Óriási örömöt okozott a felismerés élménye a nézőknek a 65. cannes-i filmfesztiválon Pálfi György Final Cut - Hölgyeim és Uraim című oktatófilmje láttán.
A nézők gyakran boldogan és büszkén súgtak össze a vetítés alatt, felismerve hogy ez a részlet melyik filmből van. Sőt, amikor meghalt valaki, mindenki elcsendesedett és feszülten figyelt a következményekre. Ezen a ponton vált nyilvánvalóvá, hogy a film nemcsak jól sikerült tréfa filmszakosoknak, hanem hagyományos értelemben vett mozi, amely ugyan szokatlanul, de hatásosan és befogadhatóan mesél el egy történetet.Hatalmas sikerrel mutatták be szombaton a fesztiválon a montázsfilmet a nagy filmklasszikusok felújított változatait bemutató sorozat, a Cannes Classics záró filmjeként.
Annak ellenére, hogy az utolsó versenynapon a fesztiválozók jelentős része már hazautazott, az esti díszbemutatóhoz hasonlóan a sajtóvetítésen is megtelt a fesztiválpalota harmadik legnagyobb, mintegy négyszáz fős terme.
A közönség mindkét vetítésen hatalmas tapssal jutalmazta az alkotógárdát: a rendező Pálfi György mellett Huszár Viktor producert, Ruttkay Zsófia dramaturgot, Lemhényi Réka, Richter Nóra, Czakó Judit és Szalai Károly vágót, a hangért felelős Balázs Gábort és a zenéket összeállító Barna Balázst.
A filmet Thierry Frémaux művészeti igazgató "a világon a legszebb főcímű" filmként konferálta fel. Emlékeztetett arra, hogy Pálfi György, a "magyar mozi egyik legígéretesebb fiatal alkotója" visszatérő vendége Cannes-nak, miután a Taxidermiát 2006-ban nagy sikerrel vetítették az Un certain regard (Egy bizonyos nézőpont) elnevezésű második legjelentősebb versenyszekcióban Pálfi György a közönségnek elmondta, hogy három évig egy kis szobában készült ez a film, amely "tisztelgés" a filmtörténet 116 éve előtt a Lumiere fivérektől az Avatárig. "Azzal, hogy itt lehetünk, egy álom vált valósággá" - hangsúlyozta a rendező.
A díszbemutatón pedig azt is bejelentette, hogy a nap folyamán szerződést írt alá az egyik legjelentősebb európai filmforgalmazó céggel, a francia Wild Bunch-csal, amely a nemzetközi forgalmazás érdekében segít megoldani a felhasznált filmek és zenék miatti jogi nehézségeket.
A 450 filmtörténeti klasszikusból előzetes engedélyek nélkül összevágott alkotást eddig csak oktatóanyagként lehetett használni, illetve ingyenes, zártkörű vetítéseken bemutatni . A cannes-i bemutató Pálfi szerint annak a bizonyítéka, hogy a vágással és a dramaturgiával "sikerült egy olyan filmnyelvi kísérletet megvalósítani, amelyet a nézők is szeretnek".
A fesztiválmeghívás ugyanis már önmagában azt jelentette, hogy a Final Cut megállja a helyét a szerzői filmek sorában.
Forrás: womart.org