Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
A brechti színház határán

A brechti színház határán

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2012. 12. 11.
Trapesített Nemzeti dal, agresszív sofőr, és biokertészkedés a Bëlga új lemezén
2025-05-16 15:00:00

Mindenféle felvezetés nélkül, tegnap megjelent a Bëlga új nagylemeze Egyre gondolunk címmel. A dalok az

Május 19-én nyitja meg kapuit a Gustav Klimt: The Immersive Experience interaktív kiállítás
2025-05-16 08:55:49

A produkció a legmodernebb technika segítségével vezeti be a látogatókat Klimt csodálatos világába, amely

Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez
2025-05-14 10:56:32

Még egy teaser készült az Oscar-, Golden Globe-, Bafta-díjas és cannes-i nagydíjas Saul fiát és a

Gyergyói népzene a Hagyományok Háza Szabadegyetemén
2025-05-13 18:00:00

A Gyergyói népzene - három generációs örökségvédelmi program megálmodói, értékmentő munkájukat, annak

további bejegyzések a szerzőtől »

Lehet–e egy Brecht-drámához hozzáadni vagy elvenni belőle? Kényszeríteni, hogy nekünk, rólunk szóljon, legfájdalmasabb kérdéseinkre keressen mai választ? Péntek este úgy tűnt: igen.

Már szinte közhelynek számít: Bertold Brecht életműve színháztörténeti mérföldkő. A neve fogalom, amelyhez már eleve hozzáképzelünk egyfajta szikár, kívül maradó játékmódot, drámáinak a kegyetlenségig szókimondó volta, szereplőinek jelleme, sorsa közhiedelem szerint el sem bírna mást. És akkor jön egy fiatal rendező, akiből ki se nézné senki, hogy ekkora fába egyáltalán belevághatná fejszéjét. Kihozza Kurázsi mamát és gyermekeit a harmincéves háború amúgy is tetszőlegesen kitágítható korából, de nem áll meg vele a második világháború — vagyis a dráma keletkezésének — idejében sem. Mire észrevesszük magunkat, már le is tette közénk Fierling Annát és övéit, tetteikkel és azok összes következményével együtt. Egy előadásban, ahol a brechti játékmód és színpadkép a pillanat tört része alatt vált hangulatot, műfajt, hozzáállást, egyedül az emberség korokon és háborúkon átívelő üzenete állandó.


Lőrincz Ágnes és Bessenyei István kettőse

A túlélésért?

Kurázsi mama, a kemény, sokat próbált asszony maga is hiszi: csupán maga és gyermekei túléléséért küzd a háború kegyetlen, az alkalmazkodásra képtelen gyengéket elpusztító világában. Valójában lételeme — mai szóval — önmegvalósításának eszköze — mindaz, amit és ahogyan csak a háborúban tehet. Tiltakozik ugyan a minősítés ellen, mely szerint ő lenne „a csataterek hiénája”, de a békekötés lehetősége valósággal kétségbe ejti. Frissen beszerzett áruját (s vele az annyira áhított meggazdagodás lehetőségét) látja veszni. Közben a háborúnak — és pénzéhez, választott életmódjához való makacs ragaszkodásának — köszönheti három, életénél is jobban szeretett gyermeke pusztulását. Végső összeroppanása — utolsó megmaradt gyermekének halála, akit még egy, az anyagi biztonság révével kecsegtető házasságért sem volt hajlandó elhagyni — a brechti színház és a líra határáról napjainknak üzen.


Lőrincz Ágnes, Vencz Stella, a markotányos kocsit „alakító” szemeteskuka mellett pedig Sándor Anna és Bessenyei István


Ráérezni valamire

Mindez persze korántsem történik ellentmondások, buktatók nélkül. Vargyas Márta aprólékos munkával kidolgozott rendezése néha túlságosan lelassítja a színpadi történéseket (pl. a zsoldoskapitány temetése). Máskor indokolatlan helyzetismétlések (a „béke kitörése”) teszik próbára a jelképek, dalok és jellemek bonyolult, ellentmondásos egységébe amúgy is nehezen illeszkedő néző lelki–szellemi teherbírását. Mégis: ennek a rendezőnek van saját elképzelése, mondanivalója, következetesen járt útja. Az eszközök néhol hiányos voltát valószínűleg pótolják majd az évek, a szakmai rutin. Ami az alakításokat illeti: a főszerepet egyáltalán nem brechti sablonok szerint játszó Lőrincz Ágnes csodálatos volt, a közönség egyszerűen nem tudta levenni róla a szemét. A néma Kattrint szintén „belülről” játszó Sándor Anna tehetségének és színészi eszközeinek nem mindennapi gazdagságáról tett bizonyságot. Kiemelkedő teljesítmény volt a teljesen brechti figurát alakító Rappert–Vencz Stella Yvette–je, Egger Géza Eilifje és Bessenyei István Lőrincz Ágnes minden rezdülésére ráérző lelkésze. Némethy Zsuzsa pedig a zászlós néhány mondatos szerepében káprázatosan gazdag jelentésű, mitikus figurát hozott.

Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulat: Kurázsi Mama

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Erdély Mundruczó Kornél Szatmárnémeti Bertold Brecht

Ajánlott bejegyzések:

  • Kelemen Lászlót Kossuth-díjjal ismerték el Kelemen Lászlót Kossuth-díjjal ismerték el
  • Szatmári tánckör, azaz Körtánc Szatmári tánckör, azaz Körtánc
  • Őshonosok a hazában Őshonosok a hazában
  • Pénteken indul a Héttorony Fesztivál! Pénteken indul a Héttorony Fesztivál!
  • Erdélyi Mesterségek Ünnepe a hétvégén Marosvásárhelyen Erdélyi Mesterségek Ünnepe a hétvégén Marosvásárhelyen

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr737926486

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard