Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Halálos természet a MODEM-ben

Halálos természet a MODEM-ben

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2013. 11. 10.
JODOKCELLO, a svájci crossover csellista Budapesten
2025-05-09 10:47:20

Jodok Vuille - ismertebb nevén JODOKCELLO - a klasszikus crossover új szenzációja, aki most először jön

Szárnyakat adni a jövőnek
2025-05-08 18:00:00

Folyamatosan eleget téve az egyre bővülő nemzetközi érdeklődésnek is, a MÁNE a hazai közönségre

Új előadással varázsolta el a gyerekeket az Etnofon Zenei Társulás
2025-05-07 18:00:00

A MÜPA színpadán bemutatott zenés irodalmi utazás ezúttal az általános iskola alsó tagozatosainak szólt –

Két hangon
2025-05-07 09:57:00

A Várfok Project Room következő kiállításaként két generáció, két médium és két világ mégis egy, az

további bejegyzések a szerzőtől »

Naturalizmus és humanizmus a 21. század elején alcímmel nyílik kortárs kiállítás a debreceni MODEM múzeumban. A tárlatot november 16-án 16 órakor Pálfi György filmrendező nyitja meg.

„A kiállítás műveinek legnagyobb közös nevezője az ember szó fogalma, pontosabban az emberi egzisztenciáról alkotott képünk átalakulása a huszadik században. A folyamatot az optika és az ismeretelmélet egymástól egyáltalán nem független fejlődése is markánsan befolyásolta.

Fülöp Gábor: Katica (Fotó: Benkő Sándor)
Az optika azonban itt és most nem pusztán a fénytant, hanem mindazt a technikai és konceptuális apparátust jelenti, amely a 21. század elején – a Helyszínelőktől a Dexteren át a Hazudj, ha tudsz című televíziós sorozatig – megrajzolja az emberi test és az abban lakozó emberi szellem képét. Az ismeretelmélet kapcsán érdemes kiemelni azt a diskurzust, amely Michel Foucault-tól Katherine Haylesig ívelően az ember és a humanitás fogalmát próbálta adaptálni az orvostudomány, a biológia, az informatika és a kibernetika új eredményeihez. Manapság ezt a diskurzust poszthumanistának is szokták nevezni, mert a humanizmustól eltérően már nem annyira az ember és az emberi természet (biológiai és pszichológiai értelemben vett) lényegével foglalkozik, mint inkább a határokkal és az átmenetekkel, a köztes dimenziókkal és a hibrid jelenségekkel.

A kiállítás képi világát mindazonáltal nem annyira az episztemológia, mint inkább az optika hatja át. Az egyes művek ugyanis azt vizualizálják talán a leglátványosabban, hogy az alkotók milyen képekből és történetekből építik fel hőseiket, és azokon keresztül saját magukat. A kiállítás nyitánya is a film világát idézi fel a legerőteljesebben. Fülöp Gábor az X-akták alapján hozza létre zavarba ejtően élethű UFO gyermekeit. Czene Márta pedig Roman Polanski filmjének (Iszonyat) festői adaptációján keresztül konstruálja meg saját testéről és szelleméről alkotott képét. Fülöp és Czene rögtön a kiállítás elején játékba hozza a naturalizmus fogalmát, egyrészt a faszobrászat, másrészt a fotográfia optikáján keresztül. Ez az optikai perspektíva ráadásul csak még összetettebbé válik Szabó Eszter és Magyarósi Éva esetében, akik saját rajzaik és akvarelljeik felhasználásával alkotnak személyes hangvételű animációs filmeket.

Czene Márta: Mi van veled? (Roman Polanski: Iszonyat) - részlet (Fotó: Berényi Zsuzsa)
A filmek felől nézve Verebics Ágnes és Moizer Zsuzsa kiállított festményei leginkább „gótikus" hatást kelthetnek, rémregényekre és kísértetfilmekre engednek asszociálni, miközben a szubjektum testi és lelki határait kísérlik meg vászonra vinni. Velük szemben Kis Róka Csaba nem annyira a pszichothriller, mint inkább a darabolós horror filmes világát kapcsolja össze a romantika festészetének kolorizmusával és testképével, miközben fallikus asszociációi a pszichoanalízis kultúrájához vezetnek. Látszólag a test roncsolásához lehetne kapcsolni Péli Barna plasztikáit is, miközben torz figurái a szubjektum kapitalista dinamikáját vizsgálják, épp úgy, mint Szabó Eszter „vásárlói". Jóval játékosabban és esztétizálva nyúl ugyanehhez a kérdéshez Kovách Gergő, miközben humanoid állatai ugyanolyan kísértetiesek, mint Verebics kompozíciói vagy Szöllősi Géza egyszerre abszurd és horrorisztikus preparátumai.

A humor és a horror mezsgyéjén bontakozik ki Máriás István (aka Horror Pista) és Karácsonyi László diorámáinak emberképe is; ők mitológiai és paleontológiai perspektívában tárgyalják újra az emberi természet kérdéseit. Karácsonyi mitológiája a keresztény bestiáriumoktól a kortárs képregényekig ível, sőt egyes figurái még politikai konnotációkat is keltenek, ez pedig Kis Róka és Fülöp Gábor humanizmusától sem idegen. Innen már csak egy utolsó lépés a szerző és a szerzőség reflexiója, a művészi identitás direkt és ironikus beemelése a műbe, ami Nyári István, Győrffy László és Magyarósi egyes műveit is jellemzi. Ezzel egy újabb ördögi kör zárul be a kiállítás végére, hiszen a szubjektum mai helyét és fogalmát firtató alkotó azzal is kénytelen szembesülni, hogy a szubjektum mai képét ő maga is alakítja s formálja a saját fantáziáin és figuráin keresztül."

Hornyik Sándor kurátor
Halálos természet - Naturalizmus és humanizmus a 21. század elején

Helyszín: MODEM Modern és Kortárs Képzőművészeti Központ (4026 Debrecen, Baltazár Dezső tér 1.)
A kiállítás 2013. november 17-től 2014. február 16-ig látogatható

Kiállító művészek:
Czene Márta, Fülöp Gábor, Győrffy László, Karácsonyi László, Kis Róka Csaba, Kovách Gergő, Máriás István aka Horror Pista, Magyarósi Éva, Moizer Zsuzsa, Nyári István, Péli Barna, Szabó Eszter, Szöllősi Géza, Verebics Ágnes

Kurátor: Hornyik Sándor művészettörténész

A kiállításmegnyitóra november 16-án 16 órakor kerül sor a MODEM harmadik emeleti kiállítóterében. A kiállítást megnyitja: Pálfi György filmrendező.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Debrecen Kiállítás Festészet Képző

Ajánlott bejegyzések:

  • Mától látogatható a Róma-Budapest kiállítás Mától látogatható a Róma-Budapest kiállítás
  • 100 milliós Hantai Simon festmény és Kossuth étkészlet az Art and Antique-on 100 milliós Hantai Simon festmény és Kossuth étkészlet az Art and Antique-on
  • Radák Eszter eddig be nem mutatott alkotásaiból nyílik kiállítás Radák Eszter eddig be nem mutatott alkotásaiból nyílik kiállítás
  • Újra várja a festeni vágyókat a titokzatos zebegényi kert Újra várja a festeni vágyókat a titokzatos zebegényi kert
  • Képző- és konyhaművészeti csemegékkel vár Debrecen Képző- és konyhaművészeti csemegékkel vár Debrecen

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr77927698

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard