Két kiadványa jelenik meg egyszerre Japánban december 12-én Karosi Júliának, a hazai dzsessz-színtér tehetséges énekesének. Ugyanezen a napon dalait a Budapest Jazz Clubban mutatja be.
"Amikor a Magyarországon idén februárban megjelent Stroller of the City Streets elkészült, akkor több külföldi kiadót megkerestem, és közülük végül a japán Whereabouts Records érdeklődése volt a legkomolyabb. Ennél a kiadónál jelent meg korábban Kozma Orsi és Harcsa Veronika Bin-Jip formációjának egy-egy albuma is" – idézte fel az előzményeket Karosi Júlia az MTI-nek. A művész a Stroller of the City Streets című album, valamint a négyszámos You Stepped Out of a Dream EP dalait a Budapest Jazz Clubban mutatja be jövő szerdán.A tízszámos album valamennyi darabja Karosi Júlia szerzeménye, a dzsessz klasszikus, szvinges és poposabb elemeit vegyítő, angol nyelvű lemez egy igényes, kifinomult énekest mutat. "Arra törekedtem, hogy sokféle stílust mutassak meg, talán a líraiság az, ami közös jelzőként leginkább jellemzi ezeket a kompozíciókat".
Az énekes szerint vita felett áll, hogy a dzsessz nyelve alapvetően az angol, és technikailag nehéz összeegyeztetni a magyar nyelv prozódiáját a műfaj szinkópás lüktetésével. Ugyanakkor – tette hozzá – vannak ellenpéldák, köztük egykori zeneakadémiai tanára, Berki Tamás. "Nem zárom ki, hogy egyszer én is ki fogom próbálni az éneklést magyar nyelven."
Karosi Júlia kitért arra, hogy Berki Tamáson kívül tanára volt Winand Gábor és Lakatos Ágnes, és tőlük tanulta az improvizáció, a scatelés fortélyait is, amelyeket manapság szívesen alkalmaz. "Folyamatosan keresem saját hangomat, és szerintem egyébként is akkor izgalmas egy művész pályafutása, ha élete végéig kutatja, miként tudja leginkább kifejezni önmagát" – mondta.
Elmesélte, hogy az egy kivétellel dzsessz-sztenderdeket tartalmazó négyszámos anyagot még tavaly, eredetileg demóként vették fel, de a japán kiadó menet közben ennek megjelentetését is eldöntötte. Az EP "kakukktojása" az alternatív pophoz sorolható izlandi énekesnő, Björk Human Behaviour című 1993-as dalának feldolgozása.
"A klasszikus zenén és a dzsesszen kívül régóta nagyon sok Björköt is hallgatok, meghatározó személyiség a pályámon. Másrészt mindenképpen szerettem volna erre az anyagra egy maibb hangzású, poposabb, groove-osabb számot is választani" – jegyezte meg Karosi Júlia.
A jövő szerdai koncerten a Budapest Jazz Clubban a Karosi Júlia Quartet a lemezfelvételekhez képest megváltozott felállásban játszik. Az énekesnő mellett férje, Varga Bendegúz maradt a dobos, zongorán Tálas Áron, nagybőgőn Bögöthy Ádám fog zenélni.
"A változásnak emberi és szakmai okai is voltak. A két új tag még a Zeneakadémia dzsessz tanszakára jár, szerintem velük lényegesen fiatalosabb és modernebb lett a zenekar hangzása" – szögezte le.
A zenész családból származó énekesnő, dalszerző (édesanyja Pászthy Júlia operaénekes, bátyja, Karosi Bálint, ismert orgonista) ugyan már kisgyermekként zenélni és énekelni kezdett, első diplomáját 2006-ban mégis az ELTE Bölcsészettudományi Karán szerezte filozófia-esztétika szakon. A Zeneakadémia Jazz Tanszékén 2011-ben végzett.
"Inspirációként sokat számít, hogy voltak bölcsésztanulmányaim, és merítek is belőle, az életemet azonban már teljes mértékben a zene tölti ki" – hangsúlyozta Karosi Júlia, aki a minél több magyarországi koncert, klub- és fesztiválfellépés mellett bízik abban, hogy a lemezanyagokat jövőre Japánban is be tudja mutatni kvartettjével.
Forrás: MTI