Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
„Nem lehet lehazudni a valóságot”

„Nem lehet lehazudni a valóságot”

Marosi Viktor a szerző friss bejegyzései 2013. 06. 21.
Ha kidobnak az ajtón, bemászom az ablakon.
2017-10-09 12:09:58

Bartók, jazz, és kortárs tánc, egyéni felelősség és közösség, művészi határok és reflexiók. Feledi

Ha nagy színészekkel dolgozol, rendet kell tartanod
2016-05-22 10:33:29

Miért választja valaki Debrecent Amerika helyett? Milyen érzés a legnagyobbakkal dolgozni? Miért viseli Madách

David Bowie és a Zalai Stardust
2016-04-12 13:29:51

Tizenhat évvel ezelőtt, indult hódító útjára a Zalai Imréné és David Bowie találkozását megörökítő

Vártam a jelet az univerzumtól
2016-03-23 10:13:31

Miért alapít zenekart és családot egy amerikai jazzdobos Magyarországon? Miért élhetőbb az élet Budapesten

további bejegyzések a szerzőtől »

Tévedések, hibák, véletlenek. Vagy mégsem? Minden esetleges, de nagyon is egzakt. Promenád – avagy legyen Ön is sorsturista! Beszélgetés Boross Martinnal.

A szerző felvétele
Állandó társulat vagytok, vagy csak erre a projektre álltatok össze?


A Promenád az Artus társulat és most tavasszal alapított produkciós műhelyem, a Stereo Akt közös produkciója. Az Artus tagjain kívül vannak meghívott művészek: egy zenész, táncosok, színészek. Voltam decemberben Prágában egy konferencián, ahol olyan európai szervezetek – és az általuk delegált művészek – találkoztak, akik kifejezetten helyszínspecifikus művészetekre fókuszáló fesztiválokat szerveznek. A Placcc Fesztivál is tagja ennek, és akkor már úgy készültünk Nánay Fannival, a fesztivál szervezőjével, hogy a Promenád is része lesz a fesztiválnak. Általuk prezentálhattam a Promenádot, és így tudtak a koproducerek csatlakozni a projekthez.

Létező stílus a színházi sorsturizmus?

Stílusnak nem nevezném, ez nem egy elsajátítandó valami. Ez egy ötlet. Több buszos előadást nem is fogok csinálni. Vannak olyan produkciók, amiket valahogy lehet kapcsolni ehhez az előadáshoz. Egy belga srác Brüsszel utcáin, egy lakókocsiban vitte az embereket, akik sétatempóban nézték a kinti eseményeket. Egy másik előadásban, ami a Space társulat produkciója volt, a Kálvin téren zajlott a történet, amit a Mercure Hotel hídjáról néztünk. Nem tudom, hova sorolható ez a stílus. Volt egy hangulat, amit szerettem volna szcenírozni: amikor megyünk a villamoson, buszon, és ki vagyunk pattintva a saját lineáris idővonalunkból. Kicsit elrévedünk a múltba, kicsit a jövőbe.

Ahogy haladunk a busszal, olyan, mintha egy filmet néznénk. Ha azt mondod, hogy filmes eszközökkel dolgoztál, elhiszem. De azt is, hogy színházi eszközökkel. Ezek hogyan viszonyulnak egymáshoz?

Van a busz ablaküvege, ami médiumként funkcionál, attól lesz filmszerű az egész. Van az ablakkeret, ami olyan, akár a kamerának a kerete, illetve a busz sebessége, ami az időszerkesztésben fontos. Ennek dramaturgiai szerepe van. Minden esetben az az élmény befogadható része, ami a busz mellett történik; annyi ideig tart egy-egy jelenet, ameddig állunk. Fontos, mennyi idő múlva kell, hogy visszaköszönjön valami, hogy még emlékezzünk rá.

Hogyan választottátok ki a helyszíneket?

Tudtuk, hogy lesz egy megcsalás- és egy kizsebelés-jelenet, és hogy legyen abból is egy sorozat, amikor nem hagyják dolgozni a Szakembert. Mini biográfiákat látunk. Fontos, hogy hogyan tudunk meg valakiről pár perc alatt sokkal többet, mint ami indokolt lenne. Ettől sorsturizmus. Körülbelül húsz jelenethez kezdtünk el keresni Csepelen és a Wekerle-telepen helyszíneket. Úgy harmincöt lehetséges helyszínt próbáltunk ki, volt, ami működött, volt, ami nem. De aztán minden elkezdett egymásra hatni. Az útvonal, a sorrendek... itt egy kicsit nagy a hézag, oda be kéne tenni valamit. Aztán volt egy rövid időszak, amikor a konkrét helyszínek, az útvonalak, a jelenetek sorrendje és tartalma elkezdték egyszerre befolyásolni egymást.

A szerző felvétele

Az előadás szórakoztató, és mondhatni, nyugati szellemiségű. Mégis ott van benne a kis magyar valóság: a szomorúság, és hogy szar az élet. Központi kérdés a menekülés. Van egy negatív felütés, aztán az egész átcsap szórakoztatásba...

Ha az előadás elejére gondolsz, az egy felfutás, felkészülés az útra, a karakterek bemutatása, egy bevezetés ebbe a metafizikus helyzetbe. Aztán persze jönnek színházi hatások, akció, humor, de a dolog hátterében ott van a valóság, amit nem lehet lehazudni. Elhangzik az előadásban egy történet, aminek a szereplője a gyerekével menekült el egy párkapcsolatból, mert verte a férje. Ami a színészek szájából hangzik el, azok a jelenetkészítések során készültek, vagy talált szövegek, vagy a saját írásaimat használtuk. A próbafolyamat előtt sokat buszoztunk a városban és gyűjtögettük a karaktereket. Vannak a szakemberek, akik attól szakemberek, hogy szakember-ruhában vannak. Terhes nő, turista, kocogó lány... Az urbánus, de közben az archetipikus figurákat is megfogalmaztuk. Megjelenik egy üzletember, aki egy csődlejtőn van, mindenhol megalázzák, vagy valamilyen szerencsétlenség történik vele. Minden szereplő életében egy változás áll be, az újrakezdés lehetősége.

Olyan szövegek ezek, mintha naplórészletek lennének.

A hangok és a szövegek annyi időre jönnek be, mint amennyire belekapunk egy-egy történetbe. Nincs mindennek eleje és vége. Információk vannak, néha olyan textusok, amik mintha egy szakkönyből lennének felolvasva, például hogy hogyan működnek bizonyos ázsiai börtönök, vagy hogyan zajlott némely ősi kultúrákban a szülés. A karakterek építése is nagyjából így zajlott. Kocsis Gábor minden jelenetben valamilyen más szakembert játszik, hol kertész, hol utcaseprő.

A szerző felvétele

Ő is színész, vagy tényleg melós?

(nevet) Kágé színész és fénytervező. A Csepel Művek kabát, amit az előadásban visel, egyébként a sajátja. Neki például azért alakult így a szerepe, mert sok mindenhez ért, és olyan ember, aki bármihez is nyúl, az nem lehetséges, hogy az eredmény ne legyen kellően precíz.

Te hány éves vagy?

Huszonnégy.

Szeretnél később filmet csinálni?

Érdekel a film, de nagyon körülményesnek gondolom. Az az irány, amit a Promenáddal elkezdtem, közelebb áll hozzám. Azt, hogy a nézők egy esemény részeseivé válnak, semmi nem tudja számomra pótolni. Az, amikor beültetjük az embereket egy sötétszobába, ahonnan aztán kijönnek, nem ugyanaz.

Alapvetően optimista vagy?

Igen. De optimistának csak valamihez képest lehet lenni.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház Interjú PLACCC Artus Boross Martin Performansz

Ajánlott bejegyzések:

  • Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása
  • Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében
  • Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája
  • Két jubileum – egy rendhagyó évad! Két jubileum – egy rendhagyó évad!
  • Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr37920028

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard