Az univerzumban létező „sötét anyag” semmilyen műszerrel sem figyelhető meg, csupán a környezetére gyakorolt hatásából következtetnek a jelenlétére.
Kozmikus szél, titokzatos működésű matéria. Crystal Pite koreográfus Dark Matters (Sötét anyagok) című előadásában ezt az ismeretlen szubsztanciát állítja párhuzamba az emberi testben és lélekben munkáló rejtélyes erőkkel.Az est első része marionett-játék: báb éled öntudatára és lázad fel alkotójával szemben a sötétből előbukkanó, alaktalan árnyak segítségével. Az előadás második felében pedig Pite 7 kiváló táncosának mozdulatai idézik vissza az előző részben látott marionett finom mozgását, csakúgy, mint az irányítottság és a szabad akarat harcát.
„Az ember megfoghatatlan és szabálytalan visszhangja, akárcsak ösztöneink és megérzéseink, időnként bölcsebb és gyorsabb nálunk s tökéletes egységben mozog velünk.” (Crystal Pite)
Az 1970-es születésű Crystal Pite Kanada egyik legújítóbb szellemű koreográfusa. Táncos karrierjét a Ballet British Columbiánál kezdte, ahol 1990-ben koreográfusként is bemutatkozott. Koreográfusi indulását a szakma és a közönség is nagy lelkesedése kísérte, készített darabot a Netherlands Dance Theatre, a Ballett Frankfurt, a Les Ballets Jazz de Montreal és számos más társulat, valamint független táncosok számára. 1995-ben Clifford E. Lee Koreográfiai Díjat kapott, 2004-ben pedig neki ítélték a Bonnie Bird Észak-Amerikai Koreográfiai Díjat. 1996-ban csatlakozott a William Forsythe vezette Ballett Frankfurt társulatához, ahol számos nemzetközi turnéban részt vett, alkotóként és előadóként dolgozott Forsythe munkáiban.
2001-ben Vancouverbe visszatérve alapította meg társulatát Kidd Pivot néven, és ezzel az új csapattal folytatta koreográfusi munkásságát (Uncollected Work - 2002, Double Story - 2004). A Kidd Pivot megkapta a 2005-ös Isadora Duncan Díjat.
A társulat nem először jár Budapesten, 2008 októberében Lost Action című előadásukkal arattak nagy sikert a Trafóban.
’Technikailag Pite az itt-ott felcsippentett kortárs technikákat stabil kontakttánc alapba ágyazza. Stílusa mindazonáltal nagyon is személyes és expresszív. A színpad karmazsinban fürdik, olyan, mint a vér áztatta föld. Merész fénykezelés (Jonathan Ryder) ez, de az előadás ismeretében telitalálat. A hangkulissza – zeneszerző: Owen Belton – jellegzetes szkreccselt hangulatjelzés: kevés eredetiséggel, viszont fontos dramaturgiai funkciókkal. Az improvizációkból összecsiszolt táncetűdök hangsúlyosan fizikálisak, néha agresszívak – ugyanakkor lírával és érzékiséggel teltek. Az e kettő keresztezéséből megszülető fájdalmasan szép színpadi világot ezután joggal tekinthetjük Pite kézjegyének.” (Králl Csaba a társulat legutóbbi, 2008-as vendégjátékáról)
Február 17-én, pénteken, az előadás után Gál Eszter koreográfus, táncpedagógus beszélget Crystal Pite koreográfussal.
Mindenkit szeretettel várunk!
Kidd Pivot - Crystal Pite (CAN):
Dark Matters
200% tánc
2012. február 17-18. 20:00
Koreográfus: Crystal PITE
Táncosok: Eric BEAUCHESNE, Peter CHU, Sandra Marín GARCIA, Yannick MATTHON, Jiøí POKORNÝ, Cindy SALGADO, Jermaine Maurice SPIVEY
Zene: Owen BELTON
Látvány: Jay Gower TAYLOR
Fényt: Robert SONDERGAARD
Jelmez: Linda CHOW