Elsősorban a múlt felidézéséről szól Dés László 2014. január 11-i koncertje a Papp László Budapest Sportarénában, de a szaxofonos, zeneszerző arról is beszélt, hogy új dalokat ír 60. születésnapi estjére.
"Eddigi pályám összefoglalása lesz ez a csaknem háromórás este. Hatvanéves leszek januárban és negyven éve zenélek. Nem életműkoncert lesz, mert nem lezárni akarom a pályámat, remélem, sok minden van még előttem. Vannak ötleteim és terveim is" - mondta a Kossuth- és Liszt-díjas Dés László.A koncerten a főszereplő mellett fellép Geszti Péter, Behumi Dóra, Kozma Orsi, Váczi Eszter (velük a Jazz+Az-ban játszott együtt mint a zenekar zeneszerzője és szólistája), Básti Juli, Udvaros Dorottya, Cserhalmi György, Kulka János (ezeknek a színművészeknek dal-lemezeket írt), Fekete-Kovács Kornél (a Dés László Septetből), Snétberger Ferenc és Horváth Kornél (velük alkotta a Trio Stendhalt), valamint egy tíztagú kísérőcsapat, amelyik végig a színpadon lesz. Dés több régi és erre az alkalomra írt új dalát saját maga adja elő. Elhangzanak részletek a Szerelem első vérig és a Sose halunk meg című filmből, megszólal számos más filmsláger, illetve néhány dal a zenés színpadi sikerek közül.
"Gyakorlatilag 1973 óta vagyok dzsesszzenész. A műfajban eltöltött négy évtized mégsem igazán látszik, mert az ismertséget A szerelem első vérig, a Nagy utazás és a többi film- és musicalzeném, meg a slágerek hozták meg. Ez persze rendben van így, hiszen a dzsessz rétegzene" - mondta Dés László.
A zenész új dalokkal is készül az Aréna-koncertre. "Olyan szövegíróknak adtam oda ezeket, akikkel még nem dolgoztam együtt. Az évtizedek során alapvetően három alkotótársam volt ezen a téren, Nemes István, Geszti Péter és Bereményi Géza, most tágítom a kört".
Dést véletlenek sorozata sodorta oda, hogy gyerekként dzsesszzenét kezdett hallgatni, a szaxofont John Coltrane A Love Supreme című lemezének hatására választotta. A kezdeteket az Interbrass együttes jelentette, ide hívták 1974-ben játszani az akkor a Zeneművészeti Főiskola dzsessz tanszakának szaxofon szakára járó Dés Lászlót, olyan társak közé, mint Szakcsi Lakatos Béla, Berki Tamás, Kőszegi Imre, Tomsits Rudolf vagy Másik János.
"Szakmailag rengeteget jelentett számomra ez a lehetőség. Már előtte lejártam vasárnaponként a Marczibányi téri Interbrass-klubba, a koncertek végén be lehetett szállni jammelni. Az Interbrassban együtt tanultuk a közönséggel a dzsessz műfaját, akkor váltam profi zenésszé" - idézte fel Dés László.
Az Interbrass után 1978-ban megalakította a Dimenzió együttest, amely változó tagsággal 1987-ig működött.
"A Dimenzió harmadik lemeze, az Avec Plaisir 1986-ban jelent meg, talán akkor találtam meg a saját hangomat. Nehéz megfogalmazni, de azt éreztem, hogy már úgy fújok, ahogy szeretnék, és nem úgy, mint mondjuk Gato Barbieri, Garbarek vagy Coltrane. Persze az is számít, milyen nádat használ az ember, milyen fúvókát és milyen hangszeren fúj" - szögezte le Dés László.
A Dimenzió utolsó időszakában már tervezgette, hogy Snétberger Ferenc gitárossal valami mást kellene csinálnia, ebből lett egy évvel később, Horváth Kornél ütőhangszeres csatlakozásával a Trio Stendhal. A ma már legendás dzsesszformáció 1987 és 1993 között létezett és négy lemezt készített, húsz éve nem állt színpadra. Az Arénában ők is újra közönség elé lépnek.
"Úgy érzékelem, hogy a Trio Stendhal zenéje ma is él. Talán egy lépéssel a világ zenéjének akkori mozgása előtt jártunk, és egy furcsa felállásban, hiszen nem volt bőgős, de ezt Snétberger zseniális gitárjátékával kompenzálta. Olyan világ állt össze bennünk, amelyben a dzsessz, a világzene és egyéb műfajok keveredtek" - mondta Dés.
Filmek zenéiben (Presser Gábor, Márta István, Vukán György) már 1975-től szaxofonozott, első filmzenéjét 1981-ben Fábry Péter Nyom nélkül című filmjéhez írta (a főszerepet Cseh Tamás játszotta) és az LGT tagjaival adta elő.
"Más egy filmhez zenét írni, mint egy magamnak vagy más előadóknak. A film szolgálata, az adott történethez, a konkrét dramatikus helyzetekhez való igazodás a legfontosabb szempont, az ellenpontozás vagy a ráerősítés egy-egy hangulatra" - jegyezte meg.
Számos népszerűvé vált zenés színházi darab, musical is a nevéhez fűződik, közülük is kiemelkedik az 1996-ban bemutatott A dzsungel könyve (librettó: Békés Pál, szövegek: Geszti Péter), amely idén tavasszal végképp színháztörténetté vált: túljutott az ezredik előadáson a Pesti Színházban.
"Remek volt a szövegkönyv, nagyszerű a csapat, jöttek az alapötletek. A neheze a végén jött, az utolsó egy-két dalnál elakadtunk, egy héttel a premier előtt még nem volt meg Kútvölgyi Erzsébet dala, és Mauglinak, a főszereplőnek sem volt önálló szólódala. Az előbbi született csak meg, az utóbbit az ezredikre írtuk meg most tavasszal" - mesélte Dés László.
A zenész immár egy éve vesz részt egy különleges munkában, amely arról szól, hogy írókkal lép fel, és színtiszta szabad dzsesszt játszhat a felolvasások kísérőzenéjeként. "Hihetetlenül izgalmas szövegek által inspirálva elindulni szinte mindenfajta előzetes egyeztetés nélkül".
A 2009-ben indított Dés-összkiadás sorozatban a zeneszerzői, előadói és zenekarvezetői közreműködésével készült albumok sorában mintegy 30 darab jelent meg, köztük az Udvaros Dorottyának írt Átutazó (1983), Básti Juli és Cserhalmi György Hallgass kicsit! (1985) című lemeze vagy a Dimenzió együttes korai munkái. "Sajnos a Trio Stendhal első lemeze továbbra sem érhető el CD-n, igaz, az anyag letölthető formátumban megvásárolható".
Kitért arra, hogy valószínűleg több száz olyan lemez készült az elmúlt negyven évben, amelyen hangszerén, a szaxofonon közreműködött.
Forrás: MTI