Két párhuzamos fotókiállításon Sanghaj kerül fókuszba a Művészetek Palotájában. A hétfőn este nyílt egyik tárlaton a kínai város mindennapjai láthatók kínai fotósok képein, a másik a Hudec (Hugyecz) László által tervezett sanghaji épületeket mutatja be.
A Sanghaj mindennapjai című kiállításon a kínai város fotósorozattal mutatkozik be a magyar nagyközönségnek. A fekete-fehér képek a sohasem pihenő 25 milliós metropolisz életébe engednek bepillantást. Az Egy magyar építész Sanghajban című tárlat pedig arra világít rá, hogy a nagyváros modernista, illetve art deco épületei nagyrészt egy magyar építész tervei alapján épültek.Csejdy Virág, a párhuzamos kiállítás koncepciójának megalkotója és kivitelezője elmondta: a Müpa fontosnak tartotta, hogy a Sanghaj mindennapjait bemutató tárlat mellé magyar vonatkozású anyag is kerüljön, és a hazai közönség is jobban megismerje a sanghajiak által jól ismert építészt. A kiállítás a Hudec Kulturális Alapítvány segítségével valósulhatott meg. Az anyag egy részét Szalontai Ábel fotográfus kortárs épületfotóiból válogatták össze, ezeken a sanghaji belváros két emblematikus épülete, a Nagy Színház és a Park Hotel mellett a sanghaji Írószövetség, valamint a Catholic Country Church épülete látható.
Hudec László sanghaji épületeinek egy részét archív felvételekről ismerheti meg a néző. A sanghaji modernista építészet szép példájaként bemutatják a dr. Woo Villáját, ismertebb nevén a Zöld Villát ábrázoló fotót. Az épület kínai megrendelésre készült, Hudec a korának legmodernebb technikájával és formai eszközeivel tervezte meg. A fotókon felfedezheti a látogató Hudec saját lakóházát is 1933-ból, amely 2013 januárja óta kortárs építészeti központként működik Hudec Memorial Hall néven, magyar közreműködéssel.
A kalandos életű Hudec László egy hatgyerekes család első gyermekeként született 1893. január 8-án Besztercebányán. Már édesapja is építészmérnök volt: saját erejéből küzdötte fel magát tanult mérnökké, gazdag építőipari vállalkozóvá.
Hudec László a Budapesti Műszaki Egyetemen végzett 1914-ben. 1916-ban már a Magyar Királyi Építészkamara tagja volt. Az első világháborúban orosz fogságba esett, de 1920-ban kalandos úton Sanghajba szökött, ahol először egy amerikai építőcég alkalmazottjaként megtanult angolul és kínaiul, majd 1925-ben önállósodott.
A Hudec Tervezőiroda összesen 65 épületet tervezett Sanghajban, köztük kórházat, templomot, színházat, mozit, egyetemet, lakóházakat. Az ő nevéhez fűződik a 20. század első felének legmagasabb sanghaji épülete: az 1932-ben emelt, 83,8 méter magas, 22 emeletes Joint Savings Society Building (ma: Park Hotel) Kelet-Ázsia legmagasabb épületének számított a két világháború között. Hudec 1920-1940 között az egyik legtöbbet foglalkoztatott építész volt Sanghajban. A kínai művészeti közegben otthonosan mozgó Hudec könnyedén házasította az európai art decót és a több ezer éves kínai kultúrát.
Idén januárban Hudec László-emlékszoba nyílt Sanghajban a kelet-kínai nagyvárosban több mint hatvan épületet jegyző, és 1958-ban az Egyesült Államokban elhunyt magyar építész születésének 120. évfordulóján, magyar-kínai együttműködés eredményeként.
A két sanghaji fotókiállítás szeptember 16. és szeptember 23. között látható a Müpában, a Fesztivál térben.
Forrás: MTI