Emberi mulasztás történt, de nem Gagarin hibázott 1968 márciusában. Alekszej Leonov orosz űrhajós nemrég végre elmondhatta, mi okozta a tragikus balesetet.
Mindössze 108 percig tartott az út, de a 27 éves pilóta ezzel örökre beírta nevét az emberiség történetébe. Jurij Gagarin volt az első ember, aki 1961 áprilisában a világűrbe repülhetett a Vosztok-1 fedélzetén. A Földre visszatérő asztronauta azonnal a világ legismertebb arca lett. Nem maradtak el a kitüntetések sem, hősként ünnepelték. Gagarin hét évvel később egy rejtélyes balesetben vesztette életét. Halálának valódi okát mindeddig titok övezte.Június 7-én Valentyina Tyereskova, Alekszej Leonov, valamint az orosz és szovjet űrhajózás több neves alakja a nemzetközi űrállomásról visszatért háromfős legénységgel együtt koszorúzta meg Csillagváros főterén Jurij Gagarin szobrát. Azé a hősét, aki még csak 79 éves lenne, ha nem következik be 1968. március 27-én a katasztrófa. A repülőgép szerencsétlenséget vizsgáló bizottság megállapította, hogy Gagarin gépe 50 másodperccel azután a földnek csapódott, hogy utoljára azt jelentette az irányításnak, visszatér a repülőtérre. A katasztrófa pontos okát azonban nem derítették ki, jelentette ki egy 2011-ben vetített dokumentumfilm kommentátora, aki hozzátette: emberek ezreit évtizedek óta nem hagyja nyugodni a kérdés, miért halt meg Gagarin.
Alekszej Leonov, a világon először űrsétát tett veterán orosz űrhajós egy tévécsatornának tárta fel a titkot, s elmondta: őt is bevonták az Állami Bizottságba, amely Gagarin halálát vizsgálta, de nem hitte el annak a következtetését.
A bizottság megállapítása szerint Gagarin Vladimir Szerjoginnal repült a MiG-15UTI típusú gépen, amikor az egy manőver alatt a földbe csapódott, és mindkét pilóta azonnal meghalt. Leonov szerint egy civilnek elég ez a magyarázat, de egy profinak nem. „Kategorikusan elleneztem, mondtam, hogy ez lehetetlen, magam is hallottam a hangsebesség feletti gép hangját, amely a közelben volt. Beszélgettem három parasztemberrel, akik a baleset rekonstrukciója során egy SU-15-ös gépre mutattak, hogy olyat láttak előtűnni a felhők közül. Tüzet és füstöt láttak a farkánál, majd újra eltűnt a felhők között. Világos, hogy ez nem lehetet Gagarin gépe. Megnéztük a repülési tervben, s egy SU-15-ösnek kellett akkor tesztrepülést végeznie, amely 450-500 méteres magasságban repült, és nem tízezer méteren, ahogyan kellett volna. Ez a szabályok megsértését jelentette", írta le Alekszej Leonov történteket. A SU-15-ös túl közel került Gagarin gépéhez, amely dugóhúzóba került, és a pilóta nem tudta abból kihozni a gépet 750 km/órás sebességnél.
A világ első űrhajósa és oktatója nem sokkal ezután becsapódott. A helyszínre küldött csapat megtalálta Szerjogin holttestét, de nem találták meg Gagarin maradványait, csak később. Leonov szerint a vizsgálati jelentésbe nem a valóság került. Valószínűleg az akkori szovjet vezetés kellemetlennek érezte a SU-15 hibáját, főleg azért mert egy nemzeti hős halt meg emiatt.
Leonov azonban még mindig nem árulhatta el, hogy ki vezette azt a gépet, amely Gagarin balesetét és halálát okozta. Csak úgy kapott engedélyt a valódi körülmények ismertetésére, hogy megígérte, a balesetet okozó, még élő pilóta névtelen marad.
Forrás: Hirado.hu