A torontói születésű Alex Colville július 16-án, nem sokkal 93. születésnapja előtt hunyt el. A politikában és festészetben egyaránt fundamentalista elveket valló művész kedvelt témái a kanadai hétköznapokból kerültek ki.
Colville munkái az albumborítóktól kezdve a kanadai pénzérmékig a művészeti paletta széles sávját lefedték. A második világháborúban hivatalos művészként dokumentálta az eseményeket. 1953-ban készült el a Man on Verandah (Ember a verandán) című temperafestménye, ami 2010-ben 1,287,000 kanadai dollárért (279 millió forintért) kelt el egy aukción, és ezzel az élő kanadai művésztől legdrágábban eladott festmény lett.
Korai művászetében főként olajfestékkel dolgozott, majd különböző technikákat (főként akrillfestéket) használt. Legismertebb munkái közül a To Prince Edward Island (Edward herceg szigetére) és a Horse and Train (Ló és vonat) című festményei emelhetők ki. Az utóbbin egy ló bukkan fel, aki versenyt fut egy elhaladó vasúti szerelvénnyel. A művész soha nem magyarázta el kimerítően a mű jelentését, sejtelmesen csak ennyit nyilatkozott róla: "Az elejétől kezdve egy sötét festményként tartom számon - sötét vizuális és metafizikai értelemben."80 éves korában nagy felháborodást keltett egy önmagáról készített akttal, amelyen a teste a számtalan operáció sebét is magán viseli.
Matthew Teitelbaum, a 85 Colville alkotással büszkélkedő Ontario Művészeti Galéria igazgatója így emlékezett a művészre: "Festményei erőteljesek és elgondolkodtatóak, és sok közülük mára a kanadai kollektív tudat részét képezi. Ő volt a legnagyobb huszadik századi művészünk, és a munkája még sokáig hatni fog."
Forrás: The Art Newspaper