Számos rangos kiállítást tudhat maga mögött Kovács Franciska Mária, a marosvásárhelyi vizuális művész. Egyesek Frida Kahlohoz, mások Pablo Picasso korai munkáihoz vélik hasonlítani alkotásait, de egy azonban biztos: Franciska képeire nem műalkotásként, hanem inkább üzenetként tekint. Érdekes gondolataival, szimbólumaival valóban számos dekódolni való tartalmat teremt minden vonalával. Beszélgetés egy szemlélődő alkotóval:
Visszatérve kérdésed második felére: nem, nem képzeltem magam mindig képzőművésznek, és nem is vagyok az. A képeimre sem tekintek műalkotásokként, inkább üzenetekként. Tudom, furcsának tűnhet ez a meghatározás, de engem elsősorban nem az vezérel, hogy esztétikai élményt nyújtsak, hanem az, hogy elmeséljek egy történetet, illetve egy történetnek megmutassam egy stilizált, kimerevített darabját.
A számítógépes grafika, amelyet alkalmazol, nem szokványos technika. Ez a technika nagyobb szabadságot ad az alkotásban? Kaptál-e már negatív kritikát a számítógépes “manipuláció” miatt?
Az interneten is megtalálni képeidet. Csaknem mindegyiken rendkívül élénk színeket használsz, és a képek alkotója és szereplője is te vagy. Mivel az önarckép legfontosabb szerepe az önelemzés - ha szabad ilyen egyszerűen fogalmazni - te mennyire vagy szigorú önmagaddal szemben az alkotásaidon?
Az, ahogyan önmagamat ábrázolom egy-egy képen, mindig attól függ, hogy ki a képen látható másik alak. Amikor önmagamat rajzolom, alkotóként nyersanyagnak tekintem a saját személyemet, de nem csupán megmutatni akarom magamat, hanem közölni szeretnék valamit, üzenni szeretnék valamit az arcom, a tekintetem, a testtartásom, a gesztusaim révén. Magánemberként pedig rettenetesen kritikus vagyok önmagammal szemben, sok a kételyem, sok a tanulnivalóm.
Vajda György, az Artecotur Alapítvány elnöke, a vásárhelyi kiállításmegnyitón a 20. századi mexikói festészet emblematikus alakjához, Frida Kahlohoz hasonlított téged. Te hogy látod, lehetnél akár te a 21. századi Erdély meghatározó női közéleti szereplője? Hiszen fiatal korod ellenére nagyon népszerű vagy.
Nagyon hízelgő ez az összehasonlítás, de hol vagyok én még Frida Kahlotól! Az ő képei is önéletrajzi jellegűek, ez igaz. Azt a valóságot közvetítette, amit az ember a legbensőbb tartományaiból a legközvetlenebbül, a legerőteljesebben átélhet. Az ő művei is naplószerűek, de nem annyira a külső történéseket beszélik el, hanem az ezekre vonatkozó fantáziákat és képzeteket mutatják meg. Egyetemes, időhöz nem köthető témákról vallanak képei, mint a születés, a fájdalom, a szexualitás, az elmúlás. Azért hiteles, mert meglepő őszinteséggel ábrázolja a saját élettapasztalatait.
Testi és lelki fájdalomban egyaránt volt része, csodálatra méltó az ereje, a kitartása, a bátorsága. Tizenhárom évesen gyermekparalízisen esett át, aztán tizennyolc évesen egy buszbaleset során olyan súlyos sérüléseket szenvedett, alig maradt ép csont a testében. A legenda szerint a balesetkor Frida mellett egy kézműves ült, kezében egy aranyporral teli papírzacskóval, ami kiszakadt, és a Frida Kahlo meztelen testét a busz és a villamos összeütközése után vér és aranypor borította.
Az én eddigi életemet borzalmas fizikai fájdalmak szerencsére nem tették pokollá, de gyermekkorom óta állandóan betegeskedem. Izgalmas éveket tudhatok magam mögött, megedzett a sok negatív tapasztalat, nem is tagadom, hogy emiatt eléggé markáns véleményem van bizonyos dolgokról. De közéleti szereplőként, aktuális megmondóemberként nem látom magam a jövő erdélyi színpadán. A népszerűség pedig azért jó, mert figyelnek a munkáimra, a belső tartalmaimra, amit a képeimen és az írásaimon keresztül megmutatok magamból.
Milyen esélyei vannak egy fiatal művésznek Erdélyben? Mik a lehetőségek?
Sok minden érdekel, sok mindennel foglalkozom, most éppen egy készülő, saját ötleten alapuló forgatókönyvhöz dokumentálódom. Milyenek az erdélyi lehetőségek? Azt válaszolhatom a kérdésedre, hogy aki akaratában viszonylag szabad, és aszerint él, ahogyan érzi, hogy léteznie, és cselekednie kell, az máshogyan beszél, jár, gondolkodik, veszi a levegőt. Semmi sem fontosabb, mint egy olyan közeg, ahol megélheted mindazt a szépséget, ami benned van születésed pillanatától. Én itt nem érzem szabadnak magam. Mintha a gravitáció tízszeres lenne.
Rossz a közérzetem attól az elváráscsomagtól, amiben a haza-nemzet-család-megmaradás-hagyomány, mint súlyos kő van mindenkinek a nyakába akasztva. Nincs kellő könnyedség, nyitottság, kalandvágy az emberekben. Én mindig új, izgalmas impulzusokra várok, hogy ihletet meríthessek. A kisebb közösségek tagjai általában hajlamosabbak a szorongásra, az előítéletek gerjesztésére, a pletykálkodásra, én pedig úgy érzem, sok vagyok itt, valamiféle idegen elem.
Eredendően más vagyok, mint a többség. Az ideális az lenne, ha hasonló érdeklődésű, világnézetű, ízlésű emberekkel dolgozhatnék együtt, mint amilyen én vagyok. Ha az egyéni látásmód, a sokszínűség, a kreativitás számítana, nem az, hogy éppen milyen a hajam színe vagy hogyan öltözködöm.
Remélem, hogy előbb-utóbb megtalálom azt a helyet, ahol nem kell magyarázkodnom, mert érteni fogják a szándékaimat, és azt a szimbólumrendszert, amelyet működtetek. Egy író barátom mondta azt, hogy a munkáimban organikusan szintetizálom az egész 20. századi festészetet, historikusságában is.
Tőlem még a giccs sem áll távol, mert számomra nem teljesen negatív művészeti minőség, főként ha groteszk elemekkel párosul. Ahogyan Hermann Broch mondja: minden művészetben van egy adag konvencionalizmus, a közönségnek való tetszeni vágyás. Egyetlen művész sem mentes ettől. Minden művészetben van egy csipetnyi giccs.
Van-e kedvenced a munkáid között?
Nincs egyetlen kedvencem, vannak viszont kedvenceim. De ez is változó. Attól függ, hogy éppen szívesen tekintek-e vissza életem azon időszakára, amihez az adott kép társul. A múlt démonai nyugtalanságot keltenek bennem, de a szenvedés bölcsebbé tesz. Tudta ezt Frida Kahlo, én most tanulom.