Talán nem is volt 2012-ben jobban várt lemez, mint a The XX második albuma, ami most megérkezett: a Coexist se nem ront, se nem javít az összképen.


A megjelenést beharangózó interjúiban Smith a klubzenét sorolta fel a lemez elsőszámú inspirációjaként, ám aki súlyos táncütemek reményében teszi be a korongot a lejátszóba, az csalódni fog, mert a Coexisthez képest a debüt sokkal inkább parkettre termett, sőt. A friss anyag alapjában véve lassabb, nyugodtabb és még kevesebb összetevővel operál, mint az eleve minimalistának titulált xx, és ha lehet, még inkább befelé forduló és még bensőségesebb, mint a bemutatkozás. Ez a mai zenekarok evolúciójának szempontjából különösen fura, ugyanis a legtöbb fiatal formáció terebélyesebb, nagyobb és bátrabb megszólalásra törekszik a második album készítésekor, jóllehet, az XX bátorsága pont abban rejlik, hogy épp a másik irányba indul el. Persze egy-egy mozzanat valóban az eszköztár bővítését (valamint Smith állítását) igazolja (a Reunion és a Swept Away pulzáló ütemei tényleg inkább a táncos, mintsem a dalszerű vonalat erősítik), ám a Coexist többi darabjához képest a debüt szerzeményei már-már bulihimnuszoknak tűnnek. A lemez megítélésének így két oldala van: az egyik, hogy a korong bizony eseménytelenebb, kevesebb azonnal ható eleme van, és valószínűleg egy szűkebb rétegnek nyeri majd el a tetszését, mint a három évvel ezelőtti xx. A másik viszont, hogy az általános elvárásokkal szembeni ellenállásával, valamint a még csupaszabb, még üresebb, még sebezhetőbb irányával egy merész lépés az anyag, amire inkább illene a személyes jelző, mint a bemutatkozásra. A debüt olyan darabjaira, mint a Crystalised vagy az Islands akár többedmagaddal is táncolhatsz, tehát kvázi közösségi élményekként is működnek, a Coexist viszont nem ilyen: itt csak te vagy, a hallgató és tizenegy dal, amelyek nem jobbak, viszont cserébe nem is rosszabbak a korábbiaknál.