Tíz éve nyaranta Sárospatak igazi művészeti inkubátorrá változik. Harminc országból érkeznek ide a fiatal zenészek, hogy a legkiválóbb mesterektől tanuljanak.
Most ünnepli fennállásának 10. évfordulóját a Crescendo Nyári Akadémia. Hogyan látja az elmúlt évtizedet?
Amikor 2004-ben elhatároztuk, hogy létrehozunk egy művészeti akadémiát Sárospatakon, nem gondoltuk, hogy egy ilyen hosszan tartó, sikeres programba fogunk bele. Azt hiszem, a számok magukért beszélnek: az évek során megkétszereződött a résztvevők aránya, idén négy kontinens 30 országából 170-180 növendéket várunk, akikkel több mint 50 kiváló zeneművész foglalkozik majd két héten keresztül. 10 év alatt több mint 1400 diák fordult meg nálunk. Akadt olyan is, aki négyszer-ötször is visszatért hozzánk. Ennek különösen örülünk, hiszen így végigkövethettük egy-egy fiatal művész kibontakozását, a konzervatóriumtól kezdve az egyetemen át akár egészen a diplomáig.
Miért Sárospatakot választották az akadémia helyszínéül?
Sárospatak a szülővárosom, és egészen fiatal korom óta érlelődött már bennem a gondolat, hogy szüksége lenne a városnak egy komolyabb művészeti fesztiválra. Én egyfajta misszióként tekintek arra a törekvésre, hogy a Crescendo Nyári Akadémia résztvevőivel felpezsdítsük a város kulturális életét. Timothy (Timothy Bentch, operaénekes, az Ének a Nemzetekért Alapítvány kuratóriumi elnöke) 2003-ban említette meg először, hogy szeretne létrehozni egy olyan fórumot, ahol fiatal, tehetséges zenészek a világ minden pontjáról találkozhatnak, szakmai programokon vehetnek részt, tanulhatnak és ismerkedhetnek. Nekem azonnal eszembe jutott, hogy a legmegfelelőbb formája ennek egy nyári szeminárium lenne Sárospatakon, ahol a növendékek a tanárokkal, mesterekkel, vendégművészekkel és egymással is több időt eltölthetnek, ahol nemcsak a munkára, a szakmai fejlődésre jut idő, hanem a beszélgetésre és a lelki elmélyülésre is.
2008 óta minden évben színpadra állítanak egy teljes operát. Most mivel készülnek?
Idén a Don Giovannit választottuk. Nagy kihívás mind a diákok, mind a tanárok számára. Már hónapokkal ezelőtt megtartottuk a nemzetközi válogatást, aminek alapján felkértük a magyar, amerikai és orosz énekeseket a főbb szerepekre. Az operában részt vevők egy héttel hamarabb érkeznek Sárospatakra, így három hetük lesz a próbákra. Az előadást az amerikai Teresa Moyer rendezi és Paolo Paroni vezényli.
Hol mutatják meg a tudásukat a növendékek?
Az akadémia utolsó három napja egybeesik a Zempléni Fesztivállal, amivel évek óta együttműködésben szervezünk közös, ingyenes koncerteket. Rengeteg a tehetséges fiatal művész, de idő hiányában, sajnos nem tudunk mindenkit felléptetni, ezért óriási a verseny a gálakoncerten való szereplésért. Év közben sem szakad meg a kapcsolatunk a növendékekkel, tavaly létrehoztuk a Szalonkoncert-sorozatot, amely keretén belül legutóbb a Nemzeti Galériában, a Cseh Centrumban és a bécsi Collegium Hungaricumban játszottak a zenészeink.
Miben különbözik a Crescendo Nyári Akadémia más mesterkurzusoktól?
A kezdetektől szoros együttműködésben állunk a Beat Rink svájci lelkipásztor által alapított Crescendo nemzetközi szervezettel, amelynek az a célja, hogy összefogja a keresztény művészeket. A mi munkánk a hit és a zene határmezsgyéjén nyer értelmet: a szakmai felkészültségen túl igyekszünk egy olyan értékrend felé terelni a fiatal zenészeket, amely segíti őket abban, hogy megbirkózzanak az előadó-művészeti pályával járó nehézségekkel. A zenei órákon túl ezért a napi programba lelki gyakorlatok is bekerültek, reggelente közös áhítatokat, este kiscsoportos beszélgetéseket tartunk, és a hét folyamán többször is elhangzanak előadások, tanítások. Nemcsak a szakmai, technikai fejlődésükhöz szeretnénk hozzájárulni a diákoknak, hanem ahhoz is, hogy érett, tudatos művészekké váljanak.