Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Gerillaharc, csiricsáré aranyláncokkal

Gerillaharc, csiricsáré aranyláncokkal

Judák Bence a szerző friss bejegyzései 2014. 01. 16.
A lengyelek Kolorádó-fesztje idén is üt
2019-04-16 22:00:49

Ár-érték arányban talán nincs is jobb lehetőség a régióban a lengyel OFF fesztnél, ahol idén is találkozik

Csókok lefekvés előttre
2016-09-21 13:32:24

Idén már másodszorra jelentkezik nagyobb lélegzetvételű lemezzel a Junior Boys, a kanadaiaknak pedig még mindig

Egy percre elvesztettem magam
2016-09-16 12:25:02

Nem láttuk sem Kings of Leont, sem a Major Lazert, de nagyon jól éreztük magunkat a 2016-os berlini Lollapalooza

Emberies ösztönök
2016-09-07 09:33:51

Novemberi koncertje előtt pont jókor jött a Glass Animals új stúdiólemeze, amin a fiúk megmutatják, hogy

további bejegyzések a szerzőtől »

Bár a tavalyi év vége felé jelent meg, eddig sajnos nem volt időnk értekezni M.I.A. legutóbbi lemezéről, pedig a Matangit igazán kár lett volna kihagyni.

Mathangi Arulpragasam történetében ugyanannyira fontos szerepet játszott egy hirtelen, ám szembetűnő kézmozdulat, mint mindaz, amit a Srí Lanka-i származású (ám Londonban született) énekesnő az azt megelőző 5-7 évben zenei értelemben elért. Amióta ugyanis a világ legnézettebb sporteseménye, vagyis Super Bowl 2012-es közvetítésének félidejében Madonna társfellépőjeként felmutatta a középső ujját 110 millió amerikainak, a levegő szó szerint felforrt az előadónő körül – ezt pedig korántsem remélhettük volna egy olyasvalakitől, akinek erős politikai és világnézete miatt nagy valószínűséggel a mainstream torkán kellett volna akadnia. M.I.A. azonban akkora publicitást kapott, amely talán végképp csúcsra járatta a zenéjében és személyiségében lévő népszerűségi potenciált, ha úgy tetszik egy relatív-popsztárt csinálva belőle, akit ugyanolyan lelkesedéssel hallgatott a magát multikultinak és nyitottnak gondoló zenei szaksajtó, mint a 11 éves húgom, aki a Bad Girls klipjét bámulta a VIVÁ-n.

Persze nem mondhatjuk, hogy M.I.A. viharos előretörése előjel nélküli lett volna. A popzenei karrierbemindössze harmincéves kora körül belevágó előadónő mögött ugyanis már a kezdetek óta számottevő vehemenciával áll ki mind az internetes közösség, mind pedig az időskori demencia jeleit mutató Rolling Stone magazin; Arulpragasam pedig esztendők óta jól bevált név volt a világi fesztiválok környezetében; mi több, még nagylemezei miatt sem kellet szégyenkeznie. Mert bár a 2005-ös Arularon talán egy kicsit túl sok volt a földalatti hiphopból; a két esztendővel későbbi Kala azonban már egy tényleg szuper anyag lett, tele egzotikus és őrült dzsungelharcra invitáló számokkal, és igaz, hogy a legutóbbi /\/\ /\ Y /\ talán egy kicsit tényleg többet erőltetett ki magából, mint azt kellett volna, ám még a 2010-es munkán is bőven volt mire táncolni terepszínű gatyában, csiricsáré aranyláncokkal telepakolva.  És miközben M.I.A. fokozatosan lett egy pikáns íz a fősodor előre beprogramozott működési tervében, arra is figyelt, hogy ugyanannyira megbolygassa a rendszert, mint amennyire együttműködik vele: állítsuk csak szembe a Versacéval együtt tervezett ruhakollekcióját azzal, hogy londoni koncertjét épp a száműzetésben lévő Wikileaks-vezér Julian Assange konferálta fel Skype-on; vagy azt, hogy nagykiadónál készít albumot, közben pedig előszeretettel példálózik édesapja gerilla múltjáról. Ám az általa képviselt arculat mégsem lesz zavaros vagy megtévesztő, hanem épp ellenkezőleg: jó érzés, hogy úgy sikerült valakinek sikerült megrepesztenie a mainstream védőbástyáit, hogy közben tényleges értéket és önálló álláspontot képvisel.

A 2013-as Matangi megjelenésével persze jöhetnénk azzal, hogy az énekesnő túl későn lőtte el a patronjait, ami igaz is: a rengeteg huza-vona után megjelent lemez ugyanis valóban egy kicsit csúszva érkezett ahhoz, hogy teljes erőből lecsaphassa a nagy hírverés által feldobott labdát, amit remekül mutat, hogy kereskedelmi szempontból alulteljesített a /\/\ /\ Y /\ -hoz képest. Ez azonban korántsem ment a minőség rovására, mivel a munka ügyesen fejeli meg elődje itt-ott sánta összképét, valamint próbálja szintetizálni mindazt, amit M.I.A. mindeddig létrehozott: a szűk egyórás albumon ugyanis találkozik az Arular korai, grime-os, inkább a szövegelésre fektető világa, illetve a két későbbi anyag legjobb dalainak magával ragadó slágeressége úgy, hogy az egészre rátelepszik egy nyomasztó, fojtogató atmoszféra; ami ahelyett, hogy depresszívvé tenné a végeredményt, csupán kézenfekvő kontrasztot kínál a művésznő eddigi munkáihoz képest - melyektől sem színvonalban, sem összetételben nem tér el jelentősen a mostani dalcsokor. Változatlanul ragadós elektronika és súlyos hip-hop ütemek nyújtják az alapokat, amiket a művésznő vagy tovább feszít a hadarásával, vagy dallamosít egy-egy jól elszórt refrénnel, az egymással szembeálló világok pedig leginkább azt az érzést keltik bennünk, hogy valami underground buliban vagyunk, ahol aritmusbeszédet egyenrangúnak tartják a fogós dallamokkal. Így aki eddig is rühellte az hölgy zenéjét, nos, az most is rühellni fogja, aki viszont szimpatizáltvele, az felüdülhet egy kicsit, a Matangi ugyanis ismét egy végig élvezetes munkalett, amin újra összefüggően és következetesen tudott egy egész korongot megkomponálni, változatos bazári és klubelemekkel tovább spékelve a szemétből eddig is előszeretettel építkező hangulatvilágát. Egyedül egy dolgot lehet kifogásolni: hogy minősége ellenére sajnos a lemezt körülvevő időhúzás, a szerencsétlen év végi megjelenési időpont és egy, a Bad Girls-höz hasonló friss húzószám hiányában sajnálatos módon kevés vizet zavart a korong (és nem is tűik úgy, hogy ez változni fog).

83%

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Amerika Anglia Zene Pop Lemezáru

Ajánlott bejegyzések:

  • JJ megnyerte az Eurovíziós Dalfesztivált, melyben a Budapest Scoring Orchestra is közreműködött JJ megnyerte az Eurovíziós Dalfesztivált, melyben a Budapest Scoring Orchestra is közreműködött
  • Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében
  • Idén is a Gyerek Szigettel kezdődik a vakáció Idén is a Gyerek Szigettel kezdődik a vakáció
  • Pünkösdi Örökség Ünnep – Élő hagyományok és közösségek a Skanzenben Pünkösdi Örökség Ünnep – Élő hagyományok és közösségek a Skanzenben
  • Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr627929970

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard