Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Budapesten a tehetséges szólista

Budapesten a tehetséges szólista

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2014. 01. 26.
A nyár ritmusai a BJC-ben
2025-07-02 08:17:33

A Budapest Jazz Club nyáron is gondoskodik arról, hogy a jazzrajongók ne maradjanak élmények nélkül.

Családi titkok, közéleti drámák – A Pulszky-levelezés feltárja a múltat
2025-07-01 11:56:45

A Pulszky család 1867 és 1911 között íródott 331 levele nem csupán személyes vallomásokat és meghitt

Macifröccs-himnusz született: BÖBE és NEON LEON közös dala hódítja meg a nyarat
2025-06-30 11:54:28

A málnás fröccs frissítő élményét idézi meg a „Buborékok” című dal, amely az Artisjus Songbook Camp

A Nagyvárosi bujdosó emléke – 71 éve született Kissferi
2025-06-29 16:21:51

Kiss Ferenc zeneszerzőként, énekmondóként és népzenegyűjtőként egész életében a hagyományt szolgálta

további bejegyzések a szerzőtől »

Egy est Sibeliussal és Schuberttel január 30-án a Művészetek Palotájában a Nemzeti Filharmonikusok előadásában, Alexandra Soumm a nagy hírű orosz hegedűiskola fiatal neveltjével és Kocsis Zoltán vezényletével.

A koncert nyitányaként a finn zeneszerző névjegyének számító, különleges hangulatú mű, az 1903-ban írt Valse triste, azaz Szomorú keringő csendül fel, amely a Halál (Kuolema) című színdarabhoz készült. A mintegy öt perces darab rendkívül népszerű lett, és ma Sibelius egyik legjellemzőbb, emblematikus művének tartják.

Nemzeti Filharmonikusok (Fotó: Koppán Viktor Dávid)
A színpadi mű első felvonásában egy fiú édesanyja betegágyánál ül. Az asszony álmában zenét hall és táncoló embereket lát, akik – talán egy ifjúkori bál emlékképeiként – benépesítik a szobát. Ő is bekapcsolódik a táncba, de hamar elfárad. Amikor a vendégek eltávoznak, a maradék erejét összeszedve, egyedül kezd táncolni. Ekkor kopogtatnak az ajtón: elhunyt férje alakjában a Halál jött érte. A darab harmadik felvonásában majd a fiúért jön el az édesanyja. A Valse triste döbbenetes életszerűséggel ábrázolja ezt a cselekményt: az első táncot, a kifáradást, majd az utolsó fellobbanást egy újabb, egyre szenvedélyesebbé váló keringő formájában, s azután a gyors végkifejletet.

Jean Sibelius Hegedűversenye gyakran hallható élő előadásban, és a XX. század végéig több mint 50 lemezfelvétel készült belőle. A hegedűsök bizonyára azért is kedvelik különösképpen, mert bár igen nagy technikai követelményeket támaszt az előadóval szemben, mégis minden futama, minden virtuóz eleme hálás játszani valót kínál, mintegy „kézre áll" a játékosnak, s a hangszerrel való elmélyült kapcsolatról árulkodik – nem véletlenül, hiszen eredetileg Sibelius is hegedűművésznek készült, s még az 1880-as években is elsősorban hegedűsnek tekintette magát. "Egész éjjel ébren különlegesen gyönyörűen hegedült, nem tudott elszakadni ezektől a csodálatos dallamoktól – annyi jó ötlete volt. És mind tele volt lehetőséggel, tele volt élettel" – felesége így idézte a hegedűverseny születését.

Alexandra Soumm (Fotó: Dan Carabas)
A moszkvai születésű Alexandra Soumm, az egyik legkeresettebb és legnevesebb fiatal szólista, aki budapesti bemutatkozásán a zeneirodalom egyik legnépszerűbb versenyművét szólaltatja meg. A bécsi zeneakadémia házi versenyét 2002-ben megnyerte, két évvel később pedig Luzernben, a fiatal pályakezdő művészek számára megrendezett versenyen állhatott a dobogó legfelső fokára. Nagyon sokrétű művész, aki egyaránt otthon érzi magát a szóló játékban illetve a kamarazenében.

Schubert és Sibelius: az első és az utolsó romantikus; az egyik harmincegy évet élt, a másik majdnem háromszor annyit, igaz, az alkotómunkával már jóval korábban felhagyott; mindketten hét befejezett szimfóniát írtak, műveik szorosan összekapcsolódtak az irodalommal. Az est második felében annak az alkotónak a két művét hallhatjuk, akit szokás az utolsó bécsi klasszikus és egyben az első romantikus zeneszerzőnek nevezni, Franz Schubertról van szó. E két szimfónia pontosan ezt a kettősséget mutatja. Az 1815-ben írt III. szimfónián még a klasszikus kötöttség, valamint Beethoven erős hatása érezhető, de harmóniavilágában már a Margit a rokkánál, illetve a Halál és a lányka dalok világát képviseli. Schubert III. szimfóniáját 1815-ben, 18 éves komponálta. Túlcsorduló fiatalos bujaság, ami egy komikus vad kavargásban végződik. A szimfónia premierjére csak 1881-ben került sor.  A hét esztendővel későbbi, a balladai feszültség és a szövegnélküli dal jegyében íródott – szándékosan vagy időhiány miatt – Befejezetlen szimfónia már egyértelműen a romantika szülötte. Hogy miért befejezetlen a szimfónia? Egyik jól megalapozott feltevés szerint, elhagyott számos tételt és rövidebb részeket. Schubert közismerten szórakozott volt,  noha csak szelektíven. Bármi légyen is a magyarázat, a két teljesen befejezett tételek mindegyike teljes egészében tökéletes, és együtt a zeneirodalom egyik legmesteribb alkotása.
2014. január 30., 19:30

Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, Budapest

Klemperer-bérlet 2013-2014

Sibelius: Valse triste, op. 44 no. 1, a Kuolema-ból
Sibelius: d-moll hegedűverseny, op. 47
Schubert: III. szimfónia D-dúr, D 200
Schubert: VIII. szimfónia h-moll „Befejezetlen", D 759

Vezényel: Kocsis Zoltán

Közreműködik: Alexandra Soumm (hegedű), Nemzeti Filharmonikus Zenekar

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Koncert Zene Művészetek Palotája Kocsis Zoltán Hegedű Nemzeti Filharmonikusok

Ajánlott bejegyzések:

  • Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében
  • Idén is a Gyerek Szigettel kezdődik a vakáció Idén is a Gyerek Szigettel kezdődik a vakáció
  • Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája
  • Trapesített Nemzeti dal, agresszív sofőr, és biokertészkedés a Bëlga új lemezén Trapesített Nemzeti dal, agresszív sofőr, és biokertészkedés a Bëlga új lemezén
  • Tizedik alkalommal látható a Hagyományok Háza Újévköszöntő műsora Tizedik alkalommal látható a Hagyományok Háza Újévköszöntő műsora

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr217930330

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard