Bizonytalanság és kishitűség jellemzi a mai magyar fiatalokat. Zavaros, ellentmondásos a jövőképük, minden második kétli, hogy karrierje lesz Magyarországon.
A kutatásból az látszik: a fiatalok szeretnék megvalósítani az álmaikat, de nem látják, itthon hogyan tehetnék meg ezt. Nem mernek kockáztatni. Minden második kétli, hogy karrierje lesz Magyarországon. A 20-35 évesek közel fele (45%) végleg külföldre menne, ha lehetősége lenne rá. Ennek legfontosabb oka természetesen a pénz, de például a más társadalom, a más kultúra megismerése is fontos szempont. Ám 60%-uk azért, ha lehet, Magyarországon szeretne hosszú távú karriert építeni.
Vonzó számukra a szabadság, így az önállóság is, ám annak ellenére, hogy 5-ből 3-an az önállóságot választanák az alkalmazotti léttel szemben, a nagy többségük (68%) mégis arra számít, hogy még 10 múlva is alkalmazottként fog dolgozni. Ezzel összecseng, hogy mindössze alig több mint egynegyedük tervez saját vállalkozást indítani. Bátorsággal sem áll túl jól a generáció: mindössze egyötöd (18%) vállalná a bizonytalanságot a nagyobb jövedelemért, négyötöd (82%) a biztosabb, de alacsonyabb jövedelmet biztosító munkát választaná.
Az ország lakosságának többsége szerintük egyik napról a másikra él (92%). Ugyanakkor saját helyzetüket ennél pozitívabban ítélik meg: a megkérdezettek fele számít karrierre a saját szakmájában a következő 10-15 évben Magyarországon. Ehhez elsősorban kapcsolatokra van szükségük, 10-ből 9 fiatal véleménye szerint ugyanis minden a kapcsolatokon múlik és szintén ennyien gondolják, hogy mindenki maga felelős a saját boldogulásáért.
Mit lehet tenni? Nem sokat, nyílvánvalóan a gazdasági-politikai környezet nem fog egyhamar megváltozni Magyarországon. De lehetőségek azért vannak: a kutatást nem véletlenül készítették el, a Bridge-t alapító magyar világcégek, ők ugyanis ösztöndíjat hoztak létre a magyar fiatalok számára, amelynek keretében a budapesti, bostoni és san franciscói irodáikban fogadják a őket, valamint lehetőséget biztosítanak nekik, hogy más világcégeknél, például a Facebooknál vagy a Twitternél szerezzenek tapasztalatot, inspirációt, és próbálják ki magukat a Szilícium-völgyben. Ez persze csak csepp a tengerben, de talán az alapító cégekhez hasonló szemléletű szervezetek és vállalatok segítségével elindulhat egy folyamat, amely végül élhető életet, perspektívát biztosít az elveszett generáció számára.
A nemzetközi tendenciák azt mutatják, hogy a politikai, és gazdasági okoknál fogva elmigrált nemzedékek 20-30 év múltán visszatérnek szülöföldjükre, és ott kamatoztatják a külhonban megszerzett tudást, sőt esetleg még a pénzüket is. De mi lesz addig? És mi lesz az itthon maradókkal? És mi lesz azokkal, akik nem jönnek vissza?
Ezek azok a kérdések, amelyekkel talán a fent említett szervezeten kívül másoknak is kéne foglalkoznia.
A kérdőíves vizsgálat telefonos megkérdezéssel, standard kérdőívek segítségével zajlott 2013 tavaszán, összesen 805 fő 20-35 éves, magyarországi lakos megkérdezésével. A felmérésbe bevont személyek nem, életkori csoportok és a lakóhely településtípusa szerinti összetétele megbízhatóan reprezentálja a hazai 20-35 éves lakosság hasonló ismérvek szerinti összetételét. A kutatást miden évben szeretnék megismételni, hogy lássák, hogyan változik a fiataloknak a jövőképükről, a sikerességről, a lehetőségeikről és a vállalkozói hajlandóságról alkotott képe.