Szokták mondani, hogy a zene határtalan, de a nácik megpróbálták ezt a szabadságot is szigorú keretek közé szorítani.
A közelmúltban elhunyt cseh író, Josef Skvoreczky-re emlékezve JJ Gould felidézte, hogy az elnyomó náci rezsim milyen szabályokat szabott a jazz zenészeknek. Skvorecky egyébként még a kommunizmus vége előtt Kanadába szökött, majd onnan egyengette írói karrierjét, melynek egyik központi témája – a totalitárius diktatúrák mellett – a jazz volt.Az alábbi szabályokat a csehországi náci protektorátus hozta, akik 10 pontban foglalták össze, hogy hogyan is kell a jazz zenének kinéznie.
1. A Foxtrott ritmusú (úgynevezett swing) számok legfeljebb a zenekarok repertoárjának 20%-át tehetik ki.
2. Ebben az úgynevezett jazzes felhozatalban előnyben kell részesíteni a dúr hangzású darabokat és az élet szépségét hirdető szövegeket a zsidó búskomorsággal szemben.
3. A tempó szempontjából ajánlottabb az eleven, pattogós zene az úgynevezett lassú blues helyett. Fontos azonban, hogy az ütem ne lépje túl az allegro egyes fokozatait, ezzel is képviselve az árja fegyelmet és mértéktartást. Semmilyen körülmények között nem megengedett a tempó fölösleges, Negroid kicsapongása (hot jazz).
4. Az úgynevezett jazz kompozíciók legfeljebb 10%-ban tartalmazhatnak szinkópálást. A maradékot kötelező természetes hangzású, legato tételekből összeállítani, melyek mentesek a barbár népek mindenféle hisztérikus ritmikus ellentéteitől, a német nép számára idegen, sötét ösztönöknek vezetőitől.
5. Szigorúan tilos a német szellemiségtől idegen hangszerek használata, úgymint a kolomp, vagy a flexaton. Hasonlóan tilos mindenféle olyan hangfogó eszköz használata, mely a fúvós és rezes hangszerek nemes hangját zsidó-szabadkőműves nyivákolássá változtatja.
6. Szintén tilos a fél ütemnél hosszabb dobszünet a négynegyedes darabokban, kivéve a stilizált katonai indulók esetében.
7. A nagybőgőt kizárólag vonóval szabad megszólaltatni.
8. A húrok pengetése szigorúan tilos, ugyanis ez károsítja a hangszert és árt az árja zeneiségnek. Amennyiben az úgynevezett pizzicato hatás kifejezetten kívánatos a darab szempontjából, akkor kifejezetten ügyelni kell arra, nehogy a húrok doboljanak a tompítón, mely szintén tilos.
9. A zenészeknek szigorúan tilos értelmetlen, hangutánzó szavak, vagyis a scat használata. (Di, da, dub, dib, stb. Legjelentősebb képviselői Ella Fitzgerald, illetve – a fiatalabbak kedvéért – Scatman John – a szerk.)
10. Minden jazz zenekar számára ajánlott, hogy a szaxofon használatát mellőzze és helyettesítse inkább hegedűvel, csellóval, vagy egyéb elfogadható népi hangszerrel.
Láthatjuk tehát, hogy a nácik nem elégedtek meg a számtalan ártatlan ember lemészárlásával, még zenélni sem lehetett úgy, ahogy az jól esett.
via BoingBoing