Perzselő hőségbe burkolózva, sivatagi homokkal körülvéve egy komor szögesdrótkerítés tűnik fel. Mögötte darabokra szedett repülőgép orrok, levágott szárnyak és elhagyott futóművek hevernek szerteszét.
„Elsőre délibábnak hittem” – kezdi a különös helyről az író és filmkészítő Ransom Riggs. „A Mojave-sivatag közepén, kétórányi autóútra mindentől a csillámló messzeségből mintegy száz sugárhajtású repülőgép sziluettje tűnt elő. Megpróbáltam a közelükbe férkőzni, de a drótkerítés meglehetően hatásosnak bizonyult bejutási törekvéseimmel szemben. Nem tehettem mást, minthogy álltam ott és azon töprengtem, hogy mit is kereshet egy egész hadseregnyi repülő csendben aszalódva a 110 ºF-os hőségben.”Bár a területet szeptember 11. óta zárva tartják a civilek kíváncsiskodó tekintetei elől, Riggsnek később – egy ott dolgozó segítségével – mégis sikerült bejutnia, így élethű leírásának és sokatmondó felvételeinek hála mi is közelebb juthatunk a sivatag közepén rejtőzködő kísérteties helyhez.
A repülőgép temető hivatalos neve Mojave Légi- és Űrkikötő (Mojave Air and Space Port), és nevéhez hűen az USA négy államán – Kalifornia, Nevada, Utah, Arizona – keresztülnyúló Mojave sivatagban található. A hely egyébként nem csupán a használaton kívüli gépek temetője. Valójában egy aktív reptérről van szó, amely az ország néhány, civil tesztpilótákat képző intézményei egyikének is otthont ad. Mégis elsősorban arról ismeretes, ahogy a híres Space Ship One űrrepülőt itt fejlesztették ki és készítették fel az első magántőke alapú űrutazásra 2004-ben. Emellett több száz repülőgép parkolójaként is funkcionál, a fő légitársaságok járataitól kezdve egészen a privát tulajdonú gépekig.
Vannak repülők, amelyek alig néhány hónapot töltenek itt; mások helyét hosszú évekre bérlik. Így kerülnek egymás mellé a javíthatatlan és az élmezőnybeli részleg egyes darabjai, meglehetősen diszharmonikus, viszont annál rendkívülibb látványt nyújtva.
A hely legkülönlegesebb része mégis maga a repülőtemető. Ide kerülnek azok a gépek, amelyeket nem találnak elég értékesnek a javításra és nem tervezik újra használatba venni őket; már csak pótalkatrész minőségükben van szükség rájuk. Szétszerelésük pedig kétféleképpen történhet. Vagy apró darabokat távolítanak el belőlük, sértetlenül hagyva a többi részt; vagy pedig nagy munkagépekkel hasítják fel és vágják szeletekre a géptörzset. Így némelyik repülő belseje alapján nem is mondanánk meg, hogy nem a következő felszállására várakozik éppen valamelyik zsúfolt reptér kifutóján, mások viszont úgy festenek, mint valami borzalmas baleset következményei.
Az értéktelenné váló apróbb alkatrészek pedig sokszor a sivatagi tájkép részeként végzik. De néhány drótnál és huzalnál sokkal látványosabb darabok is hevernek a homokban: hol egy vasúti talpfákkal megtámasztott farokrész, hol egy magányosan árválkodó futómű, hol pedig egy kupac felfújható vészhelyzet-csúszda bukkan fel. Aki szeretné látni, miből áll össze egy repülő, itt minden alkatrészt megtalál.
Forrás: Explorer World