A tolonc egy különleges filmtörténeti lelet, mely néhány éve érkezett a Magyar Nemzeti Filmarchívum gyűjteményébe. Színháztörténeti szempontból is nagy jelentőségű A tolonc felbukkanása, mivel a korszak színészóriása, Jászai Mari is szerepel benne, akinek ez az egyetlen fennmaradt filmje.
A tolonc egyike azon három játékfilmnek, amelyet Kertész Mihály 1914-ben Kolozsváron, Janovics Jenő stúdiójában rendezett. A megtalált kópiát Amerikában vetítették, a képközi feliratok angol nyelvűek, és a szereplők nevét is angolosították.A film több szempontból is igen értékes darabja a fennmaradt magyar némafilmek csekély számú gyűjteményének. A Kolozsváron készített közel hetven némafilm közül ez a negyedik, amelyből nem csak pár perces részletek maradtak fenn. Ez az egyetlen olyan mozgókép, amely megörökíti Jászai Marit, illetve az egyetlen fennmaradt magyar némafilm, amelyen a később Victor Varconi néven Hollywoodban híressé vált Várkonyi Mihályt láthatjuk játszani. A tolonc a második legrégibb előkerült magyar játékfilm az 1912-ben rendezett Keserű szerelem után.
Tóth Ede 1876-os népszínművét 1914 nyarán filmesítették meg. Kertész több helyszínen forgatott: Kolozsváron, Torockón, a Tordai-hasadéknál és az Aranyos partján is készültek felvételek. A film bemutatója Bécsben 1915 februárjában, Kolozsváron a Színkör-mozgóban 1915. március 20-án volt. A kolozsvári Újság kritikája szerint A tolonc volt „a legelső jó magyar film”.
Ezt a legelső „szép” magyar filmet vetítik ma este a dzsesszhét keretén belül a Székely Nemzeti Múzeum kertjében. A tolonc című filmet Szép András fiatal művész kíséri zongorajátékával. A némafilmes korszak felidézése 21.30 órakor kezdődik, a fő film vetítése előtt a már megszokott Magyar népmesék sorozat alatt Tóth Viktor budapesti dzsesszzenész, a tábor tanára játszik.