A performanszművészet nagyanyja, Marina Abramovic adományokat gyűjt egy saját nevét viselő intézmény létrehozására. A Kickstarter közösségi szponzorációs oldalon keresi a projekt támogatóit.
Az újonnan felépíteni kívánt tér az oktatásnak és a performanszművészetnek adna helyet. Az ígéret szerint a közösségi tér a művészet, tudomány, technológia és spiritualitás területeit fogná össze a különböző művészeti ágak (performansz, tánc, színház, film, zene, opera) részvételével. Az intézmény Abramovic több hosszabb távú akciójának is megfelelő helyszínt biztosítana.A belgrádi születésű, New Yorkban alkotó művésznő elmondta, hogy a performansz megvilágította a közönség „mérhetetlen vágyát, hogy lelassuljanak és saját magukhoz és másokhoz kapcsolódjanak egy élő környezetben." Abramovic elképzelései szerint ennek az újszerű felfogásnak ad majd teret a Marina Abramovic Institue (MAI), amelynek már saját honlapján is elérhetőek a célkitűzései.
A crowdsourcing kampány a Kickstarter oldalán múlt hét pénteken indult, és a művésznő augusztus végéig 600,000 dollárt (136 millió forintot) szeretne összegyűjteni. A cél, hogy New York egyik városi színházából, a Hudsonból Abramovic mekkáját alakíthassák ki. Bár a célként kitűzött pénz nagy összegnek tűnik, ez csak egy kis részét fedezi majd a színház felújítási munkálatainak, hiszen a beruházás teljes költsége 20 millió dollár (4,5 milliárd forint) körül mozog. Az akció elindítása óta eltelt egy hétben már csaknem 60,000 dollárt (13,6 millió forintot) ajánlottak fel az adományozók.
Az előadóművész a projektet népszerűsítő videóban A művész jelen van (The Artist Is Present) című performansz-alkotásáról is beszélt. Az előadás hatására elmondása szerint valami megváltozott az életében, és megértette vele, mennyire szüksége van a közönségnek a totális élményre. Abramovic 2010-ben a MoMA (Museum of Modern Art, New York) egyik termében elhelyezett négyzet alakú asztalnál ült egész nap, mozdulatlanul, tágra nyitott szemekkel, összesen 736 órán át. A látogatók a leülhettek a művésznővel szemben, és egy percet tölthettek el az asztal másik oldalán. Az előadó és a közönség közt bensőséges viszony jöhetett létre, kizárólag a szemkontaktus segítségével oszthatták meg egymással élményüket.
Ehhez az előadáshoz kapcsolódik Abramovic életének egy megható szelete, ami bejárta a világot. A performansz „nagymamája" és német művésztársa, Ulay kapcsolata 1976-ban kezdődött, nevükhöz számos emlékezetes alkotás fűződik. Több éven át tartó szerelmi- és munkaviszonyukat 1988-ban egy spirituális úttal zárták le: a Kínai Nagy Fal két végéről indultak el egymás felé és kb. 2000 km megtétele után, középen összetalálkozva megölelték egymást, és így mondtak búcsút. 17 év múlva anélkül, hogy Abramovic tudott volna róla, Ulay megjelent a MoMA-ban:
A művésznő 40 éven keresztül főként a testének bevonásával dolgozott: fizikai és lelki határokat feszegetett - mindezt a performansz tág műfaji keretein belül. Bár Miss Abramovic sokat tett azért, hogy a világ egyik legbotrányosabb művészeként tartsák számon, az utóbbi időben inkább a hírességek mellé ugrott be egy-egy epizódszerepre. Pár héttel ezelőtt Jay-Z-vel lépett színpadra, később pedig Lady Gagával bulizott együtt.
Forrás: Huffington Post