Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Különleges Tannhäuser készül

Különleges Tannhäuser készül

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2012. 06. 01.
Május 19-én nyitja meg kapuit a Gustav Klimt: The Immersive Experience interaktív kiállítás
2025-05-16 08:55:49

A produkció a legmodernebb technika segítségével vezeti be a látogatókat Klimt csodálatos világába, amely

Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez
2025-05-14 10:56:32

Még egy teaser készült az Oscar-, Golden Globe-, Bafta-díjas és cannes-i nagydíjas Saul fiát és a

Gyergyói népzene a Hagyományok Háza Szabadegyetemén
2025-05-13 18:00:00

A Gyergyói népzene - három generációs örökségvédelmi program megálmodói, értékmentő munkájukat, annak

Átadták az Artisjus-díjakat – Geszti Pétert alkotói életműdíjjal tüntették ki
2025-05-13 09:07:41

Idén is kiosztották könnyű- és komolyzenei kategóriákban az Artisjus-díjakat: összesen tizenegy zeneszerző

további bejegyzések a szerzőtől »

Wagner-mű rendezőjeként a Budapesti Wagner-napokon, a Művészetek Palotájában debütál Matthias Oldag. Vasárnap az ő elképzelései alapján mutatják be a zeneszerző korai operáját, a Tannhäusert.

"Wagner kompozíciós és előadási elvei, amelyeket később írásaiban is kifejtett, A bolygó hollandiban és a Tannhäuserben még nem teljesen érvényesültek. Ez az egyik probléma a színrevitelnél" - jellemezte a darabot Matthias Oldag egy műhelybeszélgetés keretében.

Matthias Oldag (Fotó: Fidelio)

A másik, hogy a főhős egy olyan férfi, aki két eltérő női karakter között ingadozik. "Egyértelmű, hogy Tannhäuser lebírhatatlan érzéki vonzódása Vénuszhoz az egyik jelzése annak, hogy mennyire megszállottja és elkötelezettje a dalnok az értéküket vesztett társadalmi normák meghaladásának, hiszen művész. Megsért egy tabut, ezért kiközösíti őt a környezete."

Mégis: Wagner operája azt is felmutatja, hogy a művészet, a művészek joga és kötelessége a lázadás, a tabuk megtörése. "Sok a személyes motívum az operában, mert Wagner maga is folyton szembekerült azzal, vajon meddig mehet el egy adott társadalmi szabályrendszer keretei között."

Az előadás - tért ki rá - arról is szól, hogy milyen szerepet játszhatnak a radikális művészek a mai szélsőségesen mediatizált társadalomban. "A bulvár kiszolgáltatott "tárgyként" kezeli a művészeket, és amikor már nem hoznak
hasznot, mert már csökken az irántuk mesterségesen fölfokozott figyelem, leköpik és eldobják. Mi történik ilyenkor vele, milyen küzdelmek várnak rá? Szegénység, drogok, öngyilkosság? Éppen elég példa akad arra, hogy aki nem képes ellenállni a bulvár média kapzsiságának, igen könnyű prédává válik."

A mű a káosz és a rend közötti ellentmondás kérdését is feszegeti - Matthias Oldag véleménye szerint. "Valamennyiünk számára kérdés, hogy mit válasszunk: szálljunk szembe a tabukkal vagy fogadjuk el az életünket olyannak, amilyen. Veszélyes lenne állást foglalni abban, hogy mi hangsúlyosabb Tannhäuser személyiségében: az anarchiára való hajlam vagy a készség az alkalmazkodásra. Az ő élete veszteséggel ér véget, ám Wagner alkotása azt mondja nekünk: a káoszra és a rendre, az érzelemre és az érzékiségre egyaránt szükségünk van. Az egyik nem létezhet a másik nélkül, és az egyensúlyt magunknak kell megkeresnünk."

Kifejtette: nagy kihívás neki és Thomas Gruber jelmez és díszlettervezőnek is alkalmazkodni, ahhoz, hogy gyakorlatilag a közönséggel egy térben folyik a játék, nincs portál, ami elválasztaná a játszókat a nézőtértől. "De a terem fantasztikus" - jegyezte meg, hozzátéve: számukra szokatlanul rövid idő, csupán két hét jutott a sűrűbb próbákra, így a kis részletek aprólékos kidolgozására nem volt mód. A művészek azonban igen intenzív munkával hozták be ezt a különbséget.

Vasárnap este a címszerepben a világszerte ismert amerikai születésű Wagner-tenor Robert Dean Smith, Vénuszként Jelena Zsidkova, Erzsébetként Szabóki Tünde lép színpadra, az előadást Fischer Ádám vezényli.

Forrás: MTI

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Wagner Zene Művészetek Palotája Komolyzene

Ajánlott bejegyzések:

  • Concerto Mesteriskola Albrecht Mayer oboaművésszel Concerto Mesteriskola Albrecht Mayer oboaművésszel
  • Tizedik alkalommal látható a Hagyományok Háza Újévköszöntő műsora Tizedik alkalommal látható a Hagyományok Háza Újévköszöntő műsora
  • Újra Veszprém lesz az operett fővárosa Újra Veszprém lesz az operett fővárosa
  • TITOK évad a Pannon Filharmonikusokkal TITOK évad a Pannon Filharmonikusokkal
  • Szimfonikus kísérettel játszhatnak a gyerekek Szimfonikus kísérettel játszhatnak a gyerekek

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr317907828

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard