A Hodworks társulat tavalyi nagy sikerű darabja, a Basse danse februárban ismét látható a MU Színházban, melyet egy majd másfél éves próbafolyamat előzött meg.
A hosszú próbafolyamat során egy olyan mozgásrendszer rajzolódott ki, amelynek a kiszámíthatatlanság a rendezőelve. Az izmok és a reflexek véletlenszerű működése adta szabadságban – az egymásra figyelésnek és reagálásnak köszönhetően – az egzaltált szólók közösséggé fejlődnek, a szimultán mozdulatok szinkronná alakulnak, a mozgás tudatosan szétbontott elemei új formákat eredményeznek. Ez a fizikalitásból kiinduló mozgásrendszer befolyásolja a tudatállapotot, ami óhatatlanul visszahat a mozgásra, ezzel végtelenítve a koreográfiát.Magának a Basse danse előadásnak az improvizációs „testnyelvét“ egy négyhónapos berlini szakmai gyakorlat során dolgozta ki közösen a társulat. John Ashford, a londoni Place Theatre korábbi valamint a nemzetközi Aerowaves hálózat és fesztivál jelenlegi igazgatója, találóan „koncentrált figyelemelterelés”-ként írta le a koreográfia alapelvét, hiszen a táncosok éber jelenléte elengedhetetlen ahhoz, hogy minél izgalmasabb, érdekesebb irányokba tereljék egymást.
Az előadás nem véletlenül kapta a Basse danse címet. Egyrészt a dús és dinamikus mozgás kívánta meg, hogy a zene ne terhelje túl a táncot, másrészt az is fontos szempont volt a választásnál, hogy a zene mind szerkezetében, mind az építkezésében összhangban legyen a mozgással. A basse danse egyszerre jelenti a XV. század legelterjedtebb táncformáját és a hozzá társuló improvizatív hangszeres zenét is. Ahogy a zene, úgy építkezik a mozgás is: az egzaltált szólókból közösség fejlődik, a szimultán mozdulatok szinkronná válnak, a mozgás szétbomlott elemei új formákat alkotnak.
Úgy tűnik, hogy a Basse danse improvizációs „testnyelv”-e nemcsak itthon nagy siker – a darab eddig négy este ment telt ház előtt a MU Színházban –, hanem külföldön is. A produkciót a tavalyi év 20 legkiemelkedőbb kortárstánc-előadása közé választotta az Aerowaves hálózat, a nyertes munkákat augusztusban láthatja majd a szakma és a nagyközönség a 2012-es Aerowaves fesztiválon Olaszországban. A Hód Adrienn koreografálta Basse danse harmadik helyen kiemeltként végzett a háromfordulós szelekciót követően a 430 jelentkezőt számláló versenyen. Így a számos magyar jelentkező közül a Hodworks egyedül képviseli hazánkat az augusztusi fesztiválon. Ráadásul alig született meg a döntés, máris érdeklődtek Finnországból, Horvátországból, Csehországból és Szlovéniából további fellépésekkel kapcsolatban.
Az Aerowaves éves találkozójára idén a horvátországi Porecben került sor, ahol a nemzetközi kortárs táncélet 38 neves képviselője – fesztiválszervezők és színházigazgatók- választotta ki a 20 alkotót.
Az Aerowaves hálózat 1996-ban alakult azzal a szándékkal, hogy fiatal koreográfusoknak adjon megmutatkozási és kitörési lehetőséget. Az alapítók, Európa 38 országának kortárstánc iránt elkötelezett szakemberei, évente egyszer összegyűlnek, hogy az egyre nagyobb számú jelentkezőből kiválasszák azt a 20 alkotót és előadást, akiknek megmutatkozási lehetőséget biztosítanak a Aerowaves Spring Forward fesztiválon.
A rendszer teljesen demokratikusan működik, hiszen a szakemberek három válogatási fordulón keresztül, konszenzussal választják ki a 20 legjobbat, a saját fesztiváljaikra, színházaikba viszont szabadon hívhatják meg a pályázók közül személyes kedvenceiket. Így biztosítja az Aerowaves, hogy a jelentkezők valóban bekerülhessenek a nemzetközi forgalomba.
Hodworks: Basse danse
Táncrend. Szigorú rendje a zenének és a mozgásnak.
2012. február 19. vasárnap 20.00, MU Színház
koreográfia: Hód Adrienn
élőzene, ének: Mizsei Zoltán
táncosok: Cuhorka Emese, Garai Júlia, Molnár Csaba, Marco Torrice
dramaturg: Végh Ildikó
látvány: Sebő Rózsa
jelmez: Imre Katalin – ARTISTA
fényterv: Bas Berensen
Koproducer: Grand Theatre Groningen
Külön köszönet: Hadi Júlia, Czirák Ádám, Juhász András, Susanne Martin, Pávai Csanád, Péter Petra, Székely-Szabó Ármin