A román festészetnek a kommunista propagandával dacoló vonulatát bemutató, nagyszabású kiállítás nyílt Bukarestben, A művész és a hatalom - a román festészet 1950-1990 között címmel.
A művészetet propagandaeszköznek tekintő rendszerben a szocialista realizmus volt a meghatározó irányzat, de a hivatalos elvárással szembeforduló, azt kijátszó, vagy ellene nyíltan lázadó alkotások is születtek Romániában - olykor azon az áron, hogy nem kerülhettek a közönség elé. Ezekből gyűjtött össze és állított ki több mint hatszázat a Román Nemzeti Könyvtár hatalmas csarnokaiban a tárlat ötletgazdája és kurátora, Ruxandra Garofeanu műkritikus."Már önmagában az is ellenállás volt akkor, ha a festő tisztességesen végezte munkáját és azt festette meg, amiben hitt. Itt számos alkotócsoport munkái együtt szerepelnek: egy-egy elfogadott mester védőszárnyai alatt, művésztelepek menedékében a fiatal alkotók olykor megélhették művészi szabadságukat és tudatosan szembementek a hatalom által erőltetett, kötelező irányzattal. Nézze meg: csupa sötét szín, fásult, meggyötört arc. Megfestették persze a megrendelt témákat is, van itt aratás, termés, eke, de amint látja, a véres áldozatokkal járó kollektivizálás időszakának parasztportréiról nem a hatalom által elvárt boldogság sugárzik" - mondta az MTI-nek a kiállítás kurátora. Garofeanu hozzátette: a kiállítás anyagának több mint húsz százaléka most került először a nagyközönség elé.
Mihai Olos "43 (az univerzális városba zárva)" című festménye egy kocka alakú dobozt ábrázol, amelyből emberi karok, lábak, fejek lógnak ki. Cristian Paraschiv A juh című alkotása egy birkanyírást jelenít meg fekete-fehér grafikai megoldással, ám az állat gyapja a román nemzeti színekkel megfestett, piros-sárga-kék Románia-térképként, cafatokban hull a földre. Stefan Caltia Vaskazán című festményén lehegesztett szájú vasember fő egy üstben, mögötte egyik szabadulni próbáló társának szájából béka ugrik ki.
A tárlaton visszatérő motívum a vörös: mind a festmények színvilágában, mind pedig címükben és jelképrendszerükben. Feltűnően sokhelyütt látni - a kommunista hatalom által tiltott, legfeljebb megtűrt - vallásos jelképeket is, vagy a bezártság és szabadulás motívumait. Sok az ironikus társítás, az áthallásos cím, számos avantgárd, kubista, sematizált alkotás látható a tárlaton: egyik sem volt a kommunizmus elnyomó gépezetének kedvére való.
A negyvenéves korszak eddigi legátfogóbb kiállítási anyagát a román művelődési tárca, 27 nemzeti múzeum, valamint harminc hazai és külföldi magángyűjtemény támogatásával, több mint kétéves munkával állította össze a szervező ArtSociety Alapítvány elnöke, Ruxandra Garofeanu. A tárlat december másodikáig tekinthető meg a Román Nemzeti Könyvtárban.
Forrás: MTI