Az elsősorban zenei újságíróként ismert szerző az elmúlt években megjelent novellái és versei után ezúttal egy évet átfogó naplóban tekintett vissza életére és az azt meghatározó zenékre.
"Nem volt bennem tudatosság. Amikor 2011. január 1-jén első bejegyzésemet tettem a naplóba, nem tudtam eldönteni, szépirodalmat akarok-e írni vagy azokról a lemezekről megfogalmazni gondolataimat, amelyeket nap mint nap felrakok hallgatni. Aztán rájöttem arra, az a jó, ha nem derül ki egyértelműen, mi a pontos műfaj" - mondta a szerző.
Felidézte, hogy a hetvenes években költőként indult, és már verseibe beszűrődtek kedvenc lemezei, zenészei. Aztán amikor zenei újságíró lett, szerette volna, hogy lemezismertetőin, kritikáin egyfajta irodalmi ihletettség is érződjön. Hozzátette: talán mostanra sikerült eljutnia valami olyasmiig, ami egyszerre irodalom és zene.
"Biztos, hogy van ebben egyfajta terápia, menekülés, de már az első pillanattól kezdve alanyi költészettel, illetve valamiféle önéletrajzi írással foglalkoztam. Nem különösebben izgat a fikciós irodalom, nem is tudok kitalálni történeteket" - fejtette ki a szerző.
A Bakelitszomjban "megszólított", és az alkotói háttérben szóló zenék között elsősorban a hatvanas-hetvenes évek előadói szerepelnek lemezeikkel, köztük Patti Smith, James Brown, a Sonic Youth, Henry Rollins, Nick Cave, Lou Reed, a kevésbé ismert Luis Gasca, a Miladojka Youneed, a hazaiak közül a Syrius, Cseh Tamás, az Új Nem, a világzenei művészek közül a Klezmatics vagy a Kolinda.
"Egy olyan térben kapirgálok, amely már réges-régen elmúlt, a könyvből az ezzel való küzdelmem is kiolvasható. Nyilván valahol nonszensz, el lehet-e bárhová jutni azzal, hogy én előszedem az évtizedekkel ezelőtt kiadott lemezeket és úgy csinálok, mintha ma lenne, illetve felidézem a szerelmeket, akikhez ezek a zenék kötődtek. Mégis, belső indíttatásból meg kellett megtennem" - hangsúlyozta Marton László Távolodó.
A Kalligram kiadó által gondozott kötetben említést tesz arról, miként vette feleségül Patti Smith amerikai költő és rocksztár embernagyságú bábuját, és hogyan vált el tőle később.
"Vállalom, ami akkor történt. Életemnek ahhoz a periódusához kötődik, amikor majdnem sikerült olyan messzire eltávolodnom, hogy ne tudjak visszafordulni. A dolog hátterében benne volt egy személyes kapcsolat drámája, miközben az egész egy kicsit komikus és ironikus volt. Az anyakönyvvezető, tanúk és közönség előtt zajlott ceremónia természetesen performansszá vált, bár én nem úgy gondoltam rá" - emlékezett Marton László Távolodó.
Ahogy a kötet címe is jelzi, a szerző bakeliten hallgatja lemezeit, de - mint mondja - nem audiofil megközelítésből. "Nem abból indulok ki, hogy a bakelit jobban szól, mint más formátumok, mert azért húsz éven keresztül CD-n is nagyon jól tudtam zenét hallgatni. De maga az anyag, az érzés, a szag kell ehhez az időutazáshoz, ami elképzelhetetlen lenne egy CD-vel vagy egy letöltött hangfájllal. Ráadásul pontosan emlékszem arra, mit jelentett a hetvenes-nyolcvanas években Magyarországon megszerezni egy külföldi bakelitlemezt, mennyire kellett vigyázni rá".
A Bakelitszomj zenés bemutatója június 6-án lesz a fővárosi Pepita Ofélia Bárban, közreműködik az Ágoston Kártett, amely a könyvben szereplő 12 történetet dolgozott fel egy folyamatzenévé. Marton László Távolodó magyar-történelem szakos tanárként kezdte pályafutását, 1990-től 2006-ig a Magyar Narancs zenei szerkesztője, a világzene hazai szakértője. 2000-től a Sziget fesztivál világzenei nagyszínpadának művészeti vezetője. Fontosabb kötetei: Pécsi szál - Kispál-könyv (1997), Folyamatos múlt (cikkgyűjtemény, 2008), Mindig régen van (novellák, 2010), Az utolsó funky (versek, 2011).
Forrás: MTI