A Magyar Kultúra Napján és a Kultúrpart 6-dik születésnapján újra Budapesten mutatják be Weiner Sennyey Tibor díjnyertes első drámáját. A szerzővel beszélgettünk.
Ahogy mondani szokták, sem cáfolni, sem megerősíteni nem tudom az információt, de mivel én írtam, bizonyos értelemben a lelkem meztelenül fekszik a közönség lábai előtt. Na jó, ne túlozzunk! Ami biztos, hogy nagyon sok változást eszközölt a Radikális Szabadidő Színház vezetője, a darab rendezője, Formanek Csaba, aki nem mellesleg Diogenészt is alakítja. Az egyik legfontosabb, hogy a címszereplőt Kása Tímea játssza, és sok új színész is feltűnik.
Otthonra talált a társulat a Művelődési Szinten?
Úgy érzem nem csak ez a társulat, hiszen a Művelődési Szinten (a MÜSZIben) a Radikális Szabadidő Színházon kívül még igen sok program van, kezdve a Retek Filmklubtól a breakdance csapatokig. A MÜSZI jelentősége a budapesti művészeti életben hatalmas. „Kulthely” lett Pesten, és sok más értékes program mellett befogadott minket is, ami nagy dolog és amiért hálásak vagyunk.
Kéthetente felolvasásokat is tartasz a MÜSZIben...
Igen, még két alkalommal lesz ilyen. A Szapphó új előadása miatt január 29-én a Magyar Gólemet fogjuk felolvasni, amely Lőw Immánuel szegedi rabbi elleni perről szól, s amellyel a Holocaust Emlékévhez kapcsolódunk. Szerintem a szomorú, tragikus, és felfoghatatlan események előzményét is ebben a perben, és a Numerus Claususban kell keresni. Éppen így emlékeztünk az előző alkalommal Békássy Ferenc kapcsán az első világháborúra és annak rettenetes következményeire is.
Te politizálsz az irodalommal?
Minden irodalmi tett – itt és most már – politikai tett is. Szabad magyar állampolgár vagyok, lehet és van is véleményem mind a közös történelmünkről, mind pedig a közös jelenünkről. Ezt el is mondom, de ez nem aktuálpolitka, hanem novella és elbeszélés, esszé és vers, cikk itt a Kultúrparton, mint amikor a szegénység kriminalizálásáról vagy a költészet értéktelenedéséről írtam, vagy például tragikomédia, amikor a Szapphót játsszuk.
Játsszuk? Tehát te is játszod?
Most kivételesen, a Magyar Kultúra Napja alkalmából eljátszom Hermészt, a költők és tolvajok hírvivő istenét, aki egyébként nagyon fontos dialógust folytat a főhősnő Szapphóval.
Miről?
Hazáról, családról, otthonról. Arról, hogy mi a jó és mi a rossz.
Te moralizálsz a színházban?
Az baj, ha van üzenet? Egyébként meg nem adok konkrét választ, inkább különböző archetípusokban próbáljuk meg bemutatni, hogy milyen válaszok lehetségesek. A szegedi bemutató után...
2013-ban több vidéki városban is játszottátok a darabot, igaz?Igen, és ez nagyon fontos volt számunkra és talán a nézők számára is. Budapest és a többi város között a valódi kulturális dialógust nem a televízió és a rádió, hanem a színház, az irodalom és az internet tartja manapság életben. Játszottunk Miskolcon, Debrecenben, Pécsett és Szegeden, sőt meghívtak Granadába is minket egy színházi fesztiválra. Visszatérve, a szegedi bemutató után Básthy Ágnes felvetette, hogy van Czes³aw Mi³osznak egy esszéje, amelyben arról beszél, hogy a lengyelországi diktatúra idején a lengyel értelmiségnek három stratégiája volt az elnyomással szemben, s ez a három tökéletesen megfeleltethető a darabban szereplő három főhősnek. Engem is meglepett mennyire találó ez az olvasat, mert bár nagyon szeretem Czes³aw Mi³osz írásait, ezt az esszéjét nem olvastam a darab megírása előtt.
Miről szól a Szapphó?
Tedd magad szabaddá. Gyere el. Nézd meg, és döntsd el te magad. Utána megbeszéljük. A színházban az a legfontosabb, hogy élő, lélegző, valódi játék, és mindig aznap este dől el, hogy milyen lesz.
A darab nyert a Katona József drámapályázaton...
Igaz, és nagyon szépen köszönjük, hogy méltónak tartották rá. Sajnos a Szapphót követő új darabom, a Cicero Szicílában még nem kapott egy kanyi vasat sem, várólistára tették, ha jól mondom, pedig pénz nélkül szinte lehetetlen kishazánkban független és szabad színházat csinálni.
Szerinted miért nem kaptatok támogatást?
Ez azért még nem dőlt el véglegesen, és bízok abban, hogy a civil szféra is előbb-utóbb támogatni fogja a színházat és az irodalmat, amint erre már van is pár igen jó példa. De szerintem biztosan nem azért nem támogatták, mert arról szól, hogy Cicero hogyan leplezi le a mindent ellopó szicíliai zsarnokot, Verrest, hogy miképpen korrumpálódik mindenki, hogy mennyire manipulálható a jogrend. Egyszerűen szűkös a keret, ami a kultúrára jut... Majd lesz más.
SZAPPHÓ. 2014 január 22-én és 23-án 19:00-kor a Művelődési Szinten. FB event itt.
WST 7 FELOLVASÁS – Helyszín: Művelődési Szint (Blaha Lujza tér 1.)
7/5. MAGYAR GÓLEM – egy magyar neuralgikus pont feltárása (avagy nemzeti traumák és a bűnbakképzés kapcsolatának vizsgálata Lőw Immánuel szegedi rabbi történetén keresztül – közreműködik Formanek Csaba) – 2014. január 29. 18:00
7/6. TESLA MAGYARORSZÁGON – az alternatív energia lehetősége száz évvel ezelőtt való megjelenéséről (avagy hogyan kapcsolódik valóság és sci-fi egy elbeszélésben) – 2014. február 5. 18:00
7/7. GÜL BABA – a budai türbében nyugvó szufi szent története (avagy a bor szeretetéről, a rózsákról, és a harmadik illat kereséséről – közreműködik szazon Fügedi László Füge) - 2014. február 19. 18:00