Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Mozgás-játék, sötét zenére

Mozgás-játék, sötét zenére

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2012. 02. 21.
Családi titkok, közéleti drámák – A Pulszky-levelezés feltárja a múltat
2025-07-01 11:56:45

A Pulszky család 1867 és 1911 között íródott 331 levele nem csupán személyes vallomásokat és meghitt

Macifröccs-himnusz született: BÖBE és NEON LEON közös dala hódítja meg a nyarat
2025-06-30 11:54:28

A málnás fröccs frissítő élményét idézi meg a „Buborékok” című dal, amely az Artisjus Songbook Camp

A Nagyvárosi bujdosó emléke – 71 éve született Kissferi
2025-06-29 16:21:51

Kiss Ferenc zeneszerzőként, énekmondóként és népzenegyűjtőként egész életében a hagyományt szolgálta

Jön a III. Sukorói Tűzugró Fesztivál
2025-06-27 09:00:33

Ismét lángra lobban Sukoró Szent Iván-éji tüze! A nyári napforduló alkalmából koncertek, táncház és

további bejegyzések a szerzőtől »

A Carmina Burana az a zenemű, amely szinte mindenki számára ismerős – még akkor is, ha sokaknak fogalma sincs mit hall. Ezernyi módon feldolgozták és felhasználták, ízekre szedték, ismételték. Valódi zenei közhely: biztos siker, biztos hatás.

Az ember óvatos vele. Nem csak azért, mert hallotta már étteremben, sportcsarnokban és utcai felvonuláson. Nem csak azért, mert a vészterhes 1937-es esztendőben mutatták be Németországban, és játszották jelentős sikerrel Hitler országában (azért egy magára adó ember nézze meg kivel vállal ízlésközösséget). Mert nem tud mit kezdeni furcsa, telített eklektikájával.
Elsősorban azért, mert nehéz eldönteni, mi is a műfaja ennek a műnek.

Orff színpadi előadásnak szánta, mozgással, játékkal, beszéddel. Az utókór inkább kórusműként tartotta számon, a zenére és nem a zene mögötti színházra koncentrált. Ettől nehezültek el, vesztették el eredeti értelmüket a pajzán, profán dalok. Győzött a fenyegető, himnikus hang- és ritmusrend.


A marosvásárhelyi Nemzeti Színház Carmina Burana előadása több értelemben is visszatérés az eredeti műhöz. Gigi Cãciuleanu eljátszatta a Liviu Rebreanu és a Tompa Miklós társulatokból verbuvált közös csapattal a Carmina Buranat. Mondhatnánk, hogy eltáncoltatta: de a produkció több is, kevesebb is min táncszínház. Kevesebb, mert az előadásban színészek és nem képzett táncosok vesznek részt – tegyük hozzá rendkívüli energiabedobással, látható felkészültséggel és lelkesedéssel. De a táncok csupán a mozgásdramaturgia etűdjei csupán. Az estét azonban – és ez adja a produkció valódi értékét – mozgás kísérletek, mozgás játékok töltik ki. Variációk az együttlétre, a közeledésre, távolodásra, fiúkra, lányokra. Igazi örömmozgással telik meg a színpad.
És ez a natúr, hiteles öröm az, ami végül feloldhatja az előítéletekkel, a “sokszor hallottam” távolságtartásával közelítő néző negatív érzéseit.

Ebben a produkcióban semmi sem akar több lenni annál, mint ami. A táncoló színészek vállalják saját esetlenségüket. Görbe hátú, pocakos vagy éppen túl sovány fiúk, vastag combú valamint madárcsontú lányok forgataga hömpölyög a zenével. Nem keményen edzett, tökéletes testű és mozgású táncosok: csak olyanok, akik a szemünk láttára tanulják, alakítják a mozdulatokat.


A színház is – szó szerint – a néző előtt születik. A színészek egészen hátulról, a karzatról “támadják” meg a játékteret, együtt a mindent kitöltő ritmussal, a hatni akaró és tudó zenével rohannak előre, a nézők kötött. A színpadon pedig minden az, és nem több, mint aminek látszik. A szerencsekerék a valódi kerék, a Hold az Hold. Nyers, direkt, gyerekes szimbólumok, kellékek töltik meg a teret.

Ebben a közvetlen világban, a maga egyszerű elemeivel, egyértelmű jeleivel pedig ott hömpölyög a tömeg. Gigi Cãciuleanu komolyan vette azt, hogy tömeget visz a színpadra, több jelenetben 27 ember is megjelenik. A néző pedig belefeledkezik az élménybe, hogyan válnak eggyé a különféleképpen mozgó, különböző irányból és eltérő irányba haladó emberek. És hogyan válik ki a tömegből sorra mindenki, kap egy karlendítés, egy lábdobbantás erejéig akár karaktert, személyiséget.

Furcsa lüktetés ez a sok és az egy között, különös értelmet nyer a harmónia, hangsúlyt a ritmus. Azt hiszem, valami olyasmi történik, amit eredetileg Orf el szeretett volna érni. Kizökken a zene, a tánc eredeti, ismertnek vélt formáiból.
A színpadi mozgás annyira leköt, hogy nem érezzük zavarónak a felvételről szóló zenét, vagy azt, amikor rámímel az énekes a hangszóróból szóló énekhangra. Az is kedves gesztussá egyszerűsödik, hogy a színpadi, színházi teret belakók „rábeszélnek” a kórusműre, mert a marosvásárhelyi produkció főszereplője az itt és most jelen idejű mozgás-játék: humorral, iróniával, könnyedséggel. És így sok minden szabaddá válik, egészen elhalványul egy este erejéig a Carmina Burana mögötti sötét árnyék.

Táncos: Ristea Monica, 
Avrãmuþ Diana
, Badea Denisa
, Banciu Claudiu, 
Banciu Ema, 
Benő Kinga,
 Bezsán Noémi, 
Bloj Mihai, 
Bordás Attila, 
Rareº Budileanu
, Cheregi Ioana, 
Ciugulitu Csaba, 
Gecse Ramóna, 
Zaiba Anikó

Szerző: Carl Orff
Rendező: Gigi Cãciuleanu

Koreográfus: Gigi Cãciuleanu
Rendezőasszisztens: Laurenþiu Blaga

Koreográfus-asszisztens: Cristina Iuºan
Látványtervező: Alina Herescu

Ügyelő: Puiu Varga

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Kritika Premier Erdély Maros megye

Ajánlott bejegyzések:

  • Édeskeserű turné: Erdélyi körútra indul a Magyar Állami Népi Együttes Édeskeserű turné: Erdélyi körútra indul a Magyar Állami Népi Együttes
  • Erdélyi Táncházzenészek Találkozója Borospatakán Erdélyi Táncházzenészek Találkozója Borospatakán
  • Kelemen Lászlót Kossuth-díjjal ismerték el Kelemen Lászlót Kossuth-díjjal ismerték el
  • Meditatív utazás – A PÁN – A belső sziget igazi filmművészeti csemege Meditatív utazás – A PÁN – A belső sziget igazi filmművészeti csemege
  • Őshonosok a hazában Őshonosok a hazában

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr917926056

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard