Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Szívkiöntés és egy rossz kazán

Szívkiöntés és egy rossz kazán

Judák Bence a szerző friss bejegyzései 2013. 11. 09.
A lengyelek Kolorádó-fesztje idén is üt
2019-04-16 22:00:49

Ár-érték arányban talán nincs is jobb lehetőség a régióban a lengyel OFF fesztnél, ahol idén is találkozik

Csókok lefekvés előttre
2016-09-21 13:32:24

Idén már másodszorra jelentkezik nagyobb lélegzetvételű lemezzel a Junior Boys, a kanadaiaknak pedig még mindig

Egy percre elvesztettem magam
2016-09-16 12:25:02

Nem láttuk sem Kings of Leont, sem a Major Lazert, de nagyon jól éreztük magunkat a 2016-os berlini Lollapalooza

Emberies ösztönök
2016-09-07 09:33:51

Novemberi koncertje előtt pont jókor jött a Glass Animals új stúdiólemeze, amin a fiúk megmutatják, hogy

további bejegyzések a szerzőtől »

Tovább absztrahálja saját zenéjét a No Age, és bár az An Object című új lemezük nem könnyű falat, azért az ínyenceknek egészen biztosan ízleni fog.

A No Age csapatát kézenfekvő a szintén hangos-szúrós-zajos gitárzenét szintén dobgitáros felállásban nyúzó Japandroids-zal összehasonlítgatni, pedig a két zenekar közt párhuzamot vonni merő tévedés. Persze világos, egy kontinensről valók mindketten, meg végül is nagy vonalakban tényleg ugyanolyan zenét játszanak, de ha jobban megnézzük, ha összehasonlítjuk az életérzést, a célokat, a gondolatokat; azt, hogy mit akarnak mindezzel elérni, rá fogunk jönni, hogy az égvilágon semmi közük nincs egymáshoz.

Ám bármennyire is különbözzenek, az egyik jellemének, érdemeinek kidomborítására kifejezetten alkalmas a két formáció szembeállítása. A felek viszonyában (és egyébként is) a Japandroids a helyi srác, aki nem akar kinőni a 15 évesen hordott farmergatyájából, mert minek: lehet benne vedelni, koncertezni és nőzni, ráadásul nem gyárilag kerültek rá a kopás és szakadásnyomok, hanem úgy, hogy hát a nadrág kikopott és kiszakadt. Autentikus tinédzser lélek, Bruce Springsteent hallgat és sörözik, néha pedig mindkettőt csinálja egyszerre; ilyenkor szeret ordibálni is. Vele szemben a No Age más, szereti ő is a rockot meg a piát, gitározni is tud meg dalt írni is, viszont a Sonic Youth-lemezekből nem csak azokat a részeket bírja (és érti), amikor együtt énekelheti a refrént Kim Gordonnal, hanem azokat is, amikor Thurston Moore csak percekig kínozza a gitárt, vasas, fémes, meleg zajt csalva ki belőle. Hogy a második gyerek miért érdekesebb, mint az első? Mert ő tudja, hogy a zajnak is megvan a helye; és hogy annak is megvan a helye, hogy ide most nem egy óriási refrént teszek be, hanem valami szürke, elgondoltató izét; és nem csak focihimnuszokkal pakolom tele az albumomat, hanem szövök bele kicsit nehéz részeket is, amiket nem lehet énekelni, meg amikor igazából dal nincs, csak hang, meg vasas, fémes és meleg zaj.

A No Age tehát mer megtenni dolgokat, és meri megkérdőjelezni azt, ami a zsáner definíciójában van; és lehet, hogy nem okoz egyszerre tizenöt atomrobbanást a műfaj keretein belül, de okoz mondjuk három olyat, ami széttöri ezeket a kereteket. Persze a Japandroids is jó, neki is van létjogosultsága, az NA viszont izgalmasabb, különösebb, nagyobb benne a kihívás. Ez pedig a duó negyedik lemezéből is bőven hallatszik. Kivételesen gyalázatos elsőre ugyanis a korong, ha úgy tetszik, a remek Everything In Between mostoha, féllábú, agyonvert, leszúrt, felgyújtott kistestvére. Hiányzik az erő, az energia meg a motiváció, ráadásul épkézláb énekrészek sincsenek, Dean Spunt ugyanis fals, száraz; olyan, mint egy darab fa. Akár még azzal is viccelődhetnénk, hogy olyan, mintha a dobosnak adták volna a mikrofont, ha nem tudnánk, hogy igazából ő a dobos.

Az elején így könnyű lehet beletörődni azokba a kritikákba, amik szerint nem lett túlságosan ép az új lemez, de ne tegyük: az album ugyanis valójában nagyon is jó, csak kicsit gyötörni kell. Hogy poptörténeti kontextusba helyezzük, és hogy legyen nagy mű, amihez lehet hasonlítani, akkor azt mondhatnánk, hogy ha az Everything in Between volt a „Heroes” (első oldal slágeroldal, második ambient), akkor az An Object lett a Let It Be. Vagyis a korong, amelyen a Replacements-et már nem érdekelték az elvárások, az időszak, az eleve elrendeltség meg hogy ciki e szeretni a KISS-t vagy sem, hanem egyszerűen azt játszották, amihez kedvük szottyant. A lényeg az őszinteség, és a bátorság volt; az, hogy tökmindegy, hogy a Black Flag háborúzik vagy spoken wördözik vagy hogy a Hüsker Dü évekkel a Jesus & Mary Chain előtt feltalálta a Jesus & Mary Chaint. A hangsúly azon volt, hogy kapd be, én akkor is kiöntöm a szívem, és olyan AOR dalokat írok, amitől még Lee Ving is elpityergi magát. És az An Object esetében is ez a lényeg. Hogy lehet menő minden és lehet az a szabály, hogy ha ’’zajos punk”, akkor már egyből ’’himnikus’’ meg ’’fiatalság’’ is muszáj, de én akkor is úgy fogom felvenni az énekhangom, ahogy az van; és akkor is olyan hangzást fogok kikeverni, mintha egy ócska kazán lenne az akusztikai etalonom és akkor is betolok ide egy vonós vagy egy fúvós részt, ha ez normális embernek amúgy eszébe sem jutna.



A Let It Be egy másik fontos mozzanata az volt, hogy miközben a Replacements tagjai lerántották a leplet a pucér valójukról, megírták életük legjobb dalait. És ez nagyjából a No Age esetében is igaz, hiszen ez a duó eddigi legmaradandóbb és legszívhezszólóbb munkája, amiben lélek van, innováció és merészség. Az An Object ugyanis jó mélyre lenyúl az indie rock torkán, kitép belőle minden érzelmet, ínt és idegvégződést, majd azt nyújtja elénk, de persze nem úgy, ahogy azt elképzelnénk vagy amire normális esetben számíthatnánk. A C’mon, Stimmungnak például a DNS-ébe van kódolva egy adrenalinteljes refrén, ami helyett azonban csak nyamvadt macskazenét kapunk; a Commerce, Comment, Commence-ben semmi sincsen, csak egy nagyon hosszú zsibbadás, az Impression pedig nagyon minimális és dallamtalan, cserébe mégis annyira gyönyörű, hogy egyszerűen megszakad a szív.

Zárásként elmondhatjuk, hogy a No age és a Japandroids nagy különbözőséghez törvényszerűen az is hozzátartozik, hogy az egyikük jobb legyen, mint a másik. És, bár ezt a tavalyi, orbitálisan kurva jó Celebration Rock kapcsán talán még én is kétségbe vontam, igazság szerint eddig a No Age a jobbik. És ez leginkább a 2013-as An Object alapján dönthető el egyértelműen.

87%

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Amerika Zene Rock No Age Japandroids Lemezáru

Ajánlott bejegyzések:

  • Januárban ismét Tribute Maraton! Januárban ismét Tribute Maraton!
  • A magyar rockzene történetét bemutató képregény jelent meg A magyar rockzene történetét bemutató képregény jelent meg
  • TÁBOR Fesztivál: az ország legnagyobb rockbulija 4 napon át TÁBOR Fesztivál: az ország legnagyobb rockbulija 4 napon át
  • Orgonák éjszakája Orgonák éjszakája
  • Idén is a Gyerek Szigettel kezdődik a vakáció Idén is a Gyerek Szigettel kezdődik a vakáció

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr457927612

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard