Történelmi dráma fekete-fehérben, minimál jelmezzel és díszlettel, nulla nő – nem hangzik túl izgalmasan, ugye? A Taviani fivérek új filmje mégis Arany Medvét ér.
Attól még jó, bár nem árt, ha rendelkezünk róla némi információval, mielőtt beülünk megnézni. Úgyhogy mondom, mit kell tudni hozzá:
1. A film Shakespeare Julius Caesar című drámáján alapszik – pontosabban a film gerincét a dráma adja. Ha valaki netán nem tudná, mi a dráma cselekménye, az szégyellje össze magát, és üssön fel egy Shakespeare-mesék kötetet.
2. A drámához plusz értelmezési síkként társul maga a folyamat, ahogy megszületik az amatőr színészek által interpretált előadás. Ahogy próbálgatják magukat, a helyszínt, a jeleneteket, és ahogy értelmezik az alapkonfliktust.
3. A darabot Róma Rebibbia nevű börtönében próbálják főleg életfogytiglanra ítélt rabok.
4. A film érdekes keveréke a dráma újraértelmezésének és a rabok életét bemutató dokumentumfilmnek.
Vagyis: nem olyan látványos, de nagyon izgalmas látni és végigkísérni azt, ahogy egy cellába zárt emberek göngyölítik fel a cselekmény fonalát, keresnek párhuzamokat a saját életükben, és ahogy veszik egyre komolyabban a szerepeiket. Valahol mindegyik szereplőn kiüt a saját karaktere, és a profikkal ellentétben sokkal kevésbé tudnak ki-be ugrálni a megformált személyekbe.
A Cézárnak meg kell halnia nem egy könnyű alkotás, mivel maga a dráma sem az, a rendező Taviani-fivérek pedig a világért sem kapkodták el a dolgot: szép lassúra vágták össze a filmet, hogy legyen időnk beleszokni a környezetbe, a szereplőkbe és a hangulatba. A megjelenített képek nagyon szépen játszanak a börtön környezetével és a bentlakókkal, és egy külön univerzumba helyezik az egész eseményt.
Az érdekes és egyedi kísérlet mindenképpen megérdemel egy megtekintést, mert új ízt a Julius Caesarnak, és egy olyan világba kalauzol el minket, ahova egyébként nem nyernénk bebocsájtást. A színészek beleélése pedig abszolút magával tud ragadni minket is – rettentő bájos, ahogy a művészet megteremtődik egy olyan helyen, ahol nem lenne túl sok létjogosultsága...
Tanulság: művészetterápiát mindenhova.