Afrikában megnyílt a Joburg divathét, így a világ fashionistái most a fekete kontinensre figyelnek.
Afrikában megnyílt a Joburg divathét, így a világ fashionistái most a fekete kontinensre figyelnek. A földrészen egyre nagyobb teret nyernek a luxuscikkek, bár sokan a mai napig álmodni sem mernek egy-egy szép ruháról, vagy drága cipőről. Choice Okoro rajong Jimmi Choo cipőiért és a Hermes-táskákért, ízlése fényévnyi távolságra van édesanyjának elképzeléseitől. "Ő aligha volna hajlandó annyit fizetni egy pár cipőért, mint én - mondja a 30-as éveiben járó üzletasszony Nairobi belvárosában. - Amikor annyi idős volt, mint most én, anyámnak kilenc gyermekről kellett gondoskodnia. Afrikának ma számot kell vetnie azzal, hogy a mi nemzedékünk más."Okoro havonta átlag 110 ezer forintnak megfelelő összeget költ ruhára és cipőre, ami lélegzetelállító összeg a legszegényebb kontinens átlagpolgárainak a szemében. A luxusmárkák ügynökei ugyanakkor mind nagyobb figyelmet fordítanak a dél-afrikai kereskedők által csak "fekete gyémántokként" emlegetett fogyasztókra, akiknek a vágyálma manapság a Hugo Boss öltöny, a Prada napszemüveg és a Louis Vuitton táska. A Reuters hírügynökség tudósítója szerint helyzet az egy évtizeddel ezelőtti Indiára vagy Kínára emlékeztet.A Merryll Lynch szerint 2009 és 2010 során Afrikában nőtt a leggyorsabban azoknak a száma, akik vagyonuk alapján a "magas nettó értékű egyének" közé sorolhatók. Igaz, egy szűk csoportjuk - amely általában a kormányzó elitből került ki - már évtizedek óta Londonba, Párizsba és New Yorkba járt bevásárolni. A növekvő bevételekkel és a fényes új bevásárlóközpontokkal azonban mind több afrikai férhet hozzá a luxushoz - odahaza.
"Nem vagyok éppen gazdag, de van néhány Gucci-farmerem" - közölte David Zwane dél-afrikai könyvvizsgáló, aki éppen Sandton Cityben, Johannesburg felkapott plázájában vásárolt. "Gazdagnak az nevezheti magát, aki félmeztelen nők meztelen bőréről fogyaszthat szusit, és drága pezsgővel locsolhatja le az embereket" - tette hozzá egy olyan partira utalva, amelyről a helyi sajtó is írt. Zwane, aki Lacoste-pólót és divatos farmert viselt, elmondta a Reuters hírügynökség tudósítójának, hogy feleségének 10 ezer randért vásárolt karácsonyi ajándékot: egy ezüst Mont Blanc órát.
Még a külföldi segélyre szoruló kisebb afrikai országokban is mind több a luxusvásárló és a fényűző üzlet. Dakarban, a nyugat-afrikai Szenegál fővárosában 2010-ben nyílt meg a 35 millió dolláros Sea Plaza, ahol megtalálható a Hugo Boss, a Mango és a Guess képviselete, de a legdrágább elektronika is. "Mintha helybe hozták volna nekünk a Champs Elysées-t" - jelentette ki az egyik vevő, aki éppen egy 140 colos átmérőjű sík képernyős tévékészüléket vásárolt. Naponta több ezren látogatnak a fényűző plazába.
Hugo Boss német divatcége Szenegálon kívül még több afrikai országban is üzletet nyitott, Dél-Afrikában egyenesen négyet. Példáját számos más luxuscég követi. A világcégeknek ugyanakkor számos akadállyal kell megbirkózniuk Afrikában, elsősorban a földrész híresen rossz infrastruktúrája, másrészt a széles körű hivatali korrupció miatt. Az afrikai luxuspiacnak még sokat kell változnia, amíg felveheti a versenyt például Kínával. "Kína egyetlen egységes piac, Afrika pedig 57 piac ugyanannyi különböző szabályozással" - húzta alá egy szakértő.
Ez nem csüggeszti el a kontinens luxusra áhítozó lakóit. Sok szegényebb dél-afrikai is szeretné azt a látszatot kelteni, hogy megengedheti magának a fényűzést, ha másként nem megy, hamisított terméket szerez be. A nagyvárosokban szinte minden sarkon lehet vásárolni Hongkongban fabrikált koppintásokat, amelyeket Fong Kongoknak neveznek.
Forrás: Hirado.hu