A temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színházban november 29-én mutatják be a Presznyakov fivérek Özönvíz előtt című vígjátékát. A darabot Szabó Máté rendezte, aki első alkalommal dolgozik a temesvári társulat színészeivel.
A darab szerzői, a szibériai születésű Oleg és Vlagyimir Presznyakov a kortárs orosz dráma legfelkapottabb alkotói, akiknek kettősük egyfajta márkanévként vonult be a Nyugat Európai színház világába. A Presznyakov fivérek, ahogy magukat nevezik, számtalan országban megfordultak, utazó szerzőknek számítanak, így valamelyest Budapest is otthonuknak számít. A szerzőpáros ír színdarabot, forgatókönyvet, ugyanakkor rendeznek is. Csehov után a legtöbbet játszott orosz szerzőknek számítanak, s a népszerűségüket mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a Moszkvai Művész Színház Presznyakov-fesztivált szervezett, hogy műveiket bemutassák, de nem csak hazájukban népszerűek, drámáikat világszerte nagy sikerrel játszák.Saját bevallásuk szerint sosem készültek drámaírónak, de mindig nyitott szemmel és füllel jártak. Gyermekkorukban és a későbbi életük során szerzett élmények nem tűntek el a tudatalattijuk mélyén, hanem beépültek a cselekedeteikbe, a gondolataikba, állandóan velük vannak. Az Özönvíz előtt című darabjukat Magyarországon először a Thália színház közönsége láthatta Csónak címen. Romániában a vígjátékot először a temesvári színházban láthatják a nézők.
Az előadást a debreceni születésű Szabó Máté rendezi, aki a budapesti Színház és Filmművészeti Egyetemen végzett rendező szakon. Az elmúlt években számos magyarországi színházban dolgozott, köztük a Bárka Színházban, a kaposvári Csiky Gergely Színházban, a Radnóti Színházban, a debreceni Csokonai Színházban, ugyanakkor rendezett már Németországban, Lengyelországban és Romániában is. Jelenleg a Miskolci Nemzeti Színház rendezője, és a zenés, szórakoztató előadások és kortárs drámák színrevitelében is egyaránt otthonosan mozog. Rendezéseinek fő jellemzői az izgalmas formai megoldások, melyek elsősorban „a színházban minden lehetséges” játékos szabadságából táplálkozik.
A humorban és váratlan fordulatokban gazdag vígjátékban egy középkorú férfi útját követhetjük nyomon, amint egyfajta „második” özönvíz előtti állappotban próbálja menteni magát és mindazt, ami neki még számíthat valamit. Mi számít? Ki számít? Az erőteljesen irónikus, társadalomkritikában bővelkedő vígjáték kapcsán Oleg Presznyakov, a darab egyik szerzője egy intrejúban nyilatkozta: „krízis-állapot van szellemi és érzelmi téren, az emberek reményei legtöbbször csalódásba fordulnak. Ugyanakkor még mindig bízunk abban, hogy ennek egyszer vége lesz, és valami új és jobb kezdődik el.” A szerzőpáros abból indul ki, hogy minden megtörténhet, és fantáziájuk nem merészkedik sokkal meszebbre, mint a mai valóság, éppen csak nem ezek történnek velünk, de minden lehetségesnek tűnik. Az özönvíz is. A történet főhőse, a lehető legtávolabb áll attól, hogy hős legyen, amikor azonban a véletlen egy pillanatra eleve elrendeltnek tűnik, elfásultsága megszűnik és kétségbeesetten fut az egyetlen irányba, ahol reményt lát, és ez nem lehet más, mint a végítélet. Tragikomikus mese arról, milyen messze vagyunk az újrakezdés lehetőségétől, akár, társadalmi, akár egyéni szinten és ha nem vigyázunk nemhogy a bárkáról, de a saját csónakunból is kiszorulunk.
Az eső eleredt. Ha nem akarnak lemaradni, inkább váltsanak jegyet a „csónakba”, és ha tehetik, természetesen vegyenek egy gorillát.
Az előadásban fellépnek: Aszalos Géza, Bandi András Zsolt, Virág György e. h., Magyari Etelka, Kiss Attila, Mátray László, Fall Ilona, Molnos András Csaba, Éder Enikő, Dukász Péter, Nagy Sándor, Vass Richárd, Balázs Attila, Kocsárdi Levente és László Pecka Péter.