2013. december 6-án és 7-én este nyolctól Marie Chouinard társulata lesz a Kortárs Művészetek Háza 200% tánc sorozatának vendége.
Az első Henri Michaux: Mouvements/Mozgások, a belga író és festő által ihletett előadás, aminek világpremierje 2011 júniusában volt a nagypresztízsű bécsi ImPulsTanz nemzetközi táncfesztiválon. A második, Erik Satie azonos című, három tételből álló zongoraművére koreografált Gymnopédies teljesen friss koreográfia, világpremierje idén júniusban volt a lisszaboni Danse Danse fesztiválon.
A Compagnie Marie Chouinard New York-i turnéja után nem sokkal érkezik hozzánk. A Joyce Theaterbeli fellépésükről a New York Timesban megjelent pozitív kritika hosszan elemzi a két előadást. A Mozgásokról írja Gia Kourlas: „Chouinard ezúttal nem a testből, hanem egy könyvből inspirálódott. Egész pontosan Henri Michaux belga költő tusrajzokból álló verses művéből. A táncosok mozgása megdöbbentő hasonlóságot mutatnak a hátuk mögött kivetülő könyv lapjaival, amelyek az eredeti könyv 64 oldalnyi tusrajzát tartalmazzák. A könyv rajzait követik le, szó helyett mozdulatról mozdulatra, táncuk pedig minden alkalommal a könyv lapjain marad".
A Gymnopédies-ben Chouinard a játékosabb oldalát mutatja meg, a duett formával kísérletezve. Mind a Mozgások, mind pedig a Gymnopédies próbafolyamata nagy kihívás elé állította a táncosokat, hiszen az előbbiben több száz tusrajzot kellett a rajzokhoz megtévesztésig hasonló mozdulatokkal leutánozniuk, míg a Gymnopédies-hez Erik Satie három tételből álló zeneművét kellett megtanulniuk eljátszani zongorán, az arra koreografált tánc elsajátítása mellett.
HENRI MICHAUX: MOUVEMENTS/MOZGÁSOK
A belga születésű költő és festő, Henri Michaux, a francia szürrealizmus neves alkotója. Marie Chouinard 35 percben sorról sorra, oldalról oldalra leköveti Michaux 1951-ben megjelent kötetét, mely 15 oldalnyi versszövegből, epilógusból és 64 lapnyi tusrajzból áll. A könyv a színpadon zajló tánc koreográfiai partitúrájaként szolgál, az előadók animálják, eltáncolják, három dimenzióba teszik a sík rajzokat és a szöveget is. Ezzel párhuzamosan pedig a háttérben kivetített képek lehetőséget adnak a személyes értelmezésekre is. „Nincs mese, itt szerkezet van, feszes, előrelátó és pontos, meg absztrakció, abból a fajtából, ahol a bölcs véletlen plasztikus formákat szül a színpadra Michaux keze, Chouinard térlátása és kettejük karizmája által" - olvasható Králl Csaba kritikájában.
GYMNOPÉDIES
Erik Satie három tételből álló, azonos című zongoraműve az alapja Chouinard legfrissebb (idén júniusban bemutatott) produkciójának, melyben a duettet 10 táncos adja elő, miközben a zongorán egymást váltva játszák el a szereplők a zeneművet. A darab témája az együttlét, a párosság, az érzékeny-érzéki szeretet két ember között. Marie Chouinard szerint a szereplőknek a próbafolyamat során a legnagyobb nehézséget az okozta, hogy meg kellett tanulniuk elzongorázni a darabot : „A színpadi élő zongorajáték ötletét sokkal egyszerűbbnek tűnt kitalálni, mint megvalósítani. Egyik táncos sem zongorázott korábban, és félelmetesnek tűnt számukra egy mindenki által ismert zongoraművet úgy betanulni, hogy a játékuk hitelesnek hasson a publikum előtt. Felfogadtunk egy zongoratanárnőt, aki órákat adott a táncosoknak. Azt mondta, hogy napi 15 perces gyakorlással hamar biztonsággal játszhatják a művet. Kilenchónapnyi mindennapos gyakorlás után már egészen elfogadhatónak hangzott a játékuk, egy év után pedig helyenként már tetszett is."
December 6-án pénteken 18.30-tól a Kávézóban Gaál József képzőművész tart KÜLÖNÓRÁT Henri Michaux-ról.
További részletekért KATT!