Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Kétezernégy, örökké

Kétezernégy, örökké

Judák Bence a szerző friss bejegyzései 2013. 11. 18.
A lengyelek Kolorádó-fesztje idén is üt
2019-04-16 22:00:49

Ár-érték arányban talán nincs is jobb lehetőség a régióban a lengyel OFF fesztnél, ahol idén is találkozik

Csókok lefekvés előttre
2016-09-21 13:32:24

Idén már másodszorra jelentkezik nagyobb lélegzetvételű lemezzel a Junior Boys, a kanadaiaknak pedig még mindig

Egy percre elvesztettem magam
2016-09-16 12:25:02

Nem láttuk sem Kings of Leont, sem a Major Lazert, de nagyon jól éreztük magunkat a 2016-os berlini Lollapalooza

Emberies ösztönök
2016-09-07 09:33:51

Novemberi koncertje előtt pont jókor jött a Glass Animals új stúdiólemeze, amin a fiúk megmutatják, hogy

további bejegyzések a szerzőtől »

A negyedik Franz Ferdinand lemezzel kapcsolatban nem csupán az a legmeglepőbb, hogy megjelent, hanem az is, hogy mennyire jó lett.

Ha valamikor, akkor 2013-ban aztán végképp joggal tehetjük föl a kérdést, hogy ugyan ki a fenét érdekel még a Franz Ferdinand? Hiszen gitárzenét sem hallgat nagyjából senki; hip-hop, feketék, meg elektronika van most; az osztrák trónörökös helyett pedig inkább az MDMA a menő, és persze eleve reménytelen, hogy egy ennyire trendfüggő közegből kiinduló együttes még ennyi idő után is bírja a strapát. Az FF bajtársai közül is sokan elestek már a csatában, nem egyszer elég csúnyán. A Kaiser Chiefs-nek sikerült otromba módon lelövetnie magát a harcmezőn; a Killers egyenesen ráhugyozott a saját sírjára, az olasz rokonsági viszonyokról (The Fratellis), Bowie-dalokról (The Kooks) vagy az isten tudja miről (The View, Mumm-Ra) elnevezett frontvonalbelieknek pedig még az urnájára is cirill betűvel írták fel a nevüket, hogy még véletlenül se emlékezzen rájuk senki a modern világból. Egyedül talán a Maximo Park élvezhette a veteránoknak járó kitüntetéseket, ám most akadt egy újabb egyed, aki rászolgált egy tisztességes nyugdíjra.

A Franz Ferdinand akkor döntött jól, amikor nem próbálta körömszakadtáig maga mellett tartani a rajongóit, nem merült el homlokráncig/szemöldökig az elektronikában és nem aktiválta azokat a vésztaktikákat, amiket egy süllyedő hadinaszádot elhagyni kénytelen legénységnek tanítanak - vagyis a karrierje során lényegében mindig. Ehelyett inkább igazi királyi sarjakhoz hasonlóan csakis akkor készített lemezt, amikor kedve tartotta; eddigi három munkája alapján pedig bebizonyosodott, hogy az arisztokrácia sem olyan hülye, mint ahogy gondolnánk. A 2004-es címnélküli bemutatkozás és az egy évvel későbbi You Could Have It So Much Better ugyanis példásan zabolázta meg a korszellemet, és noha a ’09-es Tonight már egy olyan világba érkezett, amikor már tényleg csak az MTV2-n lehetett brit poszt-poszt-punkot hallgatni, mégis képes volt megállni a helyét mind az esztendő, mind pedig az együttes repertoárjában. Ám kitűnő albumok ide vagy oda, a negyedik korongra (és az azt megelőző hosszú pauzára) azonban még az sem számított volna, aki egyáltalán számított még bármire is a Franz Ferdinanddal kapcsolatban.

Én személy szerint mindig is szerettem a csapatot, bírtam az összes lemezüket, a Right Thoughts, Right Words, Right Action viszont egyáltalán nem tudott érdekelni - egészen addig, ameddig be nem tettem az albumot; mert akkor kiderült, hogy igazából tök jó. Mármint nem úgy, hogy „ja, régen kedveltem ezt a bandát, most meg már annak is örülök, hogy jobb számokat írnak, mint a kutyám”, hanem úgy, hogy meghallom a nyitószám trappolását és tudom, hogy lesz egy fasza félórám tíz olyan számmal, amik nem csak az FF számára nyújtanak apró ráncfelvarrást, hanem egy kicsit a gitárzenének is. És ehhez nem kellett semmi trükk, semmi korszellem, semmi aktualitás, sőt. Amihez szükség volt, az egy általánosságban (tehát kortól, nemtől, évszámtól, stílustól) függetlenül elragadó zenekar, és az ő eltökélt, sugárzó dalai. A RT, RW, RA pedig azért annyira kiváló, mert pontosan ezt nyújtja.



A korong kicsit talán visszavett a Tonight szintetizátor vezérelte kilengéseiből, viszont a korai időszak katonás szögletességét is lekerekítette, így leginkább a két véglet szintézisében kaphatjuk el a Franz Ferdinandot, amely meglepő módon olyan dinamikus és feszes dalokkal állt elő, mintha a tagok átlagéletkora a huszonötöt súrolná. A legnagyobb mámor a munka eleje-közepe felé kólinthat leginkább fejbe minket, a Love Illumunation, a Fresh Strawberries és a Bullet megrázó energikussága alapján ugyanis sokkal inkább gondolnánk azt, hogy 2004 van és minden második szembejövő pólón a dnanidreF znarF-felirat kacsint vissza ránk, mint azt, hogy igazából ez egy bő tízéves, népszerűségének csúcsán jócskán túllendült együttes, ami nem méltatott többre annál, mint hogy ócska nosztalgiával karaokezzuk még harmincöt esztendő múlva is a már most szörnyen elcsépelt Take Me Outot. 

Úgyhogy igazságtalanul morgolódhatunk a Right Thoughts, Right Words, Right Action miatt, a lemez ugyanis makulátlan, problémamentes időtöltést kínál, tényleg olyan meglepő, bravúros frissességgel, amit általában csak a pályája elején képes hozni egy zenekar, ám amit a négyes már közel tíz éve folyamatosan kínál. Így pedig nem kell zavarba jönnünk, ha sokadszorra ugrálunk/táncolunk/vonaglunk örömünkben a korong hallgatása közben, és persze az is érthető, ha egymás után tízszer jut eszünkbe, hogy ez meg ez a szám mennyire jó. És vajon problémát jelent, hogy az 2013 egyik legkorrektebb pop-rock lemezét négy harmincas skót úr készítette? Ugyan! A Franz Ferdinand pályaíve alapján remélhetőleg úgyis lesz még olyan esztendő, amikor ezt ismét kijelentetjük.

84%

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Zene Rock Skócia Franz Ferdinand Lemezáru

Ajánlott bejegyzések:

  • Januárban ismét Tribute Maraton! Januárban ismét Tribute Maraton!
  • A magyar rockzene történetét bemutató képregény jelent meg A magyar rockzene történetét bemutató képregény jelent meg
  • TÁBOR Fesztivál: az ország legnagyobb rockbulija 4 napon át TÁBOR Fesztivál: az ország legnagyobb rockbulija 4 napon át
  • Orgonák éjszakája Orgonák éjszakája
  • Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr227927942

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard