A jellegzetes amerikai életérzést, korának érzéki hangulatiságát talán senki sem tudta olyan aprólékos műgonddal ábrázolni, mint Richard Avedon.
A divat- és sztárfotói által híressé vált amerikai művész 89 évvel ezelőtt, 1923. május 15-én látta meg a napvilágot. Egy orosz zsidó család sarjaként szülei nem sok esélyét látták arra, hogy a művészpalánta valaha komoly fotográfiai karriert futhat be, így szerényebb pályára szánták gyermeküket. Az ifjú Avedon azonban hajthatatlan volt; miután beíratkozott a Columbia Egyetemre, megkapta első megbízását is, tengerészgyalogosokról kellett igazolványképet készítenie.1944-ben egy áruház kérte fel arra, hogy készítsen néhány reklámfotót az üzlet számára. Nem sokkal később Alexey Brodovitch, a Harper’s Bazaar művészeti igazgatója felfigyelt az ifjú tehetségre, aki hamarosan saját produkcióit nézhette vissza a neves divatmagazin hasábjain. Avedon igen gyorsan ismertté vált, a „divatfotózás csodagyereke” cím büszke birtokosaként többek között a Vogue, és a Life magazin megbízásai között válogathatott.
Avedon megkapó, egyedi stílusa magával ragadta a nézőket. A kor divatfotóival szemben ugyanis nem pusztán a ruhaköltemények bemutatását célozta meg, hanem azt a különös hangulatot, melyet a modell és a ruha összhatása áraszt. A divatfotózás a korábbi szilárd, már-már unalmas sémákra alapozó hagyományait játékos, kreatív tevékenységgé varázsolta. A hagyományos beállítások helyett merészebb, szokatlanabb művészeti fogásokkal készítette munkáit. Dovima elefántokkal című képe fontos mérföldköve a fotográfia történetének, hiszen a művész a kor alkotásaihoz mérten merőben új produkciót hozott létre, így sarkallva új művészeti megoldásokra konkurenciáját. Igen gazdag portfóliójában aktfotók is szerepelnek, többek között Nastassja Kinski és Stephanie Seymour is megvált ruháitól a fotográfus előtt. Sztárportréi máig nagy népszerűségnek örvendenek: többek között Marilyn Monroe, Audrey Hepburn, Brigitte Bardot, Janis Joplin és a The Beatles is modellt állt a művésznek.
Nem csupán a divatvilágban mozgott otthonosan, hétköznapi emberekről, politikai megmozdulásokról is készített fényképeket. Polgárjogi mozgalmakról tudósított, megörökítette a vietnámi háború ellen tiltakozókat, s jelen volt a berlini fal ledöntésénél is. Mozgalmas, élettel teli, érzelemgazdag képeket alkotott; a tipikustól eltérő karaktereket, jellemvonásokat örökítette meg. Munkáit a szakma számos díjjal jutalmazta.
A művész 2004. október 1-én hunyt el agyvérzésben.