Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
pauer gyulának: itt-ott

pauer gyulának: itt-ott

Can Togay János a szerző friss bejegyzései 2012. 10. 09.
Ruszkik haza!
2022-10-22 21:10:34

Van, aki a csillárt is magával hozta. A rakpartról és a hídról karjukon piros-fehér-zöld trikolorral

Emlékek a házból - Út az iskolába III. rész
2022-09-20 21:51:06

Néhány nappal később az ötödik emeleten lakó olasz Antonio kopogtat: „Embereket akasztanak” – jelenti a

Emlékek a házból - Út az iskolába II. rész
2022-05-24 15:59:37

Nehéz álomból ébredve az üvegajtón játszó fényekből és a lakás csöndjéből megértettem, magamra

Emlékek a házból – Út az iskolába – I.
2022-04-12 14:37:25

Újra meg újra megszületett a kert varázsa, a világ, amelyben otthon voltunk, és ami végsősoron a hazánk volt.

további bejegyzések a szerzőtől »


„jövőd csak akkor van, amikor még nincs”

p.gy.

a zongora tetejére támaszkodva hallgattam
álmodat, amelyből felébredtél szerencsésen
ott nem tudom mi történt. csak azt, hogy
láttad magad. ezen a nyáron nem látogattalak
meg. ez most már így marad. nevettél a
combizületeden. és mondtad, amit mondtál.
azt, amit gondoltál. másoknak ez igen nagy
erőfeszítésébe kerül. téged meglepett. csikorgó
kövek a lépteid alatt. sietősen írom ezeket a
sorokat. mert kihűl a víz a kádban. oda be kell
merítkeznem. előtte levetkőzöm meztelenre
és a testem ott lesz majd vízzel leplezve. egy
könyvbe belelapozok. sietve. felöltözöm. előre
elgondolom a napot. hogy ne fázzak majd. itt.
én itt. te ott. én itt. te ott. én itt. te ott. én itt. te ott.


Pauer Gyula 1941. február 28-án született Budapesten. Az ötvenes évek második felében a Budapesti Képzőművészeti Tanácsi Díszítőszobrászati Szakközépiskolába járt, majd 1960-tól a Képzőművészeti Alap Kivitelező Stúdiójának munkatársa volt. A hatvanas évek második felétől a Filmgyárban dolgozott kivitelezőként, majd számos színházban díszlettervezőként. 1985-től szabadfoglalkozású művész volt, 1990 és 1998 között a Magyar Képzőművészeti Egyetem Szcenikai Tanszékének, majd 1994-től a Magyar Film- és Színházművészeti Főiskolának volt a tanára.

1969-től A SZÜRENON csoport, 1992-től a Szinyei Merse Társaság tagja - 1994 és 2000 között elnöke. 1994-től a Magyar Szobrász Társaság alapító tagja és alelnöke volt, a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia 1996-ban választotta rendes tagjainak sorába.

Mint az Artportal.hu online művészeti folyóirat életrajzában olvasható, Pauer Gyula művészetének alapproblémáit és témáit tágabb értelemben a mai napig meghatározták a 60-as évek első felében elsajátított mesterségbeli fogások. Az emberi figura redukálása, strukturálása, transzformálása, valamint az egy- vagy többnézetűség problémái fokozatosan egy absztrakt szobrászat felé vezették el. A plasztikai formák bonyolult kölcsönhatása eredményezte virtuális mozgást Pauer Gyula az 1969 végén kiállított Biomobil című műanyag szobrában valóságos mozgással váltotta fel: a nonfiguratív plasztika gombnyomásra vonaglani kezdett.

1970-ben önálló kiállításokon mutatta be munkáit, amelyekkel kapcsolatban egy új művészet, a "pszeudo art" fogalmát vezette be. Az Első Pszeudo Manifesztumban elsősorban a szobrászat vonatkozásában a pszeudo művészeti gyökereit a minimal artban és az op artban jelölte meg.

Egyes művei - Marx-Lenin, 1971 - direkt politikai felhangot is kaptak, emiatt Pauer Gyula a hivatalos művészetpolitika által tiltott művész volt az 1970-es években. 1978-ban a Nagyatádi Szobrász Alkotótelepen megvalósított monumentális szabadtéri alkotását, a 131 feliratos táblából álló Tüntetőtábla-erdőt a hatóságok megsemmisítették, és elpusztult másik itt készített műve is, A Fa emlékműve (Pszeudo fa), amely egy hatalmas fatörzs volt, rajta a lehántott fakéreg képével. Harmadik nagyatádi alkotása a Maya című szobor volt, amelyben a pszeudoelvet a hindu filozófiával kapcsolta össze. A "pszeudo" istennő alakja köré szervezett rituális akciókból, szövegek és versek felolvasásából, improvizatív cselekvésekből jöttek létre az 1978 és 1981 között megrendezett pszeudoelőadások, amelyekre különböző kultúrházakban és Pauer lakásán, a "Zöld Színpadon" került sor.

1978-tól kezdve ismét a fővárosban élt és dolgozott. 1985-től kezdve nagyobb projektek vagy akciók keretében, sok esetben munkatársak közreműködésével valósította meg szobrászati elképzeléseit, amelyek középpontjában az emberi, elsősorban a női testről készült gipszlenyomatoknak és a pszeudo-elvnek az összekapcsolására tett kísérlet állt (Szépségakció, héjplasztikák sorozata).
1989 óta számos szobrászati pályázaton vett részt, több köztéri szobrát felállították. 1996-tól "álcázott vásznaknak" nevezett festményeket, valamint kisplasztikákat, sokszor konceptuális hátterű tárgyakat készített.

Leghíresebb köztéri alkotásai az 1988-ban készült, a szöuli Olimpiai parkban felállított Szöuli torzó, a mosonmagyaróvári Agrártudományi Egyetem 1956-os diákáldozatainak emlékműve, amely 1990-ben készült, az 1992-es emlékmű a Magyarországról elhurcolt zsidó és antifasiszta áldozatok emlékére az ausztriai Ebenseeben, valamint a - Can Togayjal közösen jegyzett - Duna-parti Cipők, amely 2005 óta a Széchenyi rakparton állít emléket a vészkorszak áldozatainak.

Munkásságát 1993-ban Munkácsy-díjjal, 1999-ben Koszorús Szobrász Díjjal, 2005-ben pedig Kossuth-díjjal ismerték el.Színházi munkásságában a magyar színháztörténet olyan korszakos előadásainak volt díszlet- és jelmeztervezője, mint a kaposvári színház 70-es évekbeli időszaka, ahová a közönség az egész országból érkezett Zsámbéki Gábor, Ascher Tamás és Gothár Péter előadásaira. Film-látványtervezőként többször elnyerte a Kritikusok díját, Bereményi Géza Cesar-díjas Eldorádójának, a Hídembernek, Tarr Béla Őszi almanachjának, a Kárhozatnak, a világhírű Sátántangónak is ő volt a vizuális tervezője, és számtalan magyar filmben játszott kisebb-nagyobb szerepeket. Egyik legemlékezetesebb alakítása, az Eldorádó cipésze, Gombacsik:



Tarr Béla Kárhozatának kocsmárosaként is fantasztikus alakítást nyújtott:

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Gyász Képzőművészet Költészet Magyar film Üzenet a Földről

Ajánlott bejegyzések:

  • Országos Táncháztalálkozó és Kirakodóvásár Országos Táncháztalálkozó és Kirakodóvásár
  • A művészet mindenkié! A művészet mindenkié!
  • Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen
  • Hamarosan a hazai mozikban a Minden Rendben Hamarosan a hazai mozikban a Minden Rendben
  • ONE MORE LIKE a 44. Magyar Filmszemlén ONE MORE LIKE a 44. Magyar Filmszemlén

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr137911492

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard