszont számtalanszor elhangzanak. A többi gyakorlatilag felesleges is, a képek szavak nélkül is ugyanannyit mesélnek el a három fiú gyerekkoráról.

A film belső monológjai, amik meg-megszakítják az egyébként is ide-oda ugráló történetet, az életre, annak értelmére, és a szeretet kérdéseire keresik a választ, bár ezek főleg költői kérdések, és csak úsznak a levegőben és a gyönyörű animációkban. Terrence Malick ezzel jó hosszú perceket tölt ki, gigantikus, globális és földöntúli utazásra viszik a nézőt, amíg a szemünk előtt fejlődik ki az élet. Ezek alatt a mágikus tripek alatt hol úgy éreztem magam, mintha a Melankóliát nézném, hol úgy, mintha a National Geographic egyik művészi tökéllyel összerakott természetfilmjét, néhol pedig hagytam magam és az egész mozit feloldódni a galaxis gyönyörében. Tényleg szép, csak utána nagyon az ember arcába vág a város – de ez már nem Malick gondja.


Az élet fája súlyos és szemet gyönyörködtető film, amiben még a csúnya is finom, és tragédia is megszépül. Emmanuel Lubezki operatőr igen jó munkát végzett, bár eltart egy darabig, amíg a szem hozzászokik a folyamatosan mozgásban lévő kamera képéhez. Viszont, amint ez megtörténik, a néző simán fel tudja venni a film mozgását. A kamera ide-oda úszkál, hol közelít a szereplőkhöz, hol távolodik, az eget pásztázza vagy épp a földet, de ez egyáltalán nem zavaró, sőt. A képek hangulata elér a nézőkhöz, mivel Malick nem sajnálja az időt a részletek bemutatására. Hajszálak, vízcseppek, földrögök és koszos gyerekek, anya keze és apa ütései, vagyis minden, ami megmarad a gyerekkorból.

Hogy a filmben hol, mikor és kivel történik tragédia, az nem is fontos, ahogy az sem, hogy a felnőtt fiú mire használja a gyerekkora emlékeit. A globális kérdésekre pedig úgyis tudjuk a választ – azt, hogy van ugyan, de az csak az élet végén derül ki.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Kultúra Film Kritika

Ajánlott bejegyzések:

  • Margófeszt - Irodalom a kertben, koncertek a dombon Margófeszt - Irodalom a kertben, koncertek a dombon
  • Az első amerikai űrhajósnő élete Az első amerikai űrhajósnő élete
  • Hidegháborús kémfilm forog Vilmányi Benett főszereplésével Hidegháborús kémfilm forog Vilmányi Benett főszereplésével
  • David Attenborough új óceánfilmje júniusban debütál: lenyűgöző utazás a tengerek megmentéséért David Attenborough új óceánfilmje júniusban debütál: lenyűgöző utazás a tengerek megmentéséért
  • Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr377903210

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard