A lisszaboni Csempe Múzeum és a budapesti Camoes Intézet vándorkiállítása 23 plakáton keresztül mutatja be az azeuljo(csempeművészet) hagyományát.
A plakátokon a portugál szöveg alatt magyar fordításban olvasható az adott csempe története - mondta el Andorka Eszter, a mediterrán térség csempeművészetének kutatója, aki két vitrinben a maga készítette csempéket állította ki. Az egyikben majolika, a másikban aresta technikával készült munkák láthatók.
A portugál azulejo-művészetben a majolika technika elterjedése a 16. századra tehető, a 17. századra a csempék a festett mintákkal színesebbé váltak. A szakértő hangsúlyozta: öt szín jellemzi a csempéket, a kék, a zöld, a barna, a sárga és a narancssárga, a felhasznált minták pedig többnyire articsóka, madarak, virágok és hajók voltak. A 18. században holland hatásra a kék-fehér szín került előtérbe. A geometrikus formákat mutató spanyol-mór minták a 13-16. században keletkeztek és Andalúziából kerültek Portugáliába.
"A mediterrán kézműves csempeművészet hihetetlenül gazdag. Sokszínűsége természetesnek tűnik annak fényében, hogy a Földközi-tenger nemcsak országok, hanem földrészek között is kapcsolatot teremt, lehetőséget adva ezáltal különböző kultúrák, vallások, művészetek egymásra hatására" - fejtette ki a kutató. Fölidézte, hogy ő maga a portugál csempeművészet jelenét és múltját ismerte meg először Lisszabonban, és onnan jutott el Marokkóba, majd Spanyolországba. Először kutatóként vizsgálta a mediterrán kézműves csempeművészetet, majd annyira beleszerett, hogy maga is elkezdett csempéket készíteni.
Andorka Eszter a kiállításon vetítéssel egybekötött előadást tart a mediterrán csempeművészetről. A tárlat ideje alatt november 15-én csempefestő workshopot is tart.
A megnyitón köszöntőt mond Antonio Jorge Mendes, a budapesti portugál nagykövet és Dippold Péter, a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Központi Könyvtárának igazgatója. A tárlatot, amely november 23-ig látható, Patricia Infante Da Camara, a Camoes Intézet és Portugál Nyelvi Központ igazgatója nyitja meg.
Forrás: MTI