Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Keselyűk a konyhaasztalon

Keselyűk a konyhaasztalon

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2014. 01. 13.
Péter Bence hazatér - a világsztár zongorista Budapesten mutatja be legújabb produkcióját
2025-09-16 08:30:00

Új műsorral, látványos színpadi megoldásokkal és egy titokzatos vendéggel tér vissza Budapestre a

Az identitás és természet határán – Leopold Bloom Díjjal ismerték el Dezső Tamás munkásságát
2025-09-16 07:00:00

Nyolcadik alkalommal adták át a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat, amelyet idén Dezső Tamás nyert el az

Az év egyik legjobban várt filmje tarolt a CineFesten
2025-09-15 12:00:00

Hétvégén ért véget a 21. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál, melyen Joachim Trier új alkotása

ONE MORE LIKE: A magyar sportdráma, ami meghódította Las Vegast is
2025-09-15 10:10:01

A ONE MORE LIKE című magyar sportdráma a hétvégén Batumiban és Las Vegasban is diadalt aratott: a provokatív

további bejegyzések a szerzőtől »

A Trafó Galéria madarak rezervátumává alakult át, hogy ember és madár kapcsolatát érintő, – nem csak ökológiai értelemben véve – fontos kérdéseket boncolgasson.

A Maja és Reuben Fowkes kurátorok által rendezett kiállítás a Translocal Institue legújabb projektje, melynek középpontjában a madarak ökológiája, illetve annak kortárs művészeti reprezentációja állnak. A csoportos kiállítás magyar és külföldi művészek/művészcsoportok munkáin keresztül kíván reflektálni többek között olyan egyetemes kérdésekre, mint hogy milyen viszonyban áll az ember és az őt körülölelő természet, milyen felelősség hárul az emberre, ha a természet kincseinek megőrzéséről van szó, illetve hogy miféle szimbolikával ruház fel más élőlényeket, és ez mit árul el saját magáról, hovatartozásáról, identitásáról.

Aki még sosem járt a Trafó Galériában, az sem tévesztheti el az irányt, ugyanis elég csak a már az előtérben is hallható, a városi környezet kellős közepén meglehetősen szokatlan madárcsiripelést követnie, ami a kiállítótér első videó installációjának, a London Fieldworks munkájának eleme. A Megérzés és tudás között című film, ami egy vadászból természetvédővé avanzsált férfi erdei vándorlását és a madarakkal való kommunikációját jeleníti meg, tökéletes felvezetése a kiállítás az ember természethez fűződő viszonyát taglaló vonulatának. A videóban szereplő, terepmintás ruhában császkáló férfi egy személyben jeleníti meg azokat a végletes magatartásformákat, amelynek tengelyén az ember és környezetének viszonya leírható: ahogy az első pillantásra vadásznak tűnő férfi megtestesíti az emberi jelenlét veszélyforrás jellegét, úgy a videót végignézve tanúi lehetünk a természetet csodáló, annak értékeit megőrizni kívánóattitűdnek is. Eme két végletnek a kontextusában érdemes vizsgálni Andrea Roe, illetve a Kaszás-Lóránt alkotópáros munkáit is.

Az Egyesült Királyságból származó Roe videói a madarak kitömésének dokumentációi: a taxidermiának köszönhetően az állatok tetemei olyan, a megszólalásig élethű tárgyakká válnak, melyek aztán az örökkévalóságig hirdethetik a madarak azon attribútumát, mely pont a kitömés és kiállítás által veszik ki belőlük: a vitalitásukat. Ezt hivatott bemutatni a videók mellett elhelyezkedő, Örökkön örökké című fehér galamb installációja is: az állat, amely a veszélytől való védekezés gyanánt halott pozícióban helyezkedett el, egyben rámutat a kitömés aktusának legnagyobb paradoxonára is, mely szerint az élet megőrzésének egyetlen lehetséges módja valójában a halál. Ezzel szemben a magyar művészpáros, Kaszás Tamás és Lóránt Anikó Szárnyas létem ott susog, madár lábon futni fog című, többelemű installációja a madarakat teljes pompájukban, a természet eleven részeként akarják megőrizni. Ehhez kínál instrukciókat az a fából készült üzenőtábla, amin különböző madárodú-tervek és madárábrázolások kaptak helyet, illetve ezek meg is valósulnak a kiállítótér különböző pontjain elhelyezett, Bauhaus stílusban megépített madárházak által. Az alapvetően a természetet megőrizni kívánó szándék mellett nem szabad elhanyagolni azt a szempontot sem, hogy ez a viszonyulás – nevezetesen az építkezés ilyen szinten megkonstruált, teljesen mesterséges módszere – erősen antropomorfizáló is.

Hasonló megközelítésű a tárlat kétségkívül egyik legszórakoztatóbb munkája, Greta Alfaro In ictu oculi című videója, melyben egy csapat keselyű és egy elegáns, vacsorához megterített asztal – meglehetősen egyoldalú – összecsapásának lehetünk tanúi. A pár perces film egyrészt reflektál a keselyűk dögevő státuszára és az érdekérvényesítés mindent felülíró ösztönére, másrészt az „asztalhoz jutás” sorrendje és módja vizsgálható különböző, csoportdinamikai és hierarchiát feltételező szempontokból is. Végül, de nem utolsó sorban nem elhanyagolható megfigyelés az sem, hogy az utolsó madár távozása után a leharcolt asztal, a felborult poharak és székek képe mindenkiben ismerős emlékeket ébresztenek, aki valaha is arra adta a fejét, hogy házibulit rendezzen.

A fennmaradás elősegítése és az antropomorfizálás mellett egy harmadik aspektussal is foglalkozik a tárlat. A madarak kezdettől fogva gyakran váltak különböző absztrakt fogalmak szimbólumaivá, a címadás is a kiapadhatatlan szabadság-madár párhuzamra játszik rá: nevét Haraszty István Mint a madár című munkájából kölcsönzi, mely egy madár és egy kalitka segítségével idézi meg a szabadság hiányát a szocializmus időszakában. Ugyanakkor a madarak válhatnak nemzeti jelképekké is. Egy ilyen esetet vesz alapul KissPál Szabolcs Nagy-Magyarországok című munkája, amely a magyar nemzeti identitás egyik fontos alkotóelemét, a turulmadarat és az ahhoz kapcsolódó honfoglaló legendát tematizálja. Ennek értelmében a képzeletbeli madár feltételezett rokonának, a veszélyeztetett, ezért elektronikusan nyomon követhető kerecsensólyomnak a repülési útvonalát megfigyelve több, potenciális Magyarország-területet vázolt fel, rámutatva a nemzeti térség kiválasztásának esetlegességére, az identitás és a történelmi tudat megkonstruált voltára.

A Mint a madár sikere valószínűleg abban rejlik, hogy az összeválogatott alkotások mind-mind egyedi nézőpontból közelítik meg a hihetetlenül tág tematika számukra érdekes aspektusát, és az untig ismételt (bár jelentőségéből nem vesztő!) és didaktikus természetvédelmi felhívások helyett egyszerre tudják ember- és madárközpontú módon felhívni a figyelmet e két faj sokszoros egymásrautaltságára.

A Mint a madár... c. kiállítás január 26-ig látogatható.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Környezetvédelem Kiállítás Trafó Kortárs Állatvilág Képző

Ajánlott bejegyzések:

  • A művészet mindenkié! A művészet mindenkié!
  • Az identitás és természet határán – Leopold Bloom Díjjal ismerték el Dezső Tamás munkásságát Az identitás és természet határán – Leopold Bloom Díjjal ismerték el Dezső Tamás munkásságát
  • A sztárok fotósa, a város fia – Szipál Márton előtt tiszteleg Debrecen A sztárok fotósa, a város fia – Szipál Márton előtt tiszteleg Debrecen
  • David Attenborough új óceánfilmje júniusban debütál: lenyűgöző utazás a tengerek megmentéséért David Attenborough új óceánfilmje júniusban debütál: lenyűgöző utazás a tengerek megmentéséért
  • Tíz időszaki kiállítás nyílik a SopronFesten Tíz időszaki kiállítás nyílik a SopronFesten

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr717929876

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard