A piros alapon sárga M betűt meglátva a világ nagy része ugyanarra gondol. Big Mac-re, sültkrumplival és kólával. A McDonald’s világszintű elterjedése a mai értelemben vett gyorséttermi kultúra kezdetének is tekinthető. Az étteremlánc hivatalosan 1955. április 15-ét tekinti alapítási dátumként, ugyanis ekkor nyílt meg az első franchise étterem Illinois államban.
A McDonald’s ma a világ legnagyobb gyorsétterem lánca. Naponta körülbelül 68 millió embert szolgálnak ki a 119 országban található 31000 étteremben. A cég előélete 1940-ig nyúlik vissza, amikor Richard és Maurice McDonald megnyitotta barbecue éttermét. 1948-ban újraszervezték és gépesítették a hamburger standokat. A valódi áttörés azonban csak pár évvel később történt meg, amikor Ray Kroc üzletember (akit azóta az világ 100 legbefolyásosabb embere közé választott a Time magazin) franchise ügynökként csatlakozott a céghez. Kroc fokozatosan felvásárolta az üzletet a McDonald testvérektől, és ezután is irányította az étteremlánc világméretű terjeszkedését.A mostani kooperáció az alapítását a Ray Kroc csatlakozása utáni első étterem megnyitásához köti. 1955. április 15-én Des Plaines városában, Illinois államban nyílt az első franchise étterem, ami összességében a kilencedik McDonald’s-nak számított az USA-ban. A testvérek által nyitott „ősétterem” a kaliforniai San Bernardino-ban található, és ma emlékműnek számít.
A McDonald’s a legkülönbözőbb nemzetközi piacokra való terjeszkedésével a globalizáció és az amerikai életérzés egyik fő szimbólumává vált. Főként ez lehet az oka, hogy a Szovjetunióban az első McDonald’s megnyitását csak a ’80-as évek végén engedélyezték, ami egyben az első gyorsétteremnek is számított a kommunista időkben. Ahogy a képen látható, Moszkvában ebben az időben elég sok hamburger fogyhatott. Az emberek kígyózó sorokban csodálták meg a „kapitalizmus gyöngyszemét”.
A McDonald’s jelentősége azonban népszerűségével egy időben sok támadást és nyilvános vitát is generált. A kritikák főként az étteremlánc egészségkárósító hatását, túlsúlyért való felelősségét, alapanyagaik bizonytalan eredetét és a kooperációs etika kérdéseit érintik.
Természetesen az egyik legnagyobb amerikai márkaértéknek számító McDonald’s-nak széles körű lefedettségben megtaláljuk a hirdetéseit. Ezzel egy időben azonban a popkultúra ábrázolásaiba, karikatúrákba és anti-reklámokba is beszivárgott az M betű és a sárga-piros bohóc. A legnagyobb visszhangot keltett ellentámadás mégis a 2004-es Super Size Me című amerikai dokumentumfilm. Morgan Spurlock, a film rendezője és főszereplője 30 napig kizárólag a McDonald’s által forgalmazott kajákat fogyasztotta, ami gyors testsúlynövekedéshez és súlyos egészségi állapot romláshoz vezetett. A film nézőinek valószínűleg jó pár napra elment a kedve a gyorséttermek látogatásától.
Forrás: Wikipedia