A nagyváradi Riport Kiadó gondozásában jelent meg Darvay Nagy Adrienne színháztörténész Ki vagy? - Hamlet a Claudiusok korában című könyve.
Darvay Nagy Adrienne színháztörténész, szakíró „Hamletomán trilógiájának" második kötete azt boncolgatja, hogyan jelenik meg a hamleti filozófia a Claudiusok, azaz a hatalmon levők szemszögéből. A színháztörténeti jelentőségű kötet foglakozik azzal is, hogy az erdélyi magyar színpadokon hogyan jelenik meg shakespeare-i szereplő, illetve ebből a szempontból, hol helyezkedik el az erdélyi magyar színjátszás az európai színházi környezetben.
"A világ legnagyobb színműírója legismertebb darabját nem kifejezettem dokudrámának vagy helyszíni oknyomozó riportnak szánta. Nota bene: minden (kizökkent) idő összes problémája, jelleme és jellemtelensége fellelhető a Hamletben, mindenkor és mindenhol. Az összes alaptípus megtalálható benne: minden "emberfajta". Az első és talán legalapvetőbb kérdést azonban nem a komplex személyiségű címszereplő, az örökké filozofáló, egyfolytában lét és nem-lét nagy kérdésein vívódó Hamlet teszi fel, hanem egy olyan jelentéktelennek számító szereplő, akit a nyitó jeleneteket követően a szerző ki is írt a darabból, s akit számos mai rendező egyszerűen kihagy a szereposztásból. Alig van szövege, javarészt némán ácsorog, amíg mások beszélnek helyette is. Egy egyszerű, de pontos ember. Akinek a neve a medve és az erős szóösszetételből származik. Aki társát jön felváltani a kemény hidegben, és szolidáris a többiekkel. Aki felismeri a Szellemet - s figyeli az embereket, összefüggéseket keres, kérdez. Övé a darab első mondata is:
"Bernardo: Who is there? "(Ki van ott?. Ki vagy? ). Nádasdy Ádám legújabb fordításában: "Ki az?"
Még akkor is, ha logikailag ezt a valóságban inkább a már őrségben álló Franciscónak kellene mondania, amire a váltótárs rávághatná a megállapodás szerinti titkos jelszót. Mégis, a Hamlet kezdetén az érkező teszi fel a legelső kérdést, és épp emiatt értelmezhető tágabban a drámát indító megszólalás. Merthogy az őrhelyére igyekvő ember a kísérteties éjszakában, talán egy kissé riadtan, de határozottan önazonosításra bírja a fagyos sötétben homályosan felsejlő, inkább érezhető, mint megfogható másik didergő lelket. Voltaképpen ez a Hamlet igazi kulcsmondata: Ki az? Ki van ott? Vagyis:
"Ki vagy?".
Ezt igyekeznek megfogalmazni a 2001. szeptember 11-i terrortámadás után eltelt évtizedben a legizgalmasabb színpadi feldolgozások is szerte a világon."
Csak néhány alkotó a kínálatból, akik - japán, dél-koreai, kínai, kuvaiti produkciók mellett - fémjelzik a korképet: a gdanski Jan Klata, a moszkvai Jurij Butuszov, a szentpétervári Fokin, a jekatyerinburgi Kolyada, a grúz Sturua, az amerikai Elisabeth LeCompte és a Wooster Group, a cseh Janek Ledecky világhírű musical-je, a BBC és az RSC televíziós koprodukciója David Tennant és Patrick Stewart parádés főszereplésével, Trevor Nunn és 23 éves londoni címszereplője, Ben Whishaw,; a litván Korsunovas, a cseh Miroslav Krobot, a román Radu Nica, a német Ostermeier, Schilling Árpád, Bocsárdi László. Három kontinensnyi Hamleten keresztül igyekszem körképet nyújtani erről a zaklatott periódusról, amelyet a Claudiusok korának tekintek, és amely számomra időben és történetileg egyaránt Alföldi Róbert, a budapesti Nemzeti Színház akkori igazgatója által rendezett 2012. március 16-i bemutatóval zárul."
Darvay Nagy Adrienne