Az olvasásnak kiemelkedően fontos szerepe van abban, ki mennyire tud boldogulni a mai társadalomban.
Ennek érdekében több olvasásnépszerűsítő kampány indul, aminek pozitív hatásait a statisztikai adatok is tükrözik. A kiadók kínálatában növekvő szerepet kapnak a 6 év fölötti gyerekeknek szóló könyvek, a gyerekek növekvő olvasási kedve pedig a top 10 gyermekkönyv eladási statisztikákban is megmutatkozik.Elsősorban a szülők és pedagógusok feladata az, hogy az olvasás a gyerekek mindennapjainak részévé váljon. A sok különóra, az internet és a televízió világában azonban nehéz motiválni a gyerekeket arra, hogy szépirodalom olvasásával töltsék el egyre zsugorodó szabad idejüket.
Az elmúlt években a Harry Potter-láz új színezetet adott az ifjúsági könyvek piacának. A fiatalok körében nagy népszerűségnek örvendő könyvek, amilyenek a varázslótanonc történetei voltak, vagy manapság a vámpírokról szóló olvasmányok, egyre divatosabb elfoglaltsággá teszik az olvasást. A 10 év fölötti gyerekek – akiknek az iskolában már nem tanítják önálló tantárgyként az olvasást –, ezeken a regényeken keresztül mégis kapcsolatban maradhatnak a könyvek világával. Ez jó hatással van egyrészt a gyerekek olvasási készségének fejlődésére, másrészt megszeretteti az olvasást, így felnőtt korban is megmaradhat a könyvek szeretete.
Ezt a pozitív trendet támasztják alá a legnagyobb könyvkereskedelmi hálózatok gyerekkönyv-eladási statisztikái is. Míg korábban a toplisták élén a kisebb, 3-6 éves gyerekek számára készült mesekönyvek szerepeltek, addig a mostani statisztika szerint a top 10 gyerekkönyv között 7 olyan is van, amelyeket 10 éves vagy annál idősebbek számára ajánlanak.
A KSH összehasonlította a 2005 és 2010 között kiadott gyermek- és ifjúsági irodalom piacát. E szerint 2005 óta 30%-kal nőtt az egy évben kiadott gyerekkönyvek száma, a korcsoportokat vizsgálva pedig szintén nőtt a 6-14 éveseknek szóló könyvek aránya mintegy 4, a 14 év fölöttieké pedig 7%-kal. Ám a kiadott könyvek csaknem 60%-a továbbra is a 6 év alatti korosztálynak készült a vizsgált időszakban. Pedig ahogy az eladási statisztikákból látszik, egy jól megírt, a célcsoportnak szóló könyv rá tudja venni a 10 évesnél idősebb korosztályt az olvasásra.
Mivel azonban csak időnként születnek olyan könyvek, melyek elolvasása trendi a fiatalok körében, az olvasási kedvet más módon is fenn kell tartani. Ebben segítenek az egyre szaporodó olvasásnépszerűsítő kampányok, mint amilyen az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet – Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum által létrehozott Olvasás Portál is. A Portál célja a játékos feladatok és információk mellett javaslatot adni arra, melyik korosztály milyen könyveket olvasson.