Johnny Walker "kisétált" Kilmarnockból: pénteken töltötték meg az utolsó palackot a whiskyfajtából a skót szeszfőzdében 192 évi üzemelés után.
A piros címkés változatról van szó. Az üzem pár éve még 700 embernek adott munkát. Tulajdonosa, a londoni központú Diageo cég - a világ legnagyobb szeszesitalgyártója - 2009-ben jelentette be, hogy bezárja kilmarnocki telepét, amelynek dolgozói közül vagy 200-an a cég más részleteiben találtak munkát - többségük Glasgowban -, páran pedig Fife-ban.Az első palack whisky 1820-ban hagyta el az üzemet. Az utolsó 2012. március 23-án, utóbbit kiállítják egy helyi múzeumban, amely az italmárka történetét mutatja be - adta hírül a BBC brit sajtóorgánum.
Az eredetileg Walker's Kilmarnock Whiskey néven ismert italt John Walker saját élelmiszerboltjában, a skóciai Ayrshire városában kezdte keverni 1820 táján. A Johnnie Walker márka azonban csak a bolttulajdonos halála után, fia segítségével tett szert széleskörű ismertségre.
Az eredeti raktárak és irodák még ma is megtalálhatóak Kilmarnockban, a Strand és a John Finnie utcában. A Johnnie Walker jelenleg a legszélesebb körben forgalmazott skót whisky a világon, több mint 200 országban, mintegy évi 130 millió eladott üveget forgalmaznak.
A Red Label változat gabona- és malátawhisky keveréke (blended whisky), a cég legkelendőbb terméke. 1909-et megelőzően az Extra Special Old Highland Whisky megjelölést viselte. A Johnnie Walker whisky összes változatának különböző színű a címkéje. Ennek az a célja, hogy különböző alkalmakra pozicionálják őket. Például a Johnnie Walker Blue Label (a kék címkés) ritka és drága változat, ezért különleges alkalmakra ajánlják.
A Johnnie Walker whisky köré az eltelt majd’ két évszázad során valóságos márka épült ki. Az üvegek kulcsvonása a ferde címke, ami pontosan 24 fokos szögben áll. Ezt a reklámfogást még Alexander Walker találta ki, azzal a céllal, hogy a dőlő címke miatt a whisky kitűnjön a polcon a többi üveg közül.
A másik kihagyhatatlan elem a sétapálcás ember figurája. A logót Tom Browne illusztrátor rajzolta 1908-ban John Walker hagyományos öltözékének mintájára. A sárga alak előre halad, ami a tulajdonos Diageo cég szerint az előrevivő gondolkozást, és a tökéletességre való törekvést szimbolizálja.
Az ital marketingjében az évtizedek alatt létrehozott márkaimidzsre építenek a kreatív reklámszakemberek. A „Keep Walking” mottóra és a figurára hajazó reklámok közül a legszellemesebbeket válogattuk ki illusztrációként. További képek itt találhatók. A videón pedig a skót dialektussal beszélő színész, Robert Carlisle meséli el a Johnnie Walker whisky igaz történetét – természetesen séta közben.
Végezetül csak egy mondat, javaslatként: „Keep Walking”. Vonatkozhat ez a kívánság a Johnnie Walker whiskygyártás új helyszínének sikerére, és a kreatív reklámok létrehozásának jó szokására is.
Forrás: MTI