Egy fegyveres apáca, fogolytábor Kubában, Haiti, vagy éppen Csernobil romjai. Kicsapongó, kegyetlen és vészjósló, áraszthat nyugalmat és szomorúságot is. Itt az Erő!
Első magyar partnereként a Magyar Fotográfusok Háza, a Mai Manó Ház adott helyet Budapesten a tárlatnak. A 2008-ban létrehozott Prix Pictet mára az egyik vezető fotográfiai díjjá nőtte ki magát, idén 76 ország több mint 650 alkotójának művét nevezték a versenyre, közülük 12 művész került be a döntőbe.
A benyújtott sorozatok közül a Prof. Sir David King elnökölte független zsűri választotta ki a legjobbakat, és a londoni Saatchi Gallery-ben került kihirdetésre az eredmény 2012 októberében. Ezt követően az Erő világkörüli turnéra indult, eddig Párizsban és Münchenben járt a kiállítás, aki pedig lemaradna a budapesti élményről, az Isztambulban próbálkozhat újra.
"Nagyon érdekes aspektusait láthatjuk az erőnek. A képek zseniálisak és mindegyiknek üzenete van!” – így vélekedett Michael Benson, a Pictet-bizottság ügyvezetője. Az Erő terjedelmes és egyben ellentmondásos tematikával rendelkezik, ambivalens érzéseket kelt, ahogy ez a kiállított képeken is látszik. A 10 különböző országot képviselő alkotók művein keresztül megismerhetjük, hány arca is van az erőnek. Lehet az hatalom, a természet ereje, de maga a munka is.
A Prix Pictet-díj két részből áll: egy 100 000 svájci frank értékű fődíjból, melyet Luc Delahay francia fotográfus kapott, és egy különdíjból, ami Simon Norfolké lett. Őt érte az a megtiszteltetés, hogy támogatták egy útját az afganisztáni Bamyan tartományba. Az út célja ismételten az lesz, hogy felhívják a figyelmet ott zajló eseményekre és az emberek életkörülményeire. Mindig olyan országokba utaznak a díjazott fotósok, ahol a Pictet & Cie bank egy fenntarthatósági projektet támogat.
Luc Delahaye díjnyertes képe egy 2006-os fotó, amelyet Irakban, Ramadiban készített. A fényképen egy elhagyatott utcát látunk, egy magára hagyott tankkal, pontosan aranymetszésben. A háttérben egy épület és néhány villanypózna sejlik fel. Feltehetően egy nagyobb küzdelem után készült a kép, az erő itt mint romboló, pusztító hatalom jelenik meg, de a kép erjét nem ez, hanem a már-már misztikusnak ható, ködszerű fátyol adja, amely jótékony puhaságot kölcsönöz az amúgy fotóriportokból ismerős szituációnak. A cím „Ambush" csapdát, kelepcét jelent, a harckocsi vélhetőleg pokolgépes támadás áldozata lett.
„Igyekszem olyan szituációkba helyezni magam, amelyek, úgy érzem, kötődnek ahhoz, amit közös sorsnak hívunk. Az a valóság érdekel, amely ellen az emberiség egyszerre igyekszik harcolni, de ugyanakkor alá is rendeli magát. Néha olyan helyeken dolgozom, ahol az erő látványként jelenik meg, egy olyan eseményként, amely a média miatt, vagy annak segítségével jön létre; ezáltal képeim ironikus felhangot nyernek. A narráció foglalkoztat, valamint a fotográfia fenomenológiai hatása a valóságra” – nyilatkozta Luc Delahaye.
Az idei döntősök között a kortárs fotóművészet nagyjai is szerepelnek: Robert Adams, Philippe Chancel, Edmund Clark, Guy Tillim, Rena Effendi és sokan mások. A Prix Pictet-díjra jelöltek kiemelkedő alkotásai a teNeues kiadó által megjelentetett kiadványban is megvásárolhatóak.
A magyarországi kiállítás január 18-tól február 24-ig tekinthető meg a Mai Manó Házban.