Pályája fontos állomásaiként értékelte eddigi magyarországi munkáit Budapesten adott interjújában Viktor Rizsakov; a Moszkvai Művész Színház rendezője.
A rendező, aki egyben a Mejerhold Központ igazgatója a Kaposvári Egyetem Művészeti Karán működő Színházi Intézet nemzetközi mesterkurzusán vett részt csaknem harminc hallgatójával. Az elmúlt tíz nap során nagyszerű kapcsolat alakult ki a MHAT színésznövendékei és a magyar színészhallgatók között - mondta a hét országból érkezett diákok és színházi pedagógusok részvételével megtartott mesterkurzusról az orosz rendező.Viktor Rizsakov hangoztatta, "már nincsenek meg azok a korlátok, amelyek a mi fiatalkorunkban még léteztek, a fiatalok már nem félnek kapcsolatot létesíteni, minden mellébeszélés nélkül képesek a lényegről beszélni egymással".
Mint megjegyezte, az utóbbi húsz évben nemcsak a világ, a színház is nagyot lépett előre, eközben azonban az értékek ugyanazok maradnak, és a kultúra feladata az, hogy megőrizze ezeket az értékeket. Mindenki a saját útján, a saját, orosz vagy magyar gyökereitől indul el, de mégis egy pontban tudnak találkozni, és talán ezeket a közös értékeket lehet világkultúrának nevezni - fogalmazott.
A különböző színházi iskolák között persze ma is vannak különbségek, máskülönben "unalmas is lenne az élet" - fűzte hozzá a színházi szakember, aki szerint a magyar szokások a legszebbek közé tartoznak a világon, és az, hogy ilyen szinten megmaradtak, segít túlélni a mai válságos időket is.
"Az a benyomásom, mintha a magyar színházban a színészek nagyon stabilan állnának a földön, ami azonban nem zavarja őket abban, hogy meglegyen bennük egyfajta költőiség is. Mintha a magyar színészeknek a feje, miközben a földön járnak, magasan a felhők felett lenne" - szólt a magyar színházi iskola sajátosságairól.
Viktor Rizsakov felidézte első magyarországi rendezése - Osztrovszkij Vihar című darabjának 1997-es színpadra állítása - előzményeit is: "Vidnyánszky Attila különböző európai fesztiválokon látta rendezéseimet, ezután hívott meg a debreceni Csokonai Színházba. Nagyon hálás vagyok, amiért baráti jobbot nyújtott nekem, ha ez nem történik meg, a pályám jóval szegényebb lenne. Ma már el sem tudom képzelni, hogy hiányozzon belőle ez a vonal" - emlékezett.
Mint elárulta, az azóta már a Nemzeti Színházat vezető Vidnyánszky Attila több debreceni rendezését is elhozná a budapesti teátrumba: terveik szerint Ivan Viripajev Illúziók és Szergej Medvegyev Fodrásznő című darabjait, esetleg a Vihar felújítását. Viktor Rizsakovtól ugyanakkor egy új rendezéssel is találkozhat a Nemzeti közönsége, amely 2014 júniusától Gorkij Éjjeli menedékhelyét láthatja majd a Kaszás Attila teremben.
"A darab története az emberről szól. Egyfolytában politikáról, pénzről, háborúról beszélünk, közben azonban magáról az emberről igen keveset, hajlamosak vagyunk elsiklani az igazán lényeges dolgok felett" - szólt az Éjjeli menedékhelyről a rendező.
Gorkij szinte szemérmetlenül és nagyon részletekbe menően vizsgálta az embert. Mintha kipreparálna, és úgy mutatna be minket, minden bűnünkkel és rosszaságunkkal együtt, közben mégis megpróbál eljutni valami igazán lényeges dologhoz. De hogy mi ez a lényegi, az felfoghatatlan. A mi feladatunk, hogy megpróbáljuk ezt megfejteni - mondta Viktor Rizsakov.
Forrás: MTI