A rendező, Frank Castorf ismét szabadon engedte fantáziáját: a hős és Brünnhilde szerelmi duettje alatt krokodilokat lehetett látni párzás közben, Siegfried pedig géppuskával terítette le az óriást.
Várható volt, hogy egyszer ez is megtörténik, de arra kevesen számítottak, hogy épp Richard Wagner saját operaházában, a zeneszerző születésének 200. és halálának 130. évfordulóját ünneplő Bayreuthi Ünnepi Játékokon Siegfried a mágikus kard helyett géppuskával teríti le Fafnert, a hatalmat jelentő gyűrűt sárkány képében őrző óriást. Frank Castorf ismét szabadon engedte fantáziáját, így történt, hogy a hős és Brünnhilde szerelmi duettje alatt krokodilokat lehetett látni a színpadon párzás közben.Az eredmény a várva várt jubileumi új Ring-feldolgozás harmadik darabjának hétfői bemutatója után - bár a rendező sokak szerint visszatalált a rá jellemző trash humorhoz - mégis többnyire pfujolás volt.
Az énekesek - köztük a Siegfriedet éneklő kanadai tenor, Lance Ryan, és Brünnhilde szerepében Catherine Foster angol szoprán -, valamint Kirill Petrenko karnagy azonban ismét sikert arattak.
"Nem katasztrófa, az énekesek ráadásul a legjobb éveiket élik" - mondta a tekintélyes Die Welt kritikusa az operafeldolgozásról, amely sok nevetést is kiváltott, de úgy tűnik, kifejezetten azzal a szándékkal készült, hogy a "hagyományőrzőket" sértse. Számos néző zajosan távozott az operaházból, miután Siegfried telepumpálta golyóval Fafnert.
"Érdekes, hogy (Castorf) egyfelől megpróbál nagyon naturalista lenni, naturalista díszletekkel, másfelől viszont sok a szürreális elem is" - jegyezte meg a Die Welt szakírója a produkcióról. Szerinte a rendező néhol ragaszkodik ahhoz, amit Wagner írt, néhol viszont nem, ami a legtöbbek számára zavaró, ugyanis nem tudják, mit kapnak - tette hozzá.
Míg az új Ring-produkció első darabja az 1960-as évek Amerikájában, a 66-os út mentén egy benzinkúton és egy motelban - valójában egy bordélyban - játszódott, és Wotan egy strici volt benne, a második részt, A walkürt pedig egy azerbajdzsáni olajfúró toronyra ültette át a rendező, addig a Siegfried a berlini Alexpanderplatz környékére, valamint az egyesült államokbeli Rushmore-hegy kommunista változatához kalauzolta a nézőket.
Az amerikai elnökök feje helyett Marx, Lenin, Sztálin és Mao Ce-tung arcmása volt a hegybe vésve. Siegfried egy Elvis-féle Las Vegas-i showman, majd egy Clint Eastwood filmbéli karaktereihez hasonló bosszúálló, aki végül egy Tarantino-alkotásokba illő jelenetben végez a sárkánnyal. Wotan láncdohányos és nagyivó.
Csakúgy, mint A Nibelung gyűrűjének első két részében, Castorf most is használt kivetítőt, hogy a közönség még aprólékosabban lássa a jeleneteket. A német színházi élet fenegyerekeként számon tartott rendező emellett több mellékszereplő karakterét felnagyította az eredeti librettóhoz képest. Mi több, teljesen új alakokat is kitalált.
Wagner misztikumát és a 19. századi nagy mítoszokat sutba vágva Castorf a 20. századi mítoszokra helyezi a hangsúlyt - az eddigiek alapján sokan ezt vélik az új Ring vezérfonalának.
A rendező előzőleg azt mondta, annak akar utána járni, hogy manapság mi tölti be az arany szerepét az emberek számára. Szerinte az olaj. Kritikusok azonban nem találják ennek a gondolatnak a bővebb kifejtését a sorozatban, amely Az istenek alkonyával zárul szerdán.
Forrás: Hirado.hu