A világ legdrágábban elkelt festményéről nyílik kiállítás jövő héten New Yorkban. Munch képe hátterében azonban bonyolult történet állhat.
Munch kiállítás nyílik a New York-i MoMA-ban (Museum of Modern Arts) október 24-én. A volt tulajdonos, Hugo Simon leszármazottai azonban a festmény tavaszi árverésén helytelennek ítélték, hogy a múzeum nem emlékezik meg a festmény tragikus történetéről. Az aukción egy New York-i milliárdos, Leon Black vette meg A sikoly négy verziója közül az egyiket, amelyet 1895-re datálnak. A vevő közel 120 millió dollárt (kb. 28.5 milliárd Ft) adott a képért, mellyel minden idők legdrágább, aukción elkelt művévé tette az amúgy is legendás alkotást.Rafael Cardoso, brazil kurátor állítása szerint a képet a '20-as és '30-as években birtokló zsidó származású német bankárnak, Hugo Simonnak (aki egyben Cardoso dédapja) az 1933-as náci hatalomátvétel után kellett eladnia a festményt, miután az állam ellenségének nyilvánították, és el kellett menekülnie Németországból.
Simon egy svájci galériának adta bizományba a képet, majd családjával Párizsba emigrált. Mikor 1940-ben a németek elérték Franciaországot, a műgyűjtő és családja hamis útlevelekkel Brazíliába menekült, ahol 1950-ben halt meg. A festmény eközben egy norvég hajóépítő cég tulajdonába került, akik öt éven keresztül egy csűrben rejtegették. Ha a kép a nácik birtokába kerül, nagy valószínűséggel "degenerált" műnek nyilvánítják, és eladják vagy megsemmisítik. Nem lehet tudni, hogy az eladáskor kompenzálták-e Henry Simont.
A tavaszi aukción, ahol A sikoly kalapács alá került, az akkori tulajdonos, Petter Olsen 250 ezer dollárt ajánlott fel a brazil kurátor örökösnek, amelyet Cardoso saját belátása szerint adományozhatott volna jótékony célokra. A felajánlás azonban Olsen nevében történt volna. "Az ajánlat körülményei sértőek – nyilatkozta a brazil örökös. – Az adománynak Simon nevét kéne viselnie. Morális kérdésről van szó: a károsítottakra emlékezni kell, és tiszteletben kell tartani őket."
Forrás: Huffington Post