A hipermodern, neonnal megvilágított stúdióban hajukat színes kendővel eltakaró kelet-európai modellek pózolnak csábítóan a kamerák előtt. A fejfedőtől eltekintve a fotózás bármely csillogóan fényes papírra nyomott magazin számára történhetne, ám az Ala, amelyet a török média "a kendőt viselők Vogue-ként" emleget, nem szokványos divatlap.
A konzervatív mohamedán értékek és az elit divat szokatlan párosítása, amely a legtermészetesebb módon igyekszik fordulni a hívő dolgozó nőhöz, aki lehet, hogy Louis Vuitton táska után sóvárog, de kendőt visel, és nem kellenek neki a más divatmagazinok által kínált, a testből elég sokat feltáró ruhák.A DW angol nyelvű tudósítása a magazinról:
A 31 éves hívő mohamedán Ibrahim Burak Birer, az Ala - a név törökül azt jelenti, hogy "a szépek legszebbike" - egyik alapítója, aki a legszívesebben farmerben és márkás dzsekiben jár, saját bevallása azután döntött a magazin létrehozása mellett, hogy az egyik amerikai divatmagazin címlapján meglátott egy transzszexuálist felcsatolható mellekkel, áttetsző ruhában.
"Rájöttünk, hogy a más világszemléletű, konzervatív törökországi nők számára létezik egy szakadék, amelyet át kell hidalni - mondta a The New York Times című amerikai napilapnak az Ala modernül berendezett szerkesztőségében, ahol fejkendős fiatal nők kis hadserege görnyedt korszerű Macintosh számítógépek fölé. - Eddig a legtöbb divatlap olyan életszemléletet propagált, amely szerint szexinek, soványnak kell lenni, és szusit kell enni. De nem minden nő öltözködik úgy, mint a Szex és New York szereplői."
Mindenki lehet elegáns és kifinomult
Az Ala az iszlám vezérelte szigorú szabászati elvekhez tartja magát: a ruha ujja be kell fedje a kart, a szoknyának bokáig kell érnie, a feszes nadrág tilos. De mint Birer megjegyezte, a Korán nem tiltja a tűsarkú cipőt. "Mindenki lehet elegáns és kifinomult. Nincs semmi gond a női szépséggel, amíg nem csábító" - fejtette ki.
A tavaly júniusi megjelenése óta 30 ezer előfizetőt gyűjtő Ala sikere a Recep Tayyip Erdogan miniszterelnök vezette Igazság és Haladás Pártja uralma alatt prosperáló, mérsékelt iszlamista gyökerekkel rendelkező török iszlamista burzsoázia felemelkedését jelzi. Ez a vallásos kereskedő réteg, amelynek tagjai szerint egy csöppet sem összeegyeztethetetlen a fejkendő viselése azzal, hogy az illető nő Mercedes Benzt vezet, kezdi átrendezni annak az országnak a társadalmát, amelynek világi elitje valamikor betiltotta a kendő viselését közintézményekben. Ma Isztambulban a vallásos üzletemberek hat hónapot várnak egy-egy 150 ezer dollárba kerülő BMW-re, a több mint 80 bevásárlóközpontban pedig hemzsegnek a fejkendős, vékony farmert viselő, ajkukat élénkpirosra rúzsozó csinos fiatal nők. Az Ala oldalait megtöltő, divattervezők által megálmodott kendőt viselő szép nők azt mutatják, hogy Törökország egyre jobban megbarátkozik a vallás külső megnyilvánulásaival.
Szörnyeteg kapitalizmust népszerűsítenek
Nyíltan vállalt aszketizmusa ellenére a divatmagazin bírálatot váltott ki néhány vallástudósból. Ők azzal érveltek, hogy mindegy, hogy egy nő fejkendőt vagy szexi fehérneműt visel, az, hogy lefotózzák és a képe megjelenik egy folyóiratban, ellentmond annak a vallási előírásnak, hogy a nők nem hivalkodhatnak női mivoltukkal.
Más mohamedán értelmiségiek azzal vádolták az Alát, hogy durva kommercializmust hirdet, ami ellentétes az iszlámnak azzal a tanításával, amely tiltja a felesleges fogyasztást. Megint mások ellenérzésüket fejezték ki azzal kapcsolatban, hogy a magazin kelet-európai modelleket használ.
A lap egyik legutóbbi számában megjelent egy cikk egy a Földközi-tenger partján, Marmarisban lévő üdülőszállóról, amelynek jachtkikötője, strandja és medencéje van - külön imahelyiségekkel a nők és a férfiak számára. Egy másik szám új alkoholmentes, a luxuskategóriába tartozó parfümöket hirdetett, amelyeket egy pakisztáni testvérpár alkotott. A cikk elmondta, hogy a Raviseine elnevezést a Szajna folyó ihlette, és hogy a parfümben nincs semmilyen disznóhússzármazék.
Egy nemrég közölt interjúban egy 24 éves háziasszony arról beszélt, hogy mi az az öt dolog, ami nélkül nem tudna élni: vörös fejkendő, fehér selyemblúz, fekete nadrág, elegáns cipő és a Chanel Allure nevű parfümje.
Ali Bulac, a neves mohamedán értelmiségi szerint "az olyan magazinok, mint az Ala, szörnyeteg kapitalizmust népszerűsítenek, arra biztatva az embereket, hogy fogyasszanak olyan dolgokat, amelyeket Törökország igazából nem tud megengedni magának. Vallásunk és prófétánk életstílusa arra bátorít bennünket, hogy éljünk és cselekedjünk szerényen, nem pedig úgy, ahogy az Ala által bemutatott világban szokás."
Nemcsak öregasszonyokhoz illik a fejkendő
Birer azonban azt állítja, hogy nincs semmi összeegyeztethetetlen aközött, hogy valaki jól él és jó muzulmán. Szerinte a bírálat mögött a konzervatívoknak az a szemlélete lelhető fel, hogy a nőknek alázatosnak és láthatatlannak kell maradniuk.
"Egyesek azért bírálnak minket, mert úgy gondolják, hogy a nőknek otthon vagy a konyhában van a helyük" - húzta alá, hozzátéve, hogy a felesége, aki divatkérdésekben tanácsot ad neki, fejkendőt visel, egyébként pedig drámaíró.
Arra a kérdésre, hogy miért hosszú combú, nem muzulmán vallású kelet-európai modelleket használ az Ala ahelyett, hogy helybéli nőket foglalkoztatna, azt felelte, hogy az előbbiek olcsóbbak. Ráadásul vannak török modellek, akik vonakodnak fedett fejjel megjelenni egy olyan országban, ahol a fejkendő kultúrharc tárgya volt.
Hulya Aslan, az Ala 24 éves, leopárdmintás kendőt viselő szerkesztője azzal érvel, hogy a divatosan kendőzött nők szerepeltetése egyfelől azt tükrözi, hogy a vallásos nők új nemzedéke egyre nagyobb hatalomra tesz szert Törökországban, másfelől segíti a törökök által hidzsábnak nevezett kendő viselésével kapcsolatos előítéletek felszámolását.
"A fejkendőt túl sokáig használták politikai fegyverként, de ma több millió hozzám hasonló, hidzsábot viselő fiatal nő van, és mi segítünk megtörni a tabukat. Túl akarunk lépni azon a klisén is, hogy csak öregasszonyokhoz illik a fejkendő" - fogalmazott.
Birer és üzlettársa, a 32 éves Mehmet Volkan Atay bízik abban, hogy képesek lesznek terjeszkedni, és magazinjuk a Közel-Keleten is meg tud jelenni. "Törökország modellé válik a Közel-Kelet számára, és az Ala szélesebb olvasóközönséghez is eljuthat" - érzékeltette Atay.
Erről azonban nincs mindenki meggyőződve. Ayse Bohurler, a kormányzó párt egyik alapító tagja, vezető értelmiségi kijelentette, hogy szkeptikus a magazin vallásos nőknek szóló vegyes üzenetével kapcsolatban. "Az iszlám modernitást pártoló vallás. Ám attól, hogy valaki Gucci fejkendőt visel, még nem válik modernebb nővé" - húzta alá.
Forrás: MTI