A 76 esztendős Vakamacu, akit néhány napja egy taxi gázolt el Tokióban, szerdán halt bele sérüléseibe a kórházban.
A japán filmes fiatalkorában elhagyta szülővárosát, hogy Tokióban próbáljon szerencsét, de rossz társaságba keveredett, és végül börtönben kötött ki. Szabadulása után, a hatvanas évek elején korábbi bandakapcsolatainak segítségével az akkoriban roppant kelendő szoftpornó-filmek rendezésébe kezdett, amivel felhívta magára a figyelmet. Később fajsúlyosabb témák kezdték foglalkoztatni: a baloldali diákmozgalmak idején népszerűek voltak az erőszakot szexuális tartalommal ötvöző munkái. Az alacsony költségvetésű, saját produkcióban készült filmjeiben megjelenő politikai utalások miatt egyes elemzők a hatalom birtokosait támadó szándékos provokációt olvastak ki belőlük.Az 1980-as években forgatott filmjeire a kritika is kedvezően reagált, elismerően fogadták a Mizuno nai puuru (medence víz nélkül) című alkotását, amely egy sorozatos szexuális erőszaktevőt ábrázolt, valamint Vare ni ucu joi ari (lövésre készen) című munkáját, amely a háború utáni diákmozgalmakban részt vevők küzdelmeiről számolt be. Pályafutása során forgatókönyvíróként és producerként is elismerték. Ő volt a főproducere Nagisza Osima 1976-os erotikus filmdrámájának, Az érzékek birodalmának. A megtörtént esetet feldolgozó film világszerte nagy visszhangot keltett: az NSZK-ban pornográfia vádjával betiltották, egyes kritikusok viszont korszakalkotó remekműként méltatták.
Az utóbbi években Vakamacu számos nemzetközi filmfesztiválon megfordult alkotásaival. 2008-ban elnyerte a legjobb ázsiai film díját a Berlinalén az Egyesült Vörös Hadsereg elnevezésű japán félkatonai csoportról szóló filmjével. Két évvel később a legjobb női alakításért járó berlini Ezüst Medvét Kiatapira (hernyó) című versenyfilmjének főszereplője, Teradzsima Sinobu kapta. Utolsó filmje, a Szennen no jukaru (millenniumi erőszak) az idei Velencei Filmfesztiválra kapott meghívást.
A Dél-Koreában október 13-án zárult 17. Puszani Nemzetközi Filmfesztivál az év rendezője díjjal tüntette ki. Az indoklás szerint az elmúlt ötven évben Vakamacu Japán egyik legvitatottabb filmkészítője, a japán független filmgyártás egyik vezéralakja volt. Számos fiatal japán rendezőnek adott lehetőséget pályája elindítására. Többek között olyan, azóta befutott filmesek karrierjét támogatta, mint Takahasi Banmei, Nakamura Gendzsi és Mukai Kan.
Forrás: MTI