Három év után újra a budapesti Szent István-bazilikában ad közös koncertet Jan Garbarek világhírű norvég dzsessz szaxofonos és a brit férfi énekegyüttes, a Hilliard Ensemble: a szerdai esten az Officium Novum című anyagot mutatják be a magyar közönségnek.
Jan Garbarek és a Hilliard Ensemble 2009-ben egy másik közös CD-jét, az 1994-ben kiadott Officiumot mutatta be a Szent István-bazilikában, most a Mnemosyne (1997) közbeiktatásával lezárult trilógia harmadik darabját, a 2010-ben megjelent Officium Novumot adják elő.Garbarek az elmúlt években saját zenekarával Veszprémben és Pécsett is fellépett, a Hilliard Ensemble (David James kontratenor, Rogers Covey-Crump tenor, Steven Harrold tenor, Gordon Jones bariton) 2007 nyarán a Börzsönyi Barokk Napokon szerepelt. A 65 éves norvég muzsikus, Jan Garbarek és az 1980-as években régizenei együttesként ismertté vált Hilliard Ensemble első közös CD-je, a dzsesszes gregorián Officium 1,5 millió példányban kelt el világszerte. A hasonló stílusú Officium Novum szintén nagy siker volt, és mindhárom közös album sikerében meghatározó szerepe volt az ausztriai St. Gerold kolostor akusztikájának, a felvételek helyszínének.
Az Officium központi motívuma az örmény zene. Komitas Vardapet (1869-1935) szerzeményei a középkori egyházi zenékből és a kaukázusi énekmondó hagyományokból táplálkoznak, de helyet kaptak az albumon Arvo Pärt észt zeneszerző művei és 16. századi francia, 12. századi spanyol és bizánci zenék is. A különleges zenei anyag Garbarek két saját kompozíciójával egészül ki, az Allting Finns és a We Are The Stars című költeményekkel; utóbbi indián kötődésű mű. Jan Garbarek autodidaktaként tanult meg tenor- és szopránszaxofonozni. 1962-ben megnyert egy amatőr versenyt, ennek eredményeképpen megkapta első profi munkáját, majd alakított egy kvartettet Jon Christensen, Terje Rypdal és Arild Andersen részvételével. Játszott Keith Jarrett-tel és Ralph Townerrel is.
A négytagú Hilliard Ensemble az angol énekeskultúra egyik legjelesebb képviselőjének számít. Munkásságuk mind a régi-, mind pedig a kortárs zene területén egyedülálló. Az együttes az 1980-as években régizenei együttesként vált híressé, bár a kezdetektől nagy figyelemmel fordultak a kortárs zene felé. Hosszú évek óta saját maguk is végeznek gyűjtéseket, középkori kolostorok levéltáraiban már több felbecsülhetetlen értékű, korábban ismeretlen egyházi ének kottájára leltek
Forrás: MTI