Egy est Sibeliussal és Schuberttel január 30-án a Művészetek Palotájában a Nemzeti Filharmonikusok előadásában, Alexandra Soumm a nagy hírű orosz hegedűiskola fiatal neveltjével és Kocsis Zoltán vezényletével.
A koncert nyitányaként a finn zeneszerző névjegyének számító, különleges hangulatú mű, az 1903-ban írt Valse triste, azaz Szomorú keringő csendül fel, amely a Halál (Kuolema) című színdarabhoz készült. A mintegy öt perces darab rendkívül népszerű lett, és ma Sibelius egyik legjellemzőbb, emblematikus művének tartják.A színpadi mű első felvonásában egy fiú édesanyja betegágyánál ül. Az asszony álmában zenét hall és táncoló embereket lát, akik – talán egy ifjúkori bál emlékképeiként – benépesítik a szobát. Ő is bekapcsolódik a táncba, de hamar elfárad. Amikor a vendégek eltávoznak, a maradék erejét összeszedve, egyedül kezd táncolni. Ekkor kopogtatnak az ajtón: elhunyt férje alakjában a Halál jött érte. A darab harmadik felvonásában majd a fiúért jön el az édesanyja. A Valse triste döbbenetes életszerűséggel ábrázolja ezt a cselekményt: az első táncot, a kifáradást, majd az utolsó fellobbanást egy újabb, egyre szenvedélyesebbé váló keringő formájában, s azután a gyors végkifejletet.
Jean Sibelius Hegedűversenye gyakran hallható élő előadásban, és a XX. század végéig több mint 50 lemezfelvétel készült belőle. A hegedűsök bizonyára azért is kedvelik különösképpen, mert bár igen nagy technikai követelményeket támaszt az előadóval szemben, mégis minden futama, minden virtuóz eleme hálás játszani valót kínál, mintegy „kézre áll" a játékosnak, s a hangszerrel való elmélyült kapcsolatról árulkodik – nem véletlenül, hiszen eredetileg Sibelius is hegedűművésznek készült, s még az 1880-as években is elsősorban hegedűsnek tekintette magát. "Egész éjjel ébren különlegesen gyönyörűen hegedült, nem tudott elszakadni ezektől a csodálatos dallamoktól – annyi jó ötlete volt. És mind tele volt lehetőséggel, tele volt élettel" – felesége így idézte a hegedűverseny születését.
A moszkvai születésű Alexandra Soumm, az egyik legkeresettebb és legnevesebb fiatal szólista, aki budapesti bemutatkozásán a zeneirodalom egyik legnépszerűbb versenyművét szólaltatja meg. A bécsi zeneakadémia házi versenyét 2002-ben megnyerte, két évvel később pedig Luzernben, a fiatal pályakezdő művészek számára megrendezett versenyen állhatott a dobogó legfelső fokára. Nagyon sokrétű művész, aki egyaránt otthon érzi magát a szóló játékban illetve a kamarazenében.
Schubert és Sibelius: az első és az utolsó romantikus; az egyik harmincegy évet élt, a másik majdnem háromszor annyit, igaz, az alkotómunkával már jóval korábban felhagyott; mindketten hét befejezett szimfóniát írtak, műveik szorosan összekapcsolódtak az irodalommal. Az est második felében annak az alkotónak a két művét hallhatjuk, akit szokás az utolsó bécsi klasszikus és egyben az első romantikus zeneszerzőnek nevezni, Franz Schubertról van szó. E két szimfónia pontosan ezt a kettősséget mutatja. Az 1815-ben írt III. szimfónián még a klasszikus kötöttség, valamint Beethoven erős hatása érezhető, de harmóniavilágában már a Margit a rokkánál, illetve a Halál és a lányka dalok világát képviseli. Schubert III. szimfóniáját 1815-ben, 18 éves komponálta. Túlcsorduló fiatalos bujaság, ami egy komikus vad kavargásban végződik. A szimfónia premierjére csak 1881-ben került sor. A hét esztendővel későbbi, a balladai feszültség és a szövegnélküli dal jegyében íródott – szándékosan vagy időhiány miatt – Befejezetlen szimfónia már egyértelműen a romantika szülötte. Hogy miért befejezetlen a szimfónia? Egyik jól megalapozott feltevés szerint, elhagyott számos tételt és rövidebb részeket. Schubert közismerten szórakozott volt, noha csak szelektíven. Bármi légyen is a magyarázat, a két teljesen befejezett tételek mindegyike teljes egészében tökéletes, és együtt a zeneirodalom egyik legmesteribb alkotása.
2014. január 30., 19:30
Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, Budapest
Klemperer-bérlet 2013-2014
Sibelius: Valse triste, op. 44 no. 1, a Kuolema-ból
Sibelius: d-moll hegedűverseny, op. 47
Schubert: III. szimfónia D-dúr, D 200
Schubert: VIII. szimfónia h-moll „Befejezetlen", D 759
Vezényel: Kocsis Zoltán
Közreműködik: Alexandra Soumm (hegedű), Nemzeti Filharmonikus Zenekar