Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
A Mátyás-szobor szindróma

A Mátyás-szobor szindróma

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2012. 01. 19.
Macifröccs-himnusz született: BÖBE és NEON LEON közös dala hódítja meg a nyarat
2025-06-30 11:54:28

A málnás fröccs frissítő élményét idézi meg a „Buborékok” című dal, amely az Artisjus Songbook Camp

A Nagyvárosi bujdosó emléke – 71 éve született Kissferi
2025-06-29 16:21:51

Kiss Ferenc zeneszerzőként, énekmondóként és népzenegyűjtőként egész életében a hagyományt szolgálta

Jön a III. Sukorói Tűzugró Fesztivál
2025-06-27 09:00:33

Ismét lángra lobban Sukoró Szent Iván-éji tüze! A nyári napforduló alkalmából koncertek, táncház és

Magyar tehetségek is a reflektorfényben a Bartók Világversenyen
2025-06-24 12:28:09

31 fiatal zongorista, köztük hat magyar lép pódiumra idén szeptemberben a Zeneakadémián megrendezett versenyen.

további bejegyzések a szerzőtől »

Vannak hírek, amelyeket különösen kedvelnek a romániai magyar hírszerkesztők, mert ezek biztosan bekerülnek a magyar hírszolgáltatókhoz, és rengeteg kattintást, hivatkozást, idézetet hoznak vissza.

Ilyenek a „magyar-verések” (esetek többségében kocsmai verekedések, különösebb etnikai felhang nélkül, csak a szokásos oláhozással, bozgorozással megfűszerezve), ilyenek a különböző magyar-gyalázások (rendszerint hétköznapi vandalizmus által okozott károk).

A hét is meghozta a maga gyalázkodós, hírközpont-barát eseményét: „magyarokat gyalázó” felirat került a kolozsvári Mátyás-szoborra közölte a hazai sajtó. A pontosság kedvéért tisztázzuk, hogy a szoborcsoport talapzatára, festék szóróval, ügyetlen betűkkel fújt „magyar-gyalázás” így szólt: „Szopd le RMDSZ”.
A napok óta tartó tüntetések logikus következménye volt, hogy a népharag (a taktikusan hergelt népharag) előbb utóbb a koalíció tagja ellen, az RMDSZ ellen is fordul. Egyelőre azonban úgy tűnik, hogy a romániai közélet sikeresen tesz különbséget egy politikai szervezet és a magyar közösség között: magyar-ellenes felszólalások még nem voltak.
Hogy mégis „magyar ellenes” eseményként került be a hírekbe a Mátyás-szobor valóban méltatlan megrongálása, az a magyar szervezetek, és nem csak az RMDSZ, hanem az EMNP munkájának is köszönhető. Az érdekvédők ugyanis a „magyar közösség” számára fontos műemlék védelme mellett szólaltak fel, azonnal, szinte a vandalizmussal egyidőben.
Érthető a magyar közösségre való hivatkozás, a Mátyás-szobor a politikai identifikáció egyik fontos eszköze, minden erdélyi magyar politikai párt szeretné a lehető legnagyobb mértékben magáénak tudni, zászlójára tűzni. Ilyen szerepe volt az aradi Szabadságszobornak (amely az évek során kikerült a köztudatból), ilyen hivatkozási alap a Házsongárdi temető (és az ún. sírrongálási ügy).

A műemlékek politikai kisajátításának van néhány pozitív, és sok sok negatív következménye. Pozitív, hogy a kiválasztott objektumok valóban védettekké válnak. Negatív következménye például, hogy az erdélyi magyar szervezetek kritikusai könnyű eszközt kapnak a visszavágásra, a demonstrációra: ha az RMDSZ vagy az EMNP ellen fordulnak, akkor a szimbólummá egyszerűsített műemlékek kárára demonstrálnak. Kérdés, hogy ha a Mátyás szoborcsoport nem csak magyar jelképként vonul be a köztudatba, akkor a Iorga-táblát demonstratívan és provokatívan a talapzatra erősítik-e? További nagyon súlyos következménye ennek a folyamatnak, hogy az erdélyi, magyar vonatkozású műemlékek védelme magyar belügy marad. Nem érzi magáénak a román társadalom, nem vállal felelősséget ezekért.

Fel lehet vetni ezt a problémát a zsigeri nacionalizmus szintjén (magyar volt-e Mátyás, Hunyadi, Dózsa és az összes többi vitatott származású erdélyi hős). De fel lehet vetni a többdimenziós, önreflektív, kooperatív közösségek szintjén is. Az erdélyi műkincs örökség közös: mit kezdünk vele, hogy védjük, hogy élhetünk ezzel együtt korszerűen, életszerűen? A Mátyás-szoborcsoport ebből a szempontból nem magyar műemlék, hanem kolozsvári műemlék. Kormánypártiak és ellenzékiek, tüntetők és otthon maradók, magyarok és románok egyaránt tartoznak a védelmével.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Kolozsvár Erdély Publicisztika Temesvár Szoborpark Arad megye

Ajánlott bejegyzések:

  • Pénteken indul a Héttorony Fesztivál! Pénteken indul a Héttorony Fesztivál!
  • Édeskeserű turné: Erdélyi körútra indul a Magyar Állami Népi Együttes Édeskeserű turné: Erdélyi körútra indul a Magyar Állami Népi Együttes
  • Erdélyi Táncházzenészek Találkozója Borospatakán Erdélyi Táncházzenészek Találkozója Borospatakán
  • Kelemen Lászlót Kossuth-díjjal ismerték el Kelemen Lászlót Kossuth-díjjal ismerték el
  • Őshonosok a hazában Őshonosok a hazában

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr977925990

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard